Роковини авіакатастрофи під Чугуєвом: справа за півкроку до суду

Роковини авіакатастрофи під Чугуєвом: справа за півкроку до суду
На місце падіння Ан-26 25 вересня 2021 року прийшли близько 500 людей. Головне фото: Суспільне Харків
  • Ввечері 25 вересня 2020 року у Харківській області, на 530 кілометрі траси Київ-Харків впав військовий літак АН-26 та одразу загорівся. На борту були члени екіпажу, курсанти і офіцери Харківського університету Повітряних Сил ЗСУ ім. Кожедуба — всього 27 людей. 
  • Вижити вдалося лише одному курсанту. Серед загиблих Максим Хом'ячук та Роман Корчовський з Вінниччини.
  • На місці авіакатастрофи пройшов захід пам'яті загиблих курсантів та офіцерів. Нагадуємо про авіакатастрофу та хід розслідування.

На Харківщині неподалік Чугуєва вранці 25 вересня 2021 року пройшли жалобні заходи до роковин падіння літака Ан-26Ш із курсантами та офіцерами на борту.

Вшанувати пам'ять 26 загиблих зібралися родичі, друзі, курсанти та викладачі Харківського національного університету Повітряних сил ім. Кожедуба, командування ЗСУ, представники обласної влади. Поблизу місця падіння літака встановили пам’ятний камінь, на ньому зображено літак, що падає, та свічка. На місці трагедії пройшла панахида. Про це передає кореспондент Укрінформ.

У пам'ять про загиблих друзів курсанти університету ім. Кожедуба записали відео та розмістили його на сторінці військового вишу у Фейсбуці.

Відео дня

Авіатроща забрала 26 життів

Ввечері 25 вересня 2020 року на Харківщині, нагадаємо, сталась авіаційна катастрофа літака Повітряних Сил України. Ан-26 розбився при заході на посадку. За два кілометри від аеропорту. Окрім екіпажу, на борту були курсанти. 

На сторінці МВС України спочатку розповіли про авіакатастрофу, надавши таку інформацію: «Сьогодні о 20.50 годині поблизу м. Чугуїв, на відстані близько 2 км до військового аеропорту, сталося падіння літака АН-26 ЗС України військової частини А 4104 з подальшим загоранням. Підрозділи МВС разом із військовими виконують свою роботу: на місці працюють рятувальники ДСНС України. Район катастрофи очеплено поліцейськими. У літаку перебували військові льотчики та курсанти Університету повітряних сил імені І. Кожедуба. О 21.55 годині пожежу літака ліквідовано. За інформацією диспетчера аеродрому, на борту перебувало 28 осіб. Знайдено тіла 22 загиблих, 2 особи постраждало, пошуки 4 осіб тривають».

Згодом стало відомо, що вижив лише один пасажир літака. Трагедія не оминула і наш регіон. Серед курсантів було двоє молодих хлопців з Вінниччини.

Загинули наші земляки Максим Хом'ячук та Роман Корчовський

Імена загиблих вінничан назвав у фейсбук голова ОДА Сергій Борзов.

— Серед загиблих в авіакатастрофі двоє наших земляків — курсанти Максим Хом'ячук та Роман Корчовський. Плаче село Новоживотів Оратівського, де народився Максим. Батько їде з Польщі — із заробіток — за сином, в Харків. Мама — поштарка в селі. Роман родом з Крижополя, — йшлося у повідомленні. — Це біда. Важко підібрати слова, щоб висловити біль від цієї втрати. Важко знайти потрібні слова, щоб втішити батьків...

В авіакатастрофі на Харківщині загинули наші земляки Максим Хом'ячук та Роман Корчовський

Історія справи

Редакція 20minut.ua розповідала про результати, які здобуло слідство за шість місяців після трагедії. Тоді провели, нагадаємо, 135 експертиз і оголосили підозру командувачу Повітряних Сил й не тільки. А наприкінці розслідування додали до справи ще підозрюваних.

За раніше наданою ДБР інформацією, трагедія поблизу військового аеропорту Чугуєва Харківської області сталася внаслідок порушення правил польотів та підготовки до них. Також серед причин падіння літака слідство назвало «невжиття вищим керівництвом Повітряних Сил заходів для підтримання належного рівня військової дисципліни, запобігання правопорушенням серед особового складу, збереження життя і здоров'я особового складу та запобігання авіаційним подіям нанесена безповоротна шкода боєздатності та боєготовності Збройних сил України та інші тяжкі наслідки в умовах особливого періоду».

У червні 2021 року завершилося досудове розслідування у справі падіння військового літака в Чугуєві, яке трапилося 25 вересня 2020 року і де загинули двоє курсантів з Вінниччини. У ДБР повідомили, що відновили повну картину та встановили причини авіакатастрофи Ан-26Ш. Зараз слідчі знайомлять фігурантів справи з матеріалами, щоб надалі передати їх на розгляд суду. 

То чому ж розбився екіпаж і курсанти Харківського університету Повітряних Сил? З чиєї вини 26 життів обірвалось? Про це читайте у матеріалі: Повна картина авіакатастрофи в Чугуєві, де загинуло двоє вінничан. Матеріали ідуть до суду.

Мати Максима не може добитися статусу члена сім’ї загиблого

Мати загиблого Максима Хом’ячука проживає в Оратівському районі. Працює листоношею сільського відділення зв’язку.

Пані Катерина звернулася до органів соціального захисту із заявою про надання їй статусу члена сім’ї загиблого. Їй направили у військкомат. Там пояснили, що не можуть це зробити. Смерть її сина не пов’язана з бойовими діями. Жінка зверталася до обласного військкомату і в обласний департамент соціального захисту. Облдержадміністрація звернулася за роз’ясненням до Міністерства у справах ветеранів.

— Причина смерті Максима Хом’ячука пов’язана з виконанням обов’язків військової служби, — йдеться у відповіді Мінветеранів.

Її підписав заступник міністра Олександр Порхун. Копію направили також матері загиблого курсанта. У листі детально роз’яснили, чому матері не можуть надати статус члена сім’ї загиблого. Деталі у матеріалі: «Його ж не на війні вбили…» Чого добивається мати загиблого льотчика?

 

Справа за півкроку до суду

У роковини трагедії під Чугуємов у фейсбук генпрокурор Ірина Венедіктова написала, що прокуратура робить все можливе, щоб всі причетні до системних порушень, які призвели до авіатрагедії під Харковом, відповіли перед законом. Однак сторона обвинувачення затягує передачу справи до суду.

Цитуємо її повідомлення:

«26 курсантів та офіцерів загинули в трагічному тренувальному польоті рік тому 25 вересня. Слідчі дії на місці авіаційної події тоді розпочалися буквально щойно літак загасили, паралельно правоохоронці вже працювали у військовій частині в Чугуєві та Командуванні Повітряних сил у Вінниці. За 7 місяців і 10 днів слідство було завершено – зібрано понад 60 томів матеріалів справи.

Підозрювані у порушенні правил польотів, підготовки до них та правил експлуатації літальних апаратів, що спричинило катастрофу та тяжкі наслідки, та у недбалому ставленні до служби – шестеро військових службових осіб. Це керівник польотами, що 25 вересня 2020 року відбувались у військовій частині А4014, заступник командира цієї частини з льотної підготовки, заступник командира частини, командир частини, начальник Харківського університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба та командувача Повітряних Сил Збройних Сил України.

Слідством встановлено, що ці військові службові особи допустили неналежну підготовку та затвердження документів щодо умов експлуатації повітряного судна. Зліт з «конвеєра» був не передбачений Керівництвом з льотної експлуатації. На борту літака перебували особи, які взагалі не повинні там бути. Порушено було порядок здійснення льотної підготовки курсантів, а контроль за рівнем підготовки пілотів-інструкторів та навчальним процесом і дотриманням заходів безпеки здійснювався неналежно. Під час кризової ситуації керівництво польотів не вжило достатніх адекватних заходів, щоб уникнути авіакатастрофи.

Ще 5 травня ми надали доступ сторонам до зібраних матеріалів. Завершили ознайомлення з ними наразі всі потерпілі та їхні представники, четверо підозрюваних та їх захисники, один підозрюваний та його захисник перебувають на завершальному етапі ознайомлення.

Разом з тим, підозрюваний, який вже звільнений з посади командувача Повітряних Сил Збройних Сил України, жодного разу до Державного бюро розслідувань не з’явився та не ознайомився із матеріалами досудового розслідування. Його адвокати затягують розгляд клопотання слідчого про встановлення строку для ознайомлення із матеріалами, заявляючи численні клопотання та відводи слідчому судді. Тому це клопотання не розглянуте вже упродовж більш як півмісяця.

20 вересня слідчим суддею залишено без задоволення скаргу захисника екскомандувача Повітряних Сил ЗСУ на повідомлення про підозру. Тож лише через неналежну процесуальну поведінку підозрюваного обвинувальний акт ще не направлений до суду.

Прокуратура робить все можливе, щоб всі причетні до системних порушень, які призвели до авіатрагедії під Харковом, відповіли перед законом.

Встановлення справедливості і належні висновки всіх відповідальних за безпеку польотів, щоб не допустити таких катастроф — все, що ми мусимо зробити в пам’ять про тих, хто відлетів на АН-26 у вічність 25 вересня 2020 року».

 

Читайте також:

Вакцинація може стати обов'язковою. Які професії у списку та що каже про це закон

«Пацанка» Женя Мазур розповіла про смерть матері, опіку над братом та нову дівчину

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up