Це була дерев’яна будівля з єдиною колією. Про історію вінницького залізничного вокзалу

Це була дерев’яна будівля з єдиною колією. Про історію вінницького залізничного вокзалу
  • Кожне українське місто має залізничний вокзал, який багатий своєю історією.
  • Вінницький вокзал не є виключенням, адже більш ніж за 150 років  його зовнішній вигляд було змінено аж чотири рази.
  • До Дня залізничників розповідаємо цікаві факти про наш залізничний вокзал.

Історія вінницького залізничного вокзалу розпочинається із 1870 року. Тоді через обласний центр збудували залізничне сполучення Київ-Балта-Одеса, з’явилося перше приміщення вокзалу. Це була невелика дерев’яна будівля з єдиною колією. Про це розповідає Vinnytsia-future.

 Вокзал знаходився на міській околиці, в кінці Олександрівської дороги (нині проспект Коцюбинського). Будівля мала власну дзвіницю, яка сповіщала пасажирів та зустрічаючих про прибуття та відправлення потягу. В 1880 роках її перебудували: вона стала цегляною та двоповерховою.

Відео дня

Вже упродовж сорока років будівництво залізниці сягнуло великих масштабів й Вінницький вокзал, по товарообігу, був найпершим у Подільській губернії. Деякий період, після відкриття першого вокзалу у Вінниці, навколо нього не було абсолютно нічого. Згодом, територія розбудувалася й тут з’явилася нова в’язниця, чавуноливарний завод й приміщення, у якому розміщували військових. А у 1899 році неподалік вокзалу відкрили першу сільськогосподарську виставку та ярмарок.

Вже у 1913 році Вінницький залізничний вокзал був станцією для трамваю. Тоді транспорт курсував до жіночої гімназії (теперішня загальноосвітній навчальний заклад №2). 

У 1918 році приміщення вокзалу зайняли німці, які прибували до Вінниці аби звільнити території від більшовиків. За рік, армія Української Народної Республіки разом із Галицькою армією швидко звільнили Вінницю й залізничний вокзал.

Після революції, у 1934 році, Вінниця офіційно стала центром області й залізничний вокзал вирішили створити новий, великий. Приміщення вокзалу перебудовували в період впродовж 1932 – 1940 років.

Це вже було третє оновлення вокзалу, який відкрився напередодні Другої світової війни у 1939 році. Вінницький залізничний вокзал отримав своє друге дихання: величезна кількість людей щодня від’їжджали та прибували до міста.

Проте, війна змінила усе й вокзал, який міг би служити вінничанам ще не одне століття, був знищений у 1943 році. За нього боролися усі, навіть залізничники. Проте  будівлю підірвали німецькі війська, відступаючи з Вінниці. Пішохідний міст був єдиною спорудою, яка залишилися від тодішнього вокзалу й проіснувала до 2005 року. 

Відновлення залізничного вокзалу розпочалося у 1945 році, фактично одразу після завершення війни. Навпроти будівлі був сквер й фонтан, який демонтували на початку 21 століття.

Нове приміщення розпочало свою роботу через сім років (у 1952), а на вході усіх зустрічала мозаїка з фігурами працівника та дівчат-колгоспниць. 

Вінницький вокзал, який зберігся до наших часів, має такий вигляд після реконструкції у 2004-2005 роках.

 

Читайте також:

Від жіночої гімназії до ліцею: столітня історія вінницької школи №2

Виповниться 90 років, як Вінницький муздрамтеатр відкрив свій перший сезон

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (8)
  • demiyan 007

    Бомжатня есть бомжатня. Что в Киеве, что в маскве, что в Виннице. Это было, есть и будет портретом каждого ЖД вокзала в "совке"
  • Benya Raiderman

    А ведь в Виннице то 2 вокзала было, но о нем никто и не вспоминает, как в войну он пострадал, снесли и на его фундаменте стоит совершенно иное здание
  • Місцевий

    Будівля старого вокзалу існувала до правління в місті гройсмана-моргунова, там розташовувались суди, адвокатура,  пару магазинів, залізнична міліція. Зараз на тому місці торгово розважальний центр.

    Сергей reply Місцевий

    Это строение старого вокзала  было из двух  строений , частей. Та часть что  имеет больше длину ее выкупил бизнесмен фирмы "Океан" (Это тот кто сбил насмерть на моторонй лодкедевушке на Бугу).На этом месте долго была втостоянка. Та часть (номер 2)  что меньше  принадлежала Продивусу. И была снесена последней. Там былиперед сносом  парикмахесрк. и аптека.  И на сегодня на месте этих двух частей два супермаркета.

    Сергей reply Сергей

    Сначала была часть номер 2,потом достроили часть 1. И через 150 лет часть номер 2 снесли последей.
  • Александр Корпанюк

keyboard_arrow_up