Як можна побороти проблему з заторами у Вінниці? Поцікавилися у експерта

Як можна побороти проблему з заторами у Вінниці? Поцікавилися у експерта
У Вінниці помітно збільшилась кількість заторів. Архітектор Сергій Яківчук прокументував цю проблему та розповів, як це можна вирішити
  • Певно, що кожен вінничанин помітив наскільки збільшилась кількість заторів у місті за останні роки.
  • Тож зв'язалися з експертом Сергієм Яківчуком, щоб почути його думку щодо цієї проблеми у місті та дізнатися можливі шляхи вирішення цього.

Ми робили декілька опитувань щодо проблем на дорогах міста, і основною скаргою вінничан були затори. Певно, кожен, хто їде, наприклад, зі Старого міста вранці, одразу вже планує час так, щоб встигнути на роботу, або кожен, хто планує з Урожаю дістатися Залізничного вокзалу у вечірній час, вже знає, що як мінімум на Коріатовичів йому доведеться по стояти в заторі.

Це лише декілька прикладів маршрутів по місту, які постійно мають таку проблему, особливо у час пік. А якщо трапляється якийсь форс-мажор, ДТП або є ремонтні роботи, то зазвичай все місто просто стоїть.

Погодився з тим, що у місті відбулося збільшення транспортних заторів Сергій Яківчук — керівник U7 urban studio та архітектор в КП «Агенція просторового розвитку» (АПР).

Відео дня
Сергій Яківчук. Фото: VежA

— Відповідно, пересування по місту стає дедалі більш тривалим. Вирішення цієї проблеми потребує комплексного підходу, який включає в себе поліпшення системи громадського транспорту, оптимізацію руху на дорогах та стимулювання альтернативних видів пересування, — зазначає експерт.

Як пояснив Сергій, з даною проблематикою в той чи інший час стикалися в європейських країнах, і це історія, яка повторюється.

Чому так сталося, що Вінниця потерпає все більше від заторів?

З коментаря Сергія Яківчука дізналися, що можна класифікувати декілька причин збільшення заторів.

Перша, як зазначає експерт, це збільшення числа автомобілів. Це помітив кожний місцевий, що за останні роки в нашому місті кількість приватного транспорту досить суттєво зросла.

— Постійне збільшення числа автотранспортних засобів призводить до перевантаження доріг і збільшення ймовірності утворення заторів, особливо в години пік, — пояснює Сергій.

Для показового прикладу чоловік навів дослідження Агенції просторового розвитку. Починаючи із 2013 року Головний сервісний центр МВС України збирає та публікує у відкритому доступі інформацію про реєстрацію та перереєстрацію транспортних засобів.

— Це дає змогу проаналізувати динаміку зростання кількості автомобілів, — зазначає експерт. — За дослідження Агенції просторового розвитку за період з 2014 по 2018 рік в Україні було зареєстровано 575 тис. автомобілів, а за період з 2019 по 2023 рік –  2,346 млн. автомобілів.

Тобто, за цими даними можна визначити, що за 5 років (з 2019 по 2023) рівень автомобілізації населення у Вінниці зріс на 59% і становить близько 154 авто на 1000 мешканців (без урахування комерційного і спецтранспорту).

Ще однією причиною є не завжди правильне планування інфраструктури.

— Вразливим місцем є перехрестя з їх пропускною здатністю, які потрібно вдосконалювати, — каже Сергій Яківчук.

У Вінниці ми можемо побачити, як намагалися змінити рух на перехресті вулиць Коріатовичів та Оводова. Через непропускну здатність, регульоване перехрестя зі світлофорами замінили на кругове. В певний період часу здавалося, що це допомогло, однак нині спостерігаємо, що це все ще проблематична ділянка у нашому місті.

Ще однією проблематичною точкою було перехрестя Зодчих-Пирогова. Лише за минулий рік там робилося декілька змін по реорганізації руху і можемо побачити по відгуках вінничан, що все ж це дало свої результати й заторів там стало менше.

Ну і не може не впливати та кількість заторів, порушення правил дорожнього руху, а саме неправильне паркування або водіння з порушеннями. 

Як можливо вирішити цю проблему для Вінниці?

— Відповідно, процес автомобілізації неминучий, але на нього можна впливати різними методами та інструментами регулювання, — вважає Сергій Яківчук.

Перше, що важливо, як зазначає експерт, це розвивати громадський транспорт.

Що мається на увазі? А річ у тім, що якщо суспільство забезпечити ефективним та зручним громадським транспортом, то можна зменшити попит на приватні автомобілі. Тобто, це може включати збільшення частоти руху громадського транспорту, розширення мережі, впровадження інноваційних технологій для підвищення якості та зручності користування.

— Все це у місті Вінниця відбувається: швейцарські трамваї, нові автобуси та зручний спосіб розрахунку за проїзд, — каже Сергій. — Новим кроком є виділення окремої смуги для громадського транспорту, для того, щоб тролейбуси та автобуси швидко рухалися в транспортному потоці.

Ще одним варіантом є розвиток інфраструктури для велосипедистів та пішоходів. Потрібно зробити так, щоб вінничани хотіли пересісти з авто на велосипед, наприклад, щоб час, який вони витрачають на дорогу, був пропорційний до часу, витраченому на автомобіль. І тоді люди обиратимуть велосипед, адже це буде, як мінімум, економічніше. Для цього потрібно створити безпечні та зручні маршрути для велосипедистів та пішоходів.

І ще одним варіантом вирішення цієї проблеми є компактне міське планування. Тобто, на прикладі Вінниці можемо побачити, що часто люди, задля роботи, вимушені їхати з одного району в інший. Це пов'язано з тим, що в одній точці міста більша концентрація жилих будинків, квартир, а в іншому — велика кількість заводів та офісів. Тож на цьому маршруті дороги велика ймовірність, що зранку та ввечері буде великий трафік автомобілів, який призведе до заторів.

Тому, як пояснив експерт, важливо розробляти міські райони з урахуванням принципів компактного міста, що сприяє зменшенню відстаней між місцем проживання та роботи, а також забезпеченню доступності основних сервісів та розваг без необхідності використання автомобіля.

— Також існують непопулярні методи серед населення для зменшення заторів, але які використовуються в європейських країнах, — розповідає Сергій Яківчук. — Впровадження плати за в'їзд у центр міста, це зменшить транспортні затори та стимулюватиме до використання громадського транспорту при поїздці в центр міста. Зональне платне паркування, яке ранжується за ціною — в центрі міста найдорожча вартість та чим більша віддаленість від центру міста, тим менша вартість. І податок на автомобіль.

Однак, експерт зауважує, що ці заходи можуть бути успішними лише в разі їх комплексного впровадження та активної підтримки громадськості та бізнесу.

— Потрібно розуміти, що є випадки, коли автомобіль є виправданим: дальність поїздки, велика сім'я, особливості професійної діяльності, але при цьому існують випадки неефективного використання автомобілів, коли автомобіль використовується на короткі дистанції одним пасажиром, паркування в неналежному місці «тільки на 5 хвилин», незаплановані поїздки та поїздки в час пік, — пояснює Сергій Яківчук. — Коли раніше автомобіль був елементом розкоші, то в сучасному світі, через популярність та доступність цього транспорту, автомобіль — це соціальна відповідальність.


Читайте також:

Де взяти гроші на власну справу? Розповідаємо про гранти для ветеранів війни

«Вся молодість на війну пішла». Історія воїна, який отримав «Золотий хрест» за збиття крилатої ракети

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (39)
  • С К

    та рішення насправді настільки прості, що я дивуюсь, чому їх ніхто не бачить.



    Поворот направо з нечая на островського: верніть назад три смуги і проблема пропала. Там є можливість.



    Таке саме поворот із старогородського мосту на гл.успенського. Зробіть 10 метрів окремої полоси для повороту направо.



    Зробіть дорогу із поділля на пирогово біля мед.училища/терн.академії.



    Де там ще проблеми?
  • Валентин Николаевич

    Треба робити розв'язки, нові дороги, повітряні мости хоча б, як в Європі, але зараз війна і поки точно не буде нічого
  • Natka

    Судячи з коментарів: експерт — дебіл, а от коментатори — справжні проффесіонали. Щоправда диванні. Як, з рештою, і завжди… в українців…

    Причинно-наслідковий звʼязок?..? Ні, не чули..
  • Victoria 👩🏼‍🎨🏡

    Розширення доріг може мати негативні наслідки через кілька ключових причин:

    1. Ефект індукованого попиту: Розширення доріг часто призводить до того, що більше людей вирішують користуватися автомобілями, сподіваючись на кращі умови руху, що в результаті знову призводить до заторів.
    2. Зменшення ефективності альтернативних видів транспорту: Посилення фокусу на автомобільному транспорті може обмежити інвестиції та розвиток громадського транспорту, велосипедних доріжок та інфраструктури для пішоходів.
    3. Збільшення викидів та забруднення: Більша кількість автомобілів на дорогах збільшує обсяг викидів CO2 та інших шкідливих речовин, що погіршує якість повітря.
    4. Соціальна та екологічна шкода: Для розширення доріг часто потрібно знищувати зелені зони, парки та інші громадські простори, що знижує якість життя та впливає на біорізноманіття.
    5. Економічні витрати: Розширення доріг вимагає значних інвестицій, які можливо було б витратити на більш ефективні та сталі варіанти транспорту.

    AK reply Victoria 👩🏼‍🎨🏡

    Вже зараз стоїть такий сморід від NO₂ який раніше тільки носом з пробірки було чути. Мабуть знятий каталізатор у чергової євробляхи це вже стандарт. А розширення доріг, це значить лише що більше авто буде їздити і після інвестицій по викупу землі проблема повернеться. Дуже шкода, що раніше затишне зелене місто стає загазованим мурашником.

keyboard_arrow_up