«Маршрутками катайтесь і не скигліть». Чому вінничани незадоволені роботою громадського транспорту?

«Маршрутками катайтесь і не скигліть». Чому вінничани незадоволені роботою громадського транспорту?
  • Після введення безготівкової оплати за проїзд хоча б раз кожен пасажир зіткнувся або з додатковим списуванням коштів, або з хамським ставленням контролерів. 

  • Що про це кажуть самі вінничани, начальство транспортної компанії та поліція — читайте в матеріалі.

Всі ми час від часу вимушені проїхатися у громадському транспорті: тролейбусі, трамваї, муніципальному автобусі чи маршрутці. Щоб оплатити проїзд, можна скористатися карткою вінничанина або банківською карткою, відсканувати на смартфон QR-код, надіслати СМС-повідомлення тощо. Але наскільки якісно працює ця система і яка вірогідність, що на черговій зупинці прилад контролера зафіксує вашу оплату і вам не доведеться відстоювати свої права, бо “я заплатив (-ла), а воно не пройшло” ? Про цю та інші історії далі в матеріалі.

«Хочеться вас пожаліти якось»

— Я їхала додому в тролейбусі. Так сталося, що з собою не було ані банківської картки, ані готівки, лише телефон. Я відправила СМС-повідомлення на номер 877, до того на рахунку було 10 грн. На якійсь зупинці заходять контролери і перевіряють, чи всі обілечені, підходить черга й до мене. Я показую, що відправила СМС, але підтвердження оплати ще не прийшло. У контролерки очі збільшуються, каже показати, скільки в мене на рахунку. Перевіряю, лишилася гривня - тобто кошти зняло. Втім, доказати, що в мене вони були з самого початку, що я розрахувалася - не вийшло. Постало питання: чому немає підтвердження? А далі мені заявляють: «Штраф 160 грн». Коли сказала, що в мене нема з собою грошей, мені почали погрожувати поліцією і я сказала, щоб викликали й оформлювали протокол, — розповідає вінничанка Дарина. 

Коли вийшли з тролейбусу, контролери, за словами дівчини, не поспішали викликати поліцію, натомість запропонували вирішити питання на місці.

Відео дня

— Почали мене виховувати, як це так, не розрахуватися за проїзд, невже не соромно? А я ж розрахувалась...Втім вирішила не виправдовуватися і чекати на приїзду поліції. Один з контролерів сказав, що я можу піти зняти гроші з картки або подзвонити комусь, щоб приїхали й розрахувалися за мене. Я сказала, що не буду цього робити. Тоді контролерка мені сказала: «То ви ж розумієте, що якщо приїде поліція, вам більше доведеться платити, аж 360 грн. Хочеться ж вас пожаліти якось». Я відповіла, що жаліти мене не треба, і вона подзвонила в поліцію. Ми трохи почекали, потім вона знову туди подзвонила, і виявилося, що екіпаж буде аж через 20 хвилин. Так контролери мене відпустили, сказали, що їм нема коли чекати, — розповідає Дарина. 

Вінничанка зазначає, що СМС-підтвердження про оплату вже не вперше або не приходить взагалі, або приходить пізніше.  

Скрін з оплатою проїзду

— Так само, як і з банківською карткою. Я вдень розраховуюся, а повідомлення про списання коштів приходить ближче до опівночі. Втім мені контролерка вперто заявляла, що я обманюю. Тому я вирішила чекати на поліцію, щоб просто побачити, що ж буде далі, — зізналася вона.  — Думаю, що вони просто хотіли отримати 160 грн. 

Що кажуть в поліції? 

Речниця патрульної поліції Вінницької області Тетяна Плахотнюк розповіла, що подібні виклики від контролерів до них не надходять, адже вони й самі в змозі виписати штраф.

— Ми не ведемо такої статистики і протоколів таких не складаємо. Часом контролери викликають патрульних, щоб встановити чиюсь особу. Патрульні приїжджають, спілкуються, перевіряють по базі даних людину. Все індивідуально. Але контролери й самі взмозі виписати штрафні квитанції, тому поліція в їх оформленні участи не бере, — повідомила Тетяна Плахотнюк.

Схожих ситуацій безліч

На сайті Вінницької транспортної компанії ми знайшли багато скарг від вінничан на роботу контролерів, ось деякі з них: 

Вінничанка Олена Дернова розповідає, що втрапила  у неприємну ситуацію з контролером і навіть поскаржилася начальнику ТТУ.   

— Відправляла смс і не могла оплатити, хоч гроші на телефоні були. Попросила, щоб за мене розрахувалися і на зупинку раніше чоловік вийшов. Зайшли контролери, я їм кажу одне, вже прийшло 3 хлопці кажуть: ми бачили шо за неї розрахувалися, потім вже пів трамвая заступилися, а їй все не так. Показала смс, що відправляла, але помилка і все. Вийшла, подзвонила їх начальнику, сказав, що розберемося, але хай як хочуть. Головне, шо скарга є! У мене було питання: самі контролери кажуть: “Просіть, щоб хтось розрахувався, якщо у вас нема змоги”, я так і зробила, але все одно не вгодила. То заходити в транспорт і кричати хто куди їде?!! — каже Олена. 

Вікторія Лясковська розповідає, що неодноразово через вимогу контролерів в неї списувало подвійну оплату за проїзд. 

— Їжджу щодня на роботу та з роботи. Оплачую банківською картою. Тільки заходять контролери, змушують прикласти карту до валідатора і в цей же день в тебе знімає подвійну, а то і потрійну оплату за проїзд в одну сторону і так не однаразово.Як таке взагалі може бути? Тому стараюся брати чек і їм показувати, не прикладаючи картки, і тоді все ок, — поділилася досвідом жінка.

Про ще один неприємний випадок розповіла вінничанка Світлана Астаєва.

— Восьмого вересня я з донькою їхала у трамваї за номером 309 маршут номер 1, зайшли контролери перевіряти оплату проїзду, підійшли до нас. Я розрахувалася банківською карткою взявши два квитки, але чомусь на їхньому валідаторі показувало оплату одного квитка. Контролер, який має значок за номером 61 змусила мене підійти до валідатора і прикласти картку та перевірити оплату проїзду, в підсумку у мене за проїзд зняло 32 грн, — скаржиться вінничанка. 

Михайло Стебінович зазначив, що їздить в громадському транспорті кілька разів на рік, тому купувати чи оформлювати картку вінничанина не вважає за потрібне.

— Смс з телефона відправляв не раз і не два. Пише: збій в системі. Плюнув і їхав безкоштовно. Людина завжди має право вибору і так має бути: хочеш карткою, а хочеш - готівкою. Замість, якщо платиш готівкою, тобі дають квиток і все, ніхто вже більше не зможе придертися, а з картки можуть знімати скільки завгодно і ти нічого нікому не докажеш. Все зроблено, щоб обдирати людей. Так що катайтесь на маршрутках і не скигліть,  — написав він. 

А що кажуть в транспортній компанії?

Директор транспортної компанії Михайло Луценко розповідає, що контролери працюють по всіх лініях і найбільше проблем з «зайцями» виникає на дальніх маршрутах.

— Особливо це стосується приєднаних територій, ще люди не привчилися до оплати проїзду таким чином, як це сьогодні введено. В усіх різні причини: в когось немає картки вінничанина, в когось інші технічні можливості відсутні. Це з одного боку, з іншого боку зараз почалося навчання і багато учнів були не впевнені, введуть локдаун чи ні, тому часто забувають свої учнівські посвідчення. Як правило, у вересні часто таке трапляється, — сказав Михайло Луценко. 

За його словами, в компанію часто надходять скарги від пасажирів. Невоволені люди роботою контролерів.. Тому, щоб з'ясувати, хто правий, а хто винен – контролерам закупили спеціальні нагрудні камери.

— Щоб оці питання вирішувати, ми контролерам закупили камери. Ще не всі, правда, але деякі бригади вже працюють з ними. Часто були нарікання на те, що контролери себе неправильно ведуть. Я, звісно, не виключаю такої можливості, якщо такі факти встановлені, то ми розбираємося і ці контролери в нас більше не працюють. Але буває, коли пасажир намовляє з метою виправдання, — зазначає Михайло Луценко. 

Робота контролера полягає в перевірці оплати за проїзд. Якраз в процесі перевірки і стається багато казусів, з якими контролеми вимушені розбиратися — хтось не встиг заплатити, в когось технічна неспроможність тощо. Втім, зараз кількість зайців у громадському транспорті знизилася до 20% з усього пасажиропотоку. 

— На зупинці контролери заходять в транспорт, чекають, поки водій проїде половину зупинки, щоб пасажири мали можливість закомпастуватися, а тоді починається перевірка квитків. Під час цього виникають якісь технічні проблеми, складнощі в роботі контролерів справді є, але якщо є якісь нарікання, це треба вирішувати цивілізовано. Буває зловживання, коли людина чекає до останнього, щоб оплатити за проїзд, або каже, що не встигла це зробити. Втім, зараз спроможність заплатити покращилась, якщо раніше 25-40 людей не платили, то сьогодні ця кількість зменшилася до 20%, — зазначає він. 

За словами директора транспортної компанії, основна задача контролера — не отштрафувати і не покарати, а допомогти пасажирам, підказати та пояснити, чому варто оплачувати за проїзд.

— Оплачені пасажиром кошти за проїзд підуть на зарплату водія. Якщо водій не отримає зарплату, то не буде ходити на роботу. Якщо ми не будемо оновлювати рухомий склад, то завтра не буде на чому їздити, якщо не будемо ремонтувати колії, контактні мережі та підстанції, то вони перестануть працювати. Саме така роз’яснювальна робота й має проводитися контролерами, — зазначає він. — В першу чергу, контролери повинні бути психологами і розуміти ситуацію пасажира. Буває, що людина приїде з села і в неї копійки нема, вона б рада заплатити, але нема чим. Але більшість випадків, з якими ми стикаємося, свідчать, що 90% пасажирів, які обурюються - навмисно не хочуть платити. Втім, кожен випадок ми розбираємо, різні ситуації складаються і або розбираємося на місці, або протягом кількох днів. Система нова, десь може давати збої, люди ще не звикли до цього, але кожен випадок розбирається індивідуально. 

Тим часом, обговорили ми й питання про співпрацю з поліцією. Михайло Луценко розповів, що екіпаж поліції може приїхати, коли відбувається порушення громадського порядку. 

— В нас були випадки, коли контролерів били, хамили їм, тоді викликали поліцію і оформлювали адміністративний протокол. А якщо ж пасажир відмовляється платити за проїзд, то хай покине салон і йде пішки. Бо ж як можна зайти в транспорт і не мати з собою грошей, щоб розрахуватися за проїзд? —  сказав він.  

Читайте також:

Вся Україна переходить у «жовту» зону карантину. Які впровадять обмеження

«Коли вас видно, ви лишаєтесь живі». Скільки коштує безпека велосипедиста?

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (84)
  • Юрий Игнатенко

    Усі ці картки - це лохотрон і розкрадання бюджетних коштів. Подякуєм Гройсману за нову схему крадіжок.
  • Сергей Запиченко

    У мене питання: якщо оплатити проїзд задопомогою смс в той момент, коли в салон вже зайшли контролери - вони мають право штрафувати за несвоєчасно оплачений проїзд?
  • Алена Коваленко

    В мене теж була така ситуаці рік назад коли я була в Україні ,люди які стояли поруч зі мною бачили як я оплатила проїзд телефоном. Було дуже прикро коли підійшов контролер і почав по хамськи зі мною розмовляти і погрожувати .А коли в мене на телефоні прийшло підтвердження того що я оплатила проїзд, то хамовита контролерка закрила рот і навідь не вибачилася.
  • Санёк Лаптев

    Почему только в Виннице безналичная оплата проезда???
    Почему не по всей Украине?????
    Маршрутчиком подняли цену за проезд до 8 грн, билетов не дают!!
    Налоги с этих денег не платят!!!

    Юрий Игнатенко reply Санёк Лаптев

    Это схема хищения бюджетных денег. Налоги с них не платят.

keyboard_arrow_up