Літак МіГ-15, який відвезли на Вінницькій авіаційний завод для реставрації ще минулого року, нарешті повернули на площу Костянтина Могилка. Із четверга, 26 жовтня, його закріплюють на дивовижній основі, яка складається з вигнутих металевих труб.
Якраз ця конструкція і викликала обурення городян у Фейсбуку. Люди незадоволені формою постаменту, його виконанням та припускають, що літак може впасти з цієї основи.
Адміністратор спільноти «Дизайн міського середовища Вінниці» Ігор Чепугов висловився, що цей постамент є прикладом як «зробити з лаконічного складне».
«Пам’ятник вкрай неакуратний і вкрай небезпечний. Після перших дітей, які впадуть з літака, постамент знесуть. Повірте. Бездумність і бездушність», — пише Чепугов.
А співробітник Вінницької торгово-промислової палати Віктор Дядькович, який має освіту інженера-механіка, невдоволений кріпленнями елементів постаменту. Він розписав у своєму Фейсбуку, що проект та монтаж постаменту має багато «мінусів».
«Як в замкненій системі вони врахували коефіцієнт лінійного розширення при нагріванні (охолодженні)? Трикутник (його формують три опори, що стоять якраз під літаком - авт.) жорсткий! — пише Дядькович. — Сторона АВ довжиною близько 11 метрів. Температура металу буде від -20 взимку до +50 градусів за Цельсієм влітку. Тобто, конструкція буде розширятися та звужуватися більше ніж на вісім міліметрів. Але переміщатися точці А нікуди, її тримає сторона АС, яка теж розширяється. Проте, вже в іншому напрямку. Ось у точці А і почнуться розтягування, стиснення металу. За всіма законами проектування, там мав бути шарнір — компенсатор теплового зазору. А там все заварено».
І хоча постамент критикують, робітники з підрядної організації «Олеріт» продовжують його споруджувати. Територія навколо конструкції обгороджена червоною стрічкою з табличками. На них написано «за огородження не заходити».
Зараз літак закріплений на трьох металевих трубах, які вигинаючись, створюють форму реактивних струменів позаду МіГу. Поряд з постаментом лежить тротуарна плитка, якою будуть закладати фундамент конструкції.
Люди, які працювали 31 жовтня на площі, розказали, що «зварюють та закріплюють все на совість». Але чоловіки відмовилися розказати журналістам більш детально про особливості конструкції. За коментарями направили до заступника директора підприємства — Олега Гончара. З ним, протягом підготовки публікації, зв’язатися не вдалося.
— Олег Григорович не сидить в офісі цілий день. Він дуже мобільний, постійно роз’їжджає у справах, — відповіла працівниця компанії, що представилася Світланою.
Отже, розпитали чиновників у вінницькій мерії. Головний архітектор міста Олександр Рекута, один з тих посадовців, які обирали ідею для проекту постаменту. Проте, на питання щодо якості монтажу та ймовірні недоліки основи під МіГ-15, чоловік відповів стримано.
— Упевнений, що все буде добре. Літак не впаде, — сказав архітектор Рекута. — Дискусії про конструкцію постаменту в Фейсбуку, де люди кажуть, що можна було зробити краще — це важко коментувати. Особисто мені подобається форма постаменту: журі обрало цю конструкцію серед кількох варіантів, оскільки цей постамент є найбільш цікавим, має динамічну форму, вписується у овальну площу Могилка. Перголи перегукуються із постаментом, створюючи єдину композицію.
«Три опори під літаком можна було і прибрати» Віталій Плясовиця, архітектор
— Для того, щоб заявляти, що проектанти не врахували перепад температур, потрібно взяти увесь проект та перерахувати все. Сказати «на око», що розробники помилилися — неможливо. Проект я бачив, непоганий. Він пройшов експертизу, наразі має вестись технічний та авторський нагляд. Можу сказати, що проект не «халтура». Три опори під літаком можна було і прибрати. Для цього проектанти мали обрахувати та рівномірно розподілити навантаження по всій конструкції. Як варіант, ці три «стовпи» під літаком можна було по-іншому розташувати: зменшити їх висоту та встановити ближче до основи, тоді б вони виглядали не так масивно. Якщо не буде ніяких катаклізмів та монтаж конструкції виконаний якісно, то немає навіть шансу, що МіГ-15 звалиться з постаменту.
Ідею для пам’ятника з літаком запропонував архітектор Денис Камінський. Він намалював «Слід», що символізує реактивні струмені, що здіймаються за літаком.
Готова конструкція матиме ще по центру невисокий постамент із мармуровим покриттям. На ньому встановлять табличку з інформацією про пам’ятку історії. Концепцію Камінського міські чиновники визнали, як найкращу для втілення на площі Могилка.
Реконструкція площі «з літаком», що нині носить ім’я льотчика, Героя АТО Костянтина Могилка, триває більше року. Хоча обіцяли закінчити до кінця 2016 року. Як розказували в мерії, затримки виникли через складність металоконструкцій. Їх робили на заводі «Сармат» (колишній завод «Аналог» - авт.).
Усіма ремонтами займалося товариство «Олеріт», що за всю роботу отримало з міського бюджету 7 мільйонів 78 тисяч гривень. А на завершення реконструкції те ж товариство може отримати ще 9 мільйонів 391 тисячу гривень.
Тобто, разом це 16,5 мільйона гривень. Для прикладу, за ці гроші можна було б відсвяткувати День міста Вінниці 11 разів підряд.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер