Адаптація дітей до навчання: чому не всім першачкам легко дається школа?
- 25 серпня 2022 р.

- Початок навчання в школі — один з найбільш складних і відповідальних моментів в житті дітей. Які можуть проблеми в адаптації першокласників та які шляхи їх вирішення — пояснює психолог.
Початок навчання дитини в першому класі — складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності — це й нові контакти, нові обов'язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Безтурботне життя, садочок, батьки, бабуся, — все підпорядковується навчанню, шкільним справам і турботам.
Звикання до школи — тривалий індивідуальний процес. Згідно з статистикою, тільки 50% дітей адаптується до нових умов і вимог протягом півроку. Другій половині потрібно більше часу.
Шкільна адаптація
Процес адаптації складається з багатьох, аспектів: соціального, біологічного, фізіологічного, психологічного.
Біологічна адаптація — це пристосування до нового режиму навчання й життя. Не встиг досхочу награтися, як трапляється таке, що, змушує пристосовуватися до нового й незвичного: від дзвінка до дзвінка сидіти на уроці, виконувати поставлені завдання, чемно вести себе і вчитися на відмінно.
Що стосується фізіологічної адаптації, то медики відзначають, що більшість першокласників хворіє у вересні, деякі скаржаться на втому, головний біль, стають примхливими. Це не дивно, оскільки на малюків навалюється лавина завдань, що вимагають від них розумового і фізичного напруження.
Соціально-психологічна адаптація полягає в освоєнні нового соціального статусу «учень», а також у налагодженні спілкування з однолітками і вчителем.Це процес входження до учнівського колективу.
Рівні адаптації
Залежно від різних чинників рівень адаптації дітей до нових умов може бути різним: високим, нормальним і низьким. Адаптація дитини до школи процес не односторонній: не тільки нові умови впливають на малюка, але і сам він намагається змінити соціально — психологічну ситуацію.
- Високий рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко і повно оволодіває програмовим матеріалом; розв'язує ускладнені задачі, чемний, уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя; доручення виконує охоче й сумлінно, без зовнішнього контролю; виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків; має у класі позитивний статус.
- Середній рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань, розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно; засвоює основний зміст програми з усіх предметів, самостійно розв'язує типові задачі; зосереджений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, водночас потребує контролю з боку дорослого; зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків; доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками.
- Низький рівень адаптації. Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров'я, погане самопочуття, у нього переважає пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку вчителя, так і з боку батьків; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу і розв'язування задач за зразком потребує значної допомоги вчителя і батьків; доручення виконує під контролем і без особливого бажання; пасивний, близьких друзів не має, знає імена й прізвища лише частини однокласників.
Є досить тісний зв'язок між рівнем адаптації школяра і умовами, в яких він виховується.
Дезадаптація
— Буває й таке, коли дитина виявляється непристосованою до шкільного навчання. Найчастіше дезадаптація спостерігається у першокласників. Дуже важливо вчасно виявити проблему, щоб вчасно вжити заходів.
Ознаки дезадаптації у першокласника: підвищена стомлюваність, дратівливість, спалахи гніву, замкнутість, погана успішність, агресивність або, навпаки, надмірна соромливість, підвищена тривожність, низька самооцінка.
Причини дезадаптації дитини можуть бути такими:
- Відсутність позитивної установки дошкільного життя (батьки залякують школою).
- Проблеми спілкування з ровесниками.
- Незнання вчителем індивідуально-психологічних особливостей дитини, авторитарний характер педагогічної діяльності вчителя
- Невідповідність режиму, методів виховання і в школі.
- Недостатній інтелектуальний розвиток дитини, відсутність допомоги з боку батьків і вчителя.
Головна роль в створенні сприятливого клімату в класі — належить виключно вчителю. Йому необхідно постійно працювати над підвищенням мотивації, створюючи дитині ситуації успіху на уроці, під час перерви, в позашкільній діяльності, в спілкуванні з однокласниками. Тоді у дитини самооцінка підвищиться і успішність покращиться.
При перших ознаках дезадаптації необхідно проводити роботу з батьками, розповісти про труднощі дитини. Тільки розуміння та підтримка батьками своїх дітей в складних ситуаціях створюють відчуття захищеності, внутрішнього комфорту дитини. Якщо ні в учителів, ні в батьків справлятися з «важкою дитиною» не виходить — потрібно звернутися до фахівців: дитячого або шкільного психолога. Він не тільки допоможе школярику, а й підкаже батькам і педагогам, що потрібно дитині, щоб полегшити адаптацію в школі.
Читайте також:
Якщо війна і боїтеся, то чи варто віддавати дитину до школи — поради психолога
«Більшість батьків — за школу в онлайні»: яким буде навчання у Вінниці з 1 вересня
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
-
Читач29 17 березня 2025 р.Донька дуже переживала перед школою, боялася нових вчителів і однокласників, не хотіла залишатися без мами. Почали давати Кіндiнорм і вона поступово стала більш впевненою, вже не плаче вранці, спокійно йде на заняття. Ми дуже задоволені результатом!
-
Читач05 19 лютого 2025 р.Мій син дуже активний і гучний, а в школі від нього вимагали дисципліни, що давалося йому важко. Вчителька скаржилася, що він не слухає і заважає класу. Пробували різні методи, але за підсумком звернулися до невролога, який призначив Кіндiнорм курсом на два місяці. Вже за місяць син навчився краще контролювати свою поведінку, спокійно сидіти на уроці та слухати вчителя. Кіндiнорм - це безпечний засіб, який дійсно допомагає!
-
Читач66 16 січня 2025 р.Моя донька часто плакала через незначні причини, і ми не могли знайти спосіб допомогти їй заспокоїтися. Кіндiнорм став для нас відкриттям. Донька стала врівноваженою, у садочку її тепер хвалять за старанність і дружелюбність. Я всім рекомендую цей препарат для дітей, які потребують підтримки у складні періоди.
-
Юлия Петренко 15 грудня 2024 р.Донька важко звикала до школи: їй було складно залишатися без нас, вона боялася вчителів і нових обов’язків. Звернулися до невролога i нам Кiндiнорм призначили. Після курсу ми помітили, що вона стала більш впевненою, врівноваженою і відкритою до нових знайомств. Дуже задоволені результатом.