«Дуже вчасно! Дуже красиво й потужно!» Чим вразив концерт-реконструкція у Вінниці?

«Дуже вчасно! Дуже красиво й потужно!» Чим вразив концерт-реконструкція у Вінниці?
  • Глибоко і щемно, з історичними прем’єрами і найгучнішими оваціями відгримів у Вінниці грандіозний концерт-реконструкція «Прилетіла ластівочка».
  • Вперше у Вінниці відтворили легендарні пісні, якими хор Олександра Кошиця у 1922 році скорив американців у Карнегі-хол. А мексиканський хіт «Перхура» взагалі став українською прем’єрою — у виконанні хору Українського радіо лунав в Україні вперше за 100 років.
  • Унікальні твори, сила історії і раритети — розповідаємо все, про те, чим здивував концерт-реконструкція.

Виняткові твори, відтворені за нотами-рукописами часів УНР, приголомшливі історичні факти, перше програвання у Вінниці раритетної американської платівки 1922 року із записом «Щедрика» і виставка з унікальними матеріалами, які дослідниця і популяризаторка історії «Щедрика», засновниця Інституту Леонтовича Тіна Пересунько віднайшла в українських, європейських, американських і канадських архівах.

На найгучнішій історичній та мистецькій події року у Вінниці — концерті-реконструкції «Прилетіла ластівочка» — вінничани відчули себе, ніби у машині часу. Буквально мали змогу доторкнутись до приголомшливої історії понад 100-річної давнини й дізнатись все, що багато років щосили приховували від українців «совєти», стираючи і спотворюючи нашу історичну пам'ять та культурні надбання.

Правда про Симона Петлюру і Миколу Леонтовича, фантастичний світовий тріумф «Щедрика» та «мистецької сотні УНР» — Української республіканської капели і геніального диригента Олександра Кошиця. На концерті-реконструкції «Прилетіла ластівочка» вінничан чекало багато відкриттів та вражаючих паралелей із нинішньою дійсністю.

Відео дня

«Дійсно, подих перехопило»

Глибокий і потужний історичний мистецький проєкт у Вінниці втілили Інститут Леонтовича і його засновниця Тіна Пересунько та агенція OPEN MUSIC PROJECT і організаторка найвідоміших фестивалів Вінниці, заслужена артистка України Ірина Френкель. Медіа-партнером знакової події традиційно виступила RIA та «20 хвилин».

«Дійсно, подих перехопило! Грандіозна подія в нашому місці!» «Дуже вчасно! Дуже красиво й потужно!», «Свідоме диво!», «Магія української пісні!», «Емоції щастя і задоволення».

«Дякую за цей спекотний «Summertime» Нью-Йорку і, водночас, літеплий «Springtime» у місті над Богом».

«Це варто чути та знати. Це більше, ніж просто історія. Це феномен, який 100 років тому став провалом роботи руzzкої пропаганди».

«Надзвичайний і такий потрібний сьогодні концерт! Окремі пісні — до сліз і мурах...» 

«Це було просто приголомшливо! Неймовірно цікава подія! Дуже вдячна за насолоду від справжнього мистецтва і глибокої обізнаності!»

«Чудовий концерт-реконструкція! Це ще одне нагадування, що наша боротьба за волю та незалежність триває багато років».

«Як багато ми не знали, скільки таємниць відкрито, скільки ще нам відкривати свою вільну Україну. Віра та надія не згасає після таких концертів. Дух Свободи крепне!»

Такими щирими враженнями глядачів від побаченого й почутого на концерті-реконструкції рясніє Інтернет. Подія дійсно здивувала історичною силою та мистецькими «родзинками».

Щоб «Виспівати Волю Україні»

— Особлива подяка вінницькій публіці за аншлаг, теплий прийом та за готовність сприймати інтелектуальний мистецький продукт! — подякувала глядачам організаторка Ірина Френкель.

— Цим проєктом музичної реконструкції ми нагадуємо собі і світові історію понад 100-річної боротьби України за незалежність, — відзначає дослідниця і ведуча концерту Тіна Пересунько. — Репертуар української премʼєри хору Кошиця у Карнегі-хол, перше відділення якого ми один в один відтворили у Вінниці, досі актуальний. Чого лиш вартий старовинний український кант «Страшний суд», яким починали тодішній виступ в найпрестижнішій залі Америки. Або ж кант «Почаївській Божій Матері» Леонтовича з його історією протистояння України орді. Чи воєнна колядка «Була вдовойка конець села», у якій співається про матір, що виряджає на війну доньку.

Не розважальні, а — саме такі до мурах і клубка в горлі глибокі музичні твори, які 5 жовтня 1922 року у Нью-Йорку презентували українці американській публіці, своїми серцями відчули й вінничани.

— «Виспівати Волю Україні» — такою була місія капели Олександра Кошиця. «Ми їдемо з тої України, яка в цей страшний час кровію стікає.., щоб показати світу, що в нас інша культура, як в наших ворогів і гнобителів москалів, і що маючи таку культуру, маємо право на самостійне життє», —  це слова диригента Олександра Кошиця, яким понад 100 років, а вони досі актуальні, — звертає увагу Тіна Пересунько. — Як актуальним залишається і «Щедрик» Миколи Леонтовича. Пісня, що стала не лише хітом світового турне капели Кошиця, а й голосом Української Народної Республіки у війні за незалежність від росії. Згодом — символом Різдва Америки й всього світу. На концерті-реконструкції «Щедрик» повернувся додому. До хати господаря — Миколи Леонтовича. Адже саме звідси, з Вінниччини, «Щедрик» полетів у широкий світ. Тут Леонтович написав свій хоровий шедевр, звідси він надіслав рукопис пісні диригенту Кошицю. Звідси українська ластівочка полетіла до Києва, потім до Парижу, перетнула океан і прилетіла до Нью-Йорка. Щоб «Виспівати Волю Україні».

Прем’єра мексиканської «Перхури»

Сюрпризами другого відділення концерту-реконструкції «Прилетіла ластівочка» у Вінниці стали хіти гастролей Українського національного хору країнами Північної й Південної Америки у 1922-1924 роках. Зокрема, вінничани почули запальну американську пісню «О, Сюзанно!» Стівена Фостера в аранжуванні Олександра Кошиця, а легендарна іспаномовна «Перхура» взагалі стала всеукраїнською прем’єрою! У виконанні хору Українського радіо саме у Вінниці пролунала вперше за 100 років.

— Коли після концертів у США унікальний український ансамбль переїхав на гастролі в Мексику, Олександр Кошиць почав писати аранжування мексиканських пісень, зокрема, пісні «Перхура» Мігеля де Техади, «батька мексиканської музики». Слова іспанською хористи вчили прямо в потязі. Презентували пісню перед 40-тисячною публікою на стадіоні Ель Торео. Захоплений концертом однорукий президент Мексики Альваро Обрегон заявив диригенту Кошицю, що вперше у житті шкодує, що не має правої руки, бо не може українцям аплодувати, — ділиться Тіна Пересунько. — Ось це стандарти культурної дипломатії: промотувати в світі не лише свою культуру, а у випадку українців — культуру нації, що бореться за незалежність і міжнародне визнання, а ще й у цій кривавій боротьбі бути відкритими і спраглими до культури інших народів світу.

«Вже воскресла Україна!» Гімн в унікальній редакції

Однією із найсильніших митей концерту-реконструкції у Вінниці став Гімн України «Вже воскресла Україна» в редакції Олександра Кошиця, який повна зала, співала, стоячи.

— Попри те, що імпресаріо заокеанських гастролей Макс Рабінов заборонив українцям співати національний Гімн, Україна звучала у кожній пісні американського турне. А на концерті-реконструкції пречудовий Хор Українського Радіо виконав Гімн України в редакції Кошиця із актуальною на сьогодні назвою — «Вже воскресла Україна»! Саме в такій редакції Українська республіканська капела виконала Гімн України під час своєї світової прем’єри у Станіславові у квітні 1919 року, перед від’їздом до Європи, — зазначає Тіна Пересунько. — Що ж до Вінниці, то саме у театрі, де пройшов наш концерт-реконструкція, у 1914 року гастролював із театром Садовського сам Кошиць — був головним диригентом хору й оркестру театру. У день нашого концерту-реконструкції, я уявляла, як він ходив колись по цій сцені, диригував з оркестрової ями артистами, робив їм зауваження. Сподіваюся, наш концерт йому сподобався, як колись і опера «Галька», яку вони ставили із Садовським на цій сцені. А в певних моментах, хочеться вірити, що душа Кошиця «завмирала від радості».

Фото Андрія Кравченка.

Читайте також:

«Цей український гашиш — найсолодша з отрут!» Як «мистецька сотня УНР» скорила світ

Ірина Френкель: «Повернення «Щедрика» додому триває і досі! Відчуваю це, коли працюю з іноземною публікою»

Сучасні Мадонни: вінничанки стали героїнями кліпу «нового Винника» Андрія Кравченка

«Сцену любощів знімали у холодній воді». Актор з Вінниці — про фільм «Перелесник» і не тільки

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up