Дефіцит пального не зникне ще довго. Що чекає на вінницьких водіїв найближчим часом?
- Нині, щоб заправитись, треба займати чергу зрання. І не факт, що на вас вистачить дизелю чи бензину.
- Терміни, коли вдасться подолати паливну кризу, постійно переносяться. А розцінки на дефіцитне пальне стають все більшими.
- То коли зникне нестача? Що взагалі робить для цього Кабмін? Та які кроки треба здійснити, щоб з заправок зникли черги?
Черги до заправок та нулі на стелах АЗС — з таким зіткнулися українці, і, зокрема, вінничани також, з початком війни. За короткий час нестачу частково подолали, але у квітні дефіцит вдарив ще з більшою силою.
Причини, в цілому, зрозумілі: це війна з росією, перекриття основних магістралей постачання, бомбардування українських НПЗ.
А от строки, через скільки часу бензину і дизелю буде вдосталь всім — постійно переносяться.
Коли зникне дефіцит
Міністерка економіки Юлія Свириденко, «голос» Кабміну в бензиновому питанні, висловилася, що паливну кризу вдасться подолати за тиждень. Згодом — до середини травня.
Після спливу й цього строку в уряді припинили оголошувати терміни подолання дефіциту, наголошуючи на тому, що Кабмін «робить все, що можливо, аби забезпечити внутрішній ринок пальним».
Керівник консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн прогнозує, що дефіцит бензину до кінця травня стане менш відчутним.
«Навряд чи зникнуть обмеження, але вони будуть не такими суворими. У червні нас чекає новий виклик – жнива, але й до того часу має покращитись постачання за декількома напрямками. В цілому до серпня має запрацювати нова система постачання», — написав на своїй фейсбук-сторінці Куюн.
Прості та складні шляхи збільшення постачання
Сергій Куюн у дописі на своїй фейсбук-сторінці аналізує проведену Кабміном роботу. Бо, крім ухвалення вищої вартості палива, українські посадовці провели перемовини з європейськими колегами.
«Першопричина всіх подій навколо пального полягає у нестачі постачань. Внутрішнє виробництво зруйновано, запаси розбиті або вичерпані. Вимушені будувати нову систему забезпечення через європейський кордон, — пише Сергій Куюн. — Минулого тижня делегація з українських трейдерів і чиновників вирушила у Варшаву на зустріч з представниками влади та бізнесу Польщі, Румунії та Німеччини. Там всі почули, що в Європі транспортна інфраструктура потребує трансформації».
Фахівець додає, що під час спілкування вдалося намітити план дій, в якому, зокрема, є й швидкі способи вирішення проблеми постачання пального.
«Наприклад, з’ясувалось, щоб подвоїти потужність окремих коридорів (кордону — авт.) полякам треба найти 10-15 додаткових працівників. Або щоб значно пожвавити відправлення вагонів з одного з портів треба долучити ще одного митника. Є й інші проекти, які потребуватимуть інвестицій у порти, нафтобази та транспорт», — зауважив керівник консалтингової групи «А-95».
Сергій Куюн зауважив, що аби наповнився ринок пального в Україні потрібен час. І, на його думку, зняття держрегулювання вартості бензину і дизелю, просто зараз, тільки нашкодить.
Спекуляції припинить справжній контроль
«Є багато закликів до скасування держрегулювання. Мені було важко повірити, але сам чув, як по телевізору про це заявила Юлія Тимошенко, — пише фахівець. — Логіка зрозуміла: злет цін до 60-70 грн/л приб’є попит, припинить спекуляції з перепродажем пального та забезпечить вільний продаж. Але треба зрозуміти, що в таких цінах буде 100% прибутку, який між собою розділять оптовики та АЗС, ніяк не допоможе постачати більше».
Сергій Куюн розмірковує, що подібні речі вдарять не тільки по добробуту українців, а й взагалі по відносинах з європейськими трейдерами. Мовляв, коли закордонні постачальники та перевізники побачать таку лібералізацію, то додатково збільшать тарифи на пальне.
Тож керівник консалтингової групи «А-95» підкреслив, що постачання пального з ЄС буде зростати активніше, коли бензин і дизель почнуть доставляти ще й залізницею.
«Так, спекуляції по 60-70 грн/л будуть тривати, якщо уряд по-справжньому не перейметься контролем. Тільки справжнім, а не перевіркою чеків, які спекулянти взагалі не видають, — пише чоловік на своїй фейсбук-сторінці. — Постскриптум. Якщо там комусь дискомфортно без бензину, згадайте про наших хлопців на фронті, воно одразу попустить».
Раніше, нагадаємо, вінничани створили спільноту в Телеграм, де діляться інформацією про те, де у місті є пальне: «Паливо. Наявність у Вінниці» (https://t.me/palyvovinnitsa).
Читайте також:
Нулі на стелах АЗС. Чому бензини та дизель знову в дефіциті?
Навозили і досить! Чому пільгове розмитнення «євроблях» планують скасувати в Україні
Кабмін змінив граничну вартість на бензин та дизпаливо. Нові ціни
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Люда Кирган
Наталія Пікуль
Лілія Подуфала
Andrey Levytskiy reply Лілія Подуфала
Лілія Подуфала reply Лілія Подуфала
Andrey Levytskiy reply Лілія Подуфала
Лілія Подуфала reply Лілія Подуфала
Andrey Levytskiy reply Лілія Подуфала
Лілія Подуфала reply Лілія Подуфала
Оксана Хода reply Лілія Подуфала
Лілія Подуфала reply Лілія Подуфала
Юрий Бондарук reply Лілія Подуфала
Людмила Омельченко