Податок на тампони або Скільки коштує бути жінкою в репродуктивному віці?

Податок на тампони або Скільки коштує бути жінкою в репродуктивному віці?
  • У Європі та США є податок на такі буденні речі, якими користується більшість жінок принаймні кілька днів на місяць — засоби гігієни. За статистикою, лише одні тампони вартують середньостатистичній американці майже дві тисячі доларів протягом всього життя. 

  • Тим часом, маркетологи виокремлюють різницю в ціновій політиці на товари, які однаково підходять жінкам і чоловікам. Відтак, жінки в більшості країн світу сплачують окремий податок, аналогів якому немає на жоден товар для чоловіків. 

  • Як визначається формування цін на засоби гігієни, чому в світі виникло поняття менструаційної бідності та яка ситуація в Україні — читайте в матеріалі.

В середньому, менструація в жінки в репродуктивному віці триває п’ять днів на місяць, сумарно це шість з половиною років і відбувається це незалежно від того, хоче цього жінка чи ні. 

Засновниця онлайн спільноти Gurls Talk, активістка і супер-модель Адвоа Абоа зауважує, що менструація — це виключно феміністичне питання.

— Це не тільки жіноча проблема. Нам потрібна допомога чоловіків. Те, що засоби гігієни, такі необхідні  повсякденному житті, обкладаються податком на розків, свідчить про те, що уряд вважає інтимну гігієну та здоров'я жінок дрібницями, не вартими уваги, — наголошує вона.   

Відео дня

Рeriod poverty

Тут варто зазначити, що станом на кінець 2018-го року у розвинутій Британії дівчатка середнього та старшого шкільного віку не відвідували приблизно шість тижнів навчання щороку, бо не могли дозволити собі купити прокладки.

Соціологи виокремили цю проблему й назвали її менструаційною бідністю (period poverty — англ.). Цим явищем називають фінансову неспроможність людей забезпечити себе засобами інтимної гігієни. Так, багато дівчат та жінок вимушені використовувати альтернативу прокладкам — газети, серветки, шкарпетки тощо, шкодячи своєму здоров'ю.

Благодійні організації, які борються з цією проблемою, зазначають, що це негативно впливає не лише на фізичне, а й на психічне здоров'я людей. 

Свого часу активістка руху #Free Periods (безкоштовні місячні — з англ.) Аміка Джордж в своєму блозі ініціювала онлайн петицію, яка закликала уряд забезпечити товари гігієни тим дітям, які отримують безкоштовні шкільні обіди. 

— Йшлося про дівчаток із найнижчого соціально-економічного прошарку населення, які не мають за що купити найдешевші тампони чи прокладки. Деякі з них самотужки роблять замінники з туалетного паперу, газет та навіть шкарпеток. Втім, більшість все ж пропускає заняття і це значно впливає потім на загальну успішність. Загалом, така ситуація призводить до виразної гендерної диспропорції в академічних досягненнях, а самі дівчата потрапляють у пастку браку можливостей, — наголошує активістка. 

Власне, законодавство ЄС з 2001 року передбачає податок на додану вартість (ПДВ) на всі санітарно-гігієнічні вироби розміром 5%. І оскільки раніше санітарні вироби вважалися непотрібним предметом розкоші, Велика Британія не змогла зменшувати розмір податку чи скасувати його.

Втім, ситуація змінилася після виходу Британії з Євросоюзу. Вже на початку цього року на сайті уряду країни оголосили, що так званий податок на тампони скасовують. Окрім цього, в країні планують боротися з менструаційною бідністю, поширюючи засоби інтимної гігієни у навчальних закладах та лікарнях. 

Тим часом, про податкову дискримінацію жінок активно говорять в Німеччині.  Відповідно до рішення Бундестагу в 2019 році, розмір ПДВ для товарів гігієни знизився з 19 до 7%, тим самим зрівнявшись з податковою ставкою на предмети першої необхідності. А до цього засоби інтимної гігієни стояли на одному рівні з тютюновими та алкогольними виробами і відносилися у ФРН до категорії предметів розкоші — відповідно й оподатковувалися за максимальною ставкою. 

І хоч зараз засоби жіночої гігієни подешевшали, німецькі активістки планують піти ще далі — на онлайн-платформі Change.org розміщено електронну петицію, адресовану німецькому урядові. Активістки  вимагають зробити тампони й інші засоби безкоштовними і доступними в усіх громадських місцях. Ця ініціатива вже зібрала понад 35 тисяч підписів. Її ініціатори закликають наслідувати приклад Шотландії, до якої вже встигли приєднатися інші країни.

Що таке рожевий податок та як він впливає на ціни?

Рожевий податок — це різниця у вартості на схожі або ідентичні товари\послуги, які призначені виключно «для чоловіків» та «для жінок». Про різницю у цінах, зумовлену гендерною ознакою вперше заговорили в США в 90-х роках минулого століття, а повернулися до теми в 2015 році, коли фахівці Департаменту споживчої політики штату Нью-Йорк виявили, що жінки в середньому сплачують на 7% більше за аналогічні товари та послуги для чоловіків.

Це дослідження породило дискусію, завдяки якій 2020 року в Нью-Йорку офіційно скасували «рожевий податок». Виробникам заборонили встановлювати різні ціни на однакові товари.

Як зазначають на інформаційному сайті «Повага», при формуванні цінової пропозиції та й узагалі при підготовці товару для продажу фахівці дуже зважають на гендерні питання. Маркетологи стверджують, що часто навіть «чоловічі» товари орієнтують на жінок, адже пересічний покупець – найчастіше саме жінка.

«У суспільстві прийнято, що жінка має бути доглянута. Красива, з макіяжем, без зайвого волосся в різних буцімто непередбачуваних місцях. Тому логічно, що жінка точно купуватиме відповідні товари. Так складається й ціна: тобто, реальна вартість продукту плюс те, що готова людина заплатити за цінність. Тут йдеться і про упаковку, рекламу, ергономічність і відчуття, які дарує тобі продукт, – пояснюють маркетологи. — Розрив у ціні «жіночих» і «чоловічих» товарів з часом таки скорочуватиметься. Бо в нас розмиваються ці гендерні поняття і стигми. Треба розуміти, що розподіл на «чоловічі й жіночі» товари – дуже умовний. Особливо, якщо це товари, якими можуть користуватися обидві статі. Згадані бритви, косметика й багато іншого. У низці країн уже долають цей стереотип і так званий «рожевий податок».

І справді, реальний податок на такі товари жіночої гігієни, як менструальні чаші, прокладки чи тампони, як жінки використовують значну частину свого життя, ніколи не сплачують чоловіки. Аналогічних товарів, коли б податок сплачували лише чоловіки, на ринку також немає. Тому в усьому світі набуває значної підтримки рух за скасування чи зменшення Tampon tax — податку на засоби жіночої гігієни

Як пише BBC, «податок на тампони» вже скасований в Ірландії, Австралії, Канаді, Південній Африці, Індії, Малайзії, Нікарагуа, деяких штатах США тощо.

Втім, в Україні до таких змін вочевидь поки не готові. Наприкінці жовтня 2019 року Ольга Пташник опублікувала петицію на сайті президента, в якій вимагала зупинити податкову дискримінацію за статевою ознакою. 

«Жіночий менструальний цикл неминучий. Жіночі гігієнічні засоби (прокладки, тампони, менструальні чаші) не повинні бути предметом розкоші. Зупиніть податкову дискримінацію за статевою ознакою! ПДВ на менструальні товари вже повністю скасований в Канаді, Австралії, Кенії, Індії, деяких штатах США, з країн ЄС - в Ірландії. У Франції, Іспанії і Великобританії податок був знижений до 5-10%», — читаємо на сайті. 

Втім, з 25 000 необхідних, петиція тоді набрала лише 56 голосів... А досліджень на тему різниці цінової політики, зумовленою гендерною ознакою не проводили. 

Читайте також:

«Вони просто пройшли повз». Як протидіяти домаганням у громадських місцях?

У кого народжувати у Вінниці? ТОП гінекологів нашого міста за відгуками матерів

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up