Оскільки діє зараз один регулярний рейс — нічний переліт щосереди в Ізраїль — то вдень у приміщенні аеропорту майже нікого. Біля летовища прогулюються собаки, а співробітники займаються поточними справами: щось ремонтують, пишуть звіти, слухають, що передають із оглядової вежі. У залі холодно. Проте аеропорт працює, про що кажуть і самі вінничани.
Більше рейсів
Вінничанка Лариса Кравець літала з аеропорту влітку. У Фейсбуці вона писала, що тут є все необхідне для очікування, але не вистачає напрямків для перельотів:
«Чистий, відремонтований, компактний. Є вода, туалет, місця очікування, розетки, інтернет. Усе відбувається швидко, оскільки є тільки один рейс. Хоча технічно дійсно слабкий: літак можуть посадити у Києві замість Вінниці. Пригнічує відсутність у Дьюті-фрі опції «повернення податків при покупці», — написала жінка.
А у вінничанина Юрія Ковбасюка враження від аеропорту зовсім інакші: чоловік разом із сім'єю взимку літав у Єгипет:
«У аеропорту холодно. Черга в туалет довжелезна, пародія на дьюті-фрі. Назад летіли в Бориспіль, бо вінницький аеропорт не розчистив злітну смугу: немає чим прибирати. Як на зло, зимові речі залишили в Гавришівці, розраховували, що повернемося саме сюди, а не в Бориспіль. Літав з дружиною і малою дитиною”, — написав чоловік.
Витрати та прибутки аеропорту
Понад 500 рейсів, 30 тисяч пасажирів, регулярні рейси в Польщу та Ізраїль — коротко про здобутки вінницького летовища за 2016 рік. До того ж, як казав директор аеропорту Ярослав Мазурець, підприємство стало прибутковим. Хоча говорити про існування без коштів з казни Вінниці — поки що зарано. Бо саме міська громада є власником аеропорту з 2013 року.
— Знаю, не всім вінничанам до вподоби, що місто сюди вкладає кошти. З одного боку, це правильно: підвищити пенсію, більше грошей на освіту чи медицину — краще для більшості. Але треба розуміти, що Вінниця — дуже перспективне місто для авіаційних перевезень: центр України, недалека відстань до аеропорту з міста, чудовий залізничний вузол. Більше туристів — більше грошей в міську казну, — каже директор аеропорту Мазурець.
А скільки ж витрачають та отримують грошей «повітряні ворота» Вінниці? Про це журналісту з’ясувати не вдалося: адміністрація аеропорту тільки готують звіт за 2016 рік.
Але, судячи з даних на порталі публічних закупівель Prozorro, за минулий рік на обладнання, ремонти та інші потреби аеропорту витратили 8,5 мільйона гривень.
А на порталі пошукової системи «007» з’ясували, що поточні витрати комунального підприємства за минулий рік склали 10,6 мільйона за рік — тільки на зарплату працівникам приблизно 150-200 тисяч гривень щомісяця, разом з податками.
Куди можна полетіти?
За словами директора аеропорту, на літній період буде два рейси в тиждень на Варшаву та Тель-Авів. Та, приблизно, чотири чартерних рейси в тиждень на відпочинок у Туреччину: курорти Анталія та, можливо, в Даламан. А восени — хасидська чартерна програма на період святкування єврейського нового року. А коли з’являться лоукостери та регіональні рейси?
— Лоукостери бажають мінімум три рейси на тиждень та 150 пасажирів на кожний рейс. Поки що навіть цього немає: коли вінничани реально цього захочуть та буде готова наша інфраструктура — ось тоді розпочнемо діалог з лоукостерами. А для запуску регіональних рейсів має бути інша державна політика: внутрішні перевезення обкладаються ПДВ — 20%. А міжнародні — ні. Тому ціна квитка з Вінниці, наприклад, на Одесу буде такою самою, як і ціна квитка на Варшаву. Попит на регіональні перельоти буде, якщо вартість квитків стане на рівні автобусних, залізничних перевезень, — відповів Мазурець.
Покращують комфорт
За минулий рік покращився і сервіс: поставили нові стоїки реєстрації, організували зону комплектації багажу, придбали транспортери для видачі багажу, конвектори для опалення залів. А в 2017 році хочуть оновити передній фасад будівлі, відкрити ресторан чи кафе та, ймовірно, почати ремонтувати злітну смугу.
— Вона в робочому стані, але потребує ремонтів. За нашими розрахунками — на це треба 250 мільйонів гривень. Такий проект можна порівняти з будівництвом нового аеропорту. У міста та в області таких грошей немає. Але точно буде в 2017 році новий передній фасад, — сказав директор вінницького аеропорту Ярослав Мазурець.
У залі діє дьюті-фрі під час перельотів. Але інших підприємців в аеропорту поки що немає. Але, як казав директор летовища, бізнес бажає швидку самоокупність та сотні клієнтів щодня. Аеропорт цього надати поки що не може.
— Люди купують квитки на авіаперельоти. Але, чесно кажучи, черг та 20 людей на одне місце — такого поки що немає. Хоча дуже хочеться, — сказав Мазурець.
Що дасть аеропорту «вільне небо» з ЄС?
За даними Інформаційної кампанії «Сильніші разом!», Україна хоче підписати угоду з Євросоюзом про спільний авіаційний простір (САП). За нею на усьому авіаційному просторі України та держав - членів ЄС будуть діяти єдині правила гри:
полегшить взаємодію всіх гравців на цьому ринку, підвищить конкуренцію, що потягне за собою переваги для інвесторів, пасажирів, авіакомпаній та аеропортів. А головний результат — «усі зможуть літати усюди» та потенційно зайдуть нові лоукостери в Україну. Проте адміністрація вінницького аеропорту не поділяє оптимізму від САП.
— Болюча тема — це підписання угоди між ЄС та Україною (угоду не можуть підписати з 2013 року — авт.). Цей договір не призведе до «буму» перельотів: для цього потрібен безвізовий режим з ЄС, покращення економічної ситуації в нашій країні, підвищення рівню прибутків, знижені ціни на авіаквитки, — сказав Мазурець.
Питаємо, в якому напрямку вінницький аеропорт працює зараз? На це директор летовища відповів, що ведуть перемовини з багатьма авіакомпаніями, щоб відкрити нові напрямки з Вінниці.
— Для потенційних інвесторів важливий пасажиропотік. Поки він не досяг певного рівня, ще рано говорити, що прийдуть інвестиції та управлінські компанії, які займаються розвитком аеропортів. Та ті тридцять тисяч людей, що літали з Вінниці в 2016 році, — цього недостатньо. Чомусь досі турфірми спрямовують людей у Бориспіль, чим спричиняють шкоду аеропорту: тому приблизно 80-85% туристів-вінничан відправилися з Києва, — відповів директор вінницького аеропорту.
Читайте також:
Куди можна полетіти з Вінниці та коли з’являться лоукостери?
Понад 19 мільйонів витратили на аеропорт «Вінниця» за рік. І що купили?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Александр Балаганов
Задунайский Торонтуй
Это окно в Союз (бывший уже), никакой Европе эта форточка не нужна. Откройте флайрадар24 и посмотрите.