З 24 квітня до 1 липня тривав архітектурний конкурс щодо реконструкції площі між Будинком офіцерів та будинком побуту «Ювілейний». Замовником конкурсу була вінницька мерія, яка в результаті хотіла отримати бачення, яким може бути публічний простір на площі Перемоги.
«Основним завданням для ділянки проектування є створення комфортного громадського простору з високою якістю середовища, який має демонструвати підходи, що будуть надалі використані при реконструкції усього проспекту», — йшлося в умовах конкурсу.
Як розказав головний архітектор КП «Агенція просторового розвитку» Олександр Коротких, на конкурс подалися 24 команди, з яких журі обрало три.
— Усі архітектори досвічені, мають за плечима багато реалізованих проектів. Зокрема, нам добре відомі одесити, які раніше розробили концепцію парку «Хімік», — казав Коротких.
У понеділок, 1 липня, підбивали підсумки конкурсу, показали концепти трьох команд.
Є особливість, що об’єднує всі три проекти: команди пропонують забрати дорогу, що з’єднує площу Перемоги та вулицю Винниченка. А ще архітектори розташували на площі павільйон для публічних заходів, презентації результатів реконструкцій тощо. Які ж полягають відмінності?
Одеська команда запропонувала створити простір, що підтримує громаду на шляху до перемог. Нинішню площу з плит вони пропонують засадити кущами, деревами. Так би мовити, створити «зелені оазиси».
Зону і сходи перед «Ювілейним» переробити на амфітеатр з лавами для сидіння. Перед будинком офіцерів створити пішохідний фонтан «Озеро». Та пропонують відкрити дахи «Ювілейного» і Будинку офіцерів людям, щоб створити там оглядові майданчики, кафе.
Павільйон з зеленим дахом у формі парасольки вони пропонують поставити перед Будинком офіцерів (поблизу того місця, де зараз є станція Некстбайк - авт.).
Харків’яни назвали свій концепт — «Світ Замостя». У їх концепції простір стає ще більш «зеленим»: вони пропонують подрібнити велику площу перед Будинком офіцерів на різні типи активностей — створити зону прогулянок з вуличним піаніно та деревами, майданчик для скейт парку, лісову зону.
Павільйон для проведення публічних просторів вони пропонують поставити на місце літака, що між Ювілейним та Будинком офіцерів. Паркінг для авто залишається лише на вулиці Бевза та позаду «Ювілейного».
Київська команда на відміну від інших не зменшує простір, а пропонує розташувати площу-коло між Ювілейним та Будинком офіцерів. Літак залишається на місці, а от позаду нього пропонують зробити скейт-парк.
«Ювілейний» пропонують реконструювати та зробити прибудову, дах якої можна використовувати як терасу. А навколо цього простору садити багато дерев, щоб зробити паркову зону. Павільйон для публічних заходів вони розташували праворуч від будинку побуту, вздовж Замостянської.
Архітектори сперечалися, де краще поставити цей павільйон. Пропонували забрати від Будинку офіцерів, бо «мала, низька споруда не повинна перекривати великий Будинок офіцерів». Пропонували поставити позаду літака.
Сперечалися і через відсутність паркомісць між «Ювілейним» та Будинком офіцерів. Зокрема, один з архітекторів пропонував зробити на цій зоні підземним паркінг.
— Відсутність паркомісць вирішується просто: машину можна поставити далі за кілька кварталів та під'їхати до публічного простору громадським транспортом.Тим паче, площа Перемоги — це великий транспортний вузол, через який проходять автобуси, маршрутки, трамваї, тролейбуси. У цьому випадку розглядалося створення публічного простору для людей, а не для машин, — пояснив архітектор Олександр Коротких.
При тому ліквідацію проїзду з площі Перемоги на вулицю Винниченка і Бевза люди сприйняли позитивно. Бо, на думку архітекторів, якщо буде дорога — то не буде публічного простору.
Після дискусії підбили підсумки конкурсу.
— Усі учасники отримали за свою роботу гонорар — по 100 тисяч гривень. З командою-переможцем ми будемо працювати надалі, щоб виготовити ескіз проекту. Переміг авторський колектив з Києва — студії KOTSIUBA та студії SHOVK, — зазначив Коротких.
Утім, початок впровадження їхнього проекту і яким він буде взагалі на фініші — невідомо.
— Цей конкурс був розрахований на те, щоб оцінити як цю територію можна розвивати та чи можна це взагалі зробити. Після розробки цих проектів буде етап з вивченням громадської думки. Надалі — завершення проектів з урахуванням виявлених недоліків. І тільки потім розробка фінального проекту, проектно-кошторисної документації та реалізація. Тож щодо термінів реалізації... Однозначно, це не завтра буде, — каже головний архітектор Вінниці Євген Совінський.
Як ставитесь до ліквідації проїзду між площею Перемоги та вулицею Вінниченка?
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер