Боротьба батьківського комітету шкіл №5 та №31 з владою щодо об’єднання починає потроху затихати. У середу, 25 травня, обурені батьки та вчителі знову пішли протестувати під міськраду. Але на відміну від акції, яка відбулась 19 травня, протест досяг мети: мітингувальники потрапили на зустріч до мера Вінниці Сергія Моргунова.
- Ми досі не знаємо чіткої мети цієї реорганізації. Зупиніть порушення прав та інтересів наших дітей з боку посадовців міської ради, які запропонували цю “псевдореформу”, - закликали батьки школярів.
Під час обговорень з’явилися позитивні зрушення. Батьки добилися того, щоб була створена робоча група, яка напрацює пропозиції щодо об’єднання шкіл. А на ремонт цих закладів з бюджету виділять чотири мільйони гривень.
Як саме тепер змінять школи, покаже час. А до того журналіст “20хвилин” спробує проаналізувати досвід минулої оптимізації на прикладі гуманітарної гімназії №1 імені Пирогова, або - як її називають самі вихованці - “Перша”.
Залишилась старша школа
“Реорганізація за європейським типом”. Саме так значиться 2013 рік в історії гімназії №1, що розташована на вулиці Маліновського. На той час навчальний заклад мав іншу назву - “школа-гімназія”. І трохи більше 1800 вихованців. Директор закладу Микола Свіржевський згадує, що раніше гімназія працювала у три зміни - з восьмої ранку до восьмої вечора.
Гуманітарній гімназії скоро виповниться 80 років. І виглядає вона дуже непогано на свої роки
- Це було величезне навантаження на дітей, вчителів, - каже Микола Петрович. - Діти затримувались до восьмої вечора, а ще були секції, факультативи. Частину початкових класів розмістили у дитячому садочку №19. Це не вирішило проблему, в садочку не було їдальні, актового залу та спортзалу. Початкова школа ходила за цим в гімназію. Планували створити філію, і просили в мерії виділити окрему будівлю. Але в департаменті освіти нам відповіли - буде оптимізація. За два тижні до початку навчального року.
Початківцям віддали комп’ютери
Після оптимізації старші класи залишилися у приміщенні на Маліновського, а початкова школа у складі 24 класів (а це близько 700 дітей) разом з вчителями переїхали у кінець Вишеньки - в школу №25. Дітям з приміщення гімназії віддали парти, стільці, дошки, стенди з кабінетів початкової школи. І ще батьківський комітет віддав “початківцям” комп’ютерний клас, який купували всією школою.
Це дзеркало - справжня знахідка для селфі. Одне фото і вже в історії "Першої"
Зараз в гімназії імені Пирогова нараховується 1091 учнів. Після уроків учні можуть розвивати творчі здібності у 20 гуртках та 5 спортивних секціях, розвинута система вивчення мов. В закладі є кілька мультимедійних кабінетів, які створені за рахунок міської влади. Але актова зала, їдальня - за рахунок батьків.
На спеціальну дошку перенесли прізвища батьків, які внесли найбільший вклад в ремонт
“Щорічно 210 учнів відпочивають у пришкільному англомовному таборі з денним перебуванням «Зорепад». Заклад щорічно приймає іноземні делегації з Великобританії, Франції, Голландії, Польщі” - написано на сайті гімназії. І щоб це все забезпечити, у школі діє Фонд освіти.
- Фонд наповнюється за рахунок батьків, внесків громадських організацій, - каже директор закладу Микола Свіржевський. - Батьки самі контролюють кошти та бачать, скільки витрачається.
Як діє освіта в Польщі?
Мерія Вінниці часто говорить про міста-побратими у Польщі та намагається “рівнятися” на поляків. В тому числі, і в системі освіти, яка в Республіці Польща - триступенева.
Початкова школа - 6 років
Гімназія - 3 роки
Після закінчення гімназії учні мають вибір, куди піти далі: ліцей (3 роки), технікум (3-4 роки), професійна школа (2 роки).
Заклади можуть бути в одній будівлі, але на різних поверхах. Але початкова школа і середня (ліцей, технікум, професійна школа) не можуть бути в одному будинку.
У гімназію - після іспиту
Разом з завучами журналіст “20хвилин” зайшов у кілька кабінетів, де навчалися п’ятикласники. Щоб сюди потрапити, учні складають іспити. І з 5-А класу перейшли до школи не всі.
Останній день навчального року. Старшокласники допомагають вчителю та займаються своїми справами
- Двоє не склали іспит, - каже дівчинка з цього класу. - Так було його непросто скласти, треба добре знати мови - англійську та українську.
Діти перейшли з 25 школи і провчилися в гуманітарній гімназії вже рік
- Сумуємо за вчителями, які нас навчали, - каже дівчинка з 5-Г класу. - Але тут теж гарні педагоги. І взагалі, мені подобається в гімназії, тут лише старшокласники та скоро ми станемо найстаршими.
- В школі №25 не було таких конкурсів і флешмобів, як тут, - доповнює дівчинку її однокласник. - Там було нудно, скрізь ці малі бігають.
Є трохи дьогтю
Оптимізація теж має мінуси, які неможливо подолати. І найбільше їх відчувають батьки, у яких діти із великою різницею у віці.
- Я - мама двох школярів, - каже заступник директора Валентина Воронецька. - Моя молодша дитина у третьому класі, тоді як старша - у сьомому. Розумієте? Старший не може забирати, або водити мою молодшу дитину. І зрозуміло, що учні сумують за своїми вчителями. Діти до них звикають та не хочуть розлучатися.
Перехід в п’ятий клас - стрес для дитини
Анна Катрук (35), психолог
- Ділити учнів на старших та молодших, чи ні? З однієї сторони, поділ учнів може убезпечити школярів від впливу старшокласників: уникнути здирництва, зменшити вживання нецензурної лексики та раннього використання шкідливих звичок. З іншого боку, діти позбавляються досвіду взаємодії один з одним: поважати старших і "малюків не ображати". Особливої уваги заслуговує перехід до п'ятого класу. Ситуація для дитини серйозно змінюється: багато вчителів, у кожного з них свій підхід, і учням важко переключитися. Навантаження і вимоги істотно зростають. Якщо при цьому ще відбувається перехід в іншу будівлю, адаптація може затягнутися.
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер