У Вінниці міркують про електронний квиток ще з 2013 року. Мета такої системи: полічити пільговиків, зробити чітку компенсацію за їх проїзд та мати актуальні дані про пасажиропотік у громадському транспорті.
Розрахунок за проїзд зроблять через валідатори — безконтактні пристрої, які зніматимуть гроші з муніципальних карток вінничанина, так і з інших карток, смартфонів, обладнаних NFC-чіпом. Фінансування проекту — 5,5 мільйона євро від Європейського банку реконструкції та розвитку; один мільйон євро з міського бюджету.
Коли запустять е-квиток, де можна буде взяти муніципальні картки та як будуть розраховуватися за проїзд пільговики? Про це поговорили з директоркою комунального підприємства «Вінницякартсервіс» Катериною Бабіною. Бо це підприємство і буде опікуватися електронним квитком у наступні роки.
На якій стадії процес впровадження е-квитка?
— У травні ми підписали контракт на виготовлення системи з чеською компанією «Мікроелектроніка». Вони мають виготовити чотири тисячі одиниць обладнання. А це більш як 2000 валідаторів, близько 700 бортових систем, 50 інформаційних табло, близько 600 POS-терміналів для поповнення карток, серверне обладнання, допоміжне кріплення.
Першу партію, вагою шість тонн, вже підготували для постачання: там будуть валідатори та стенд, де під'єднане усе обладнання, щоб ми його змогли протестувати у січні 2019 року. Це нам потрібно, щоб зрозуміти, які є помилки у роботі програм. І у березні ми починаємо збір даних для муніципальних карт та встановлювати валідатори.
А скільки буде валідаторів у кожному транспорті?
— Ми рухаємося за схемою, де на кожні двері буде по одному валідатору. Для прикладу, якщо у трамваї чотири входи, то навпроти кожного з них будуть пристрої для оплати проїзду. Так само буде і у тролейбусах, і у муніципальних автобусах. Маршрутки поки що матимуть по одному валідатору, біля водія. Також у кожному виді транспорту буде бортове обладнання у водія, через яке також можна розрахуватися за проїзд.
Ви казали, що деякі зупинки будуть обладнані електронним табло
— На першому етапі ми ставимо 50 електронних табло на зупинках по всьому місту. Тут не тільки центральні вулиці, а й навіть такі віддалені куточки як вулиці Бучми, Чехова тощо. Табло буде повнокольоровим. Транспорт обладнаємо GPS-трекерами, тому люди матимуть актуальний час на онлайн-табло, коли приїде той чи інший транспорт. А частина панелі займатимуть відеопояснення, як користуватися електронним квитком у транспорті.
Коли почнеться процес видачі муніципальних карток і хто їх отримає першими?
— З березня почнемо збір даних на персоніфіковані «Муніципальні картки вінничанина». Це фото, ім'я, прізвище, по батькові. Цей процес триватиме до травня, але вінничани будуть отримувати перші картки вже у середині квітня. Щоб всі люди не прийшли одразу, ми запровадимо попередній запис, як у «Прозорих офісах». Першими картки отримають пільговики, безкоштовно. Але яких саме категорій, має затвердити своїм рішенням міська влада.
Де будуть приймати людей?
— Для прийому людей ми організуємо колишнє приміщення Нацбанку, паспортні столи ЖЕКів. Ще тривають перемовини, щоб залучити до процесу прийому/видачі карток «Прозорі офіси».
Що робити пільговикам з інших міст? Як вони будуть їздити у транспорті?
— Тут складніше. Адже за порядком монетизації пільг на проїзд, який розробив Кабмін ще навесні цього року, за їх пільги мають платити ті міста та села, в яких вони проживають. Тобто, людина приїжджає у Вінницю, заплатила за свій проїзд у транспорті, а через органи соцзахисту свого міста чи села отримає компенсацію.
А де можна буде отримати муніципальну картку непільговикам?
— По місту заплановано зробити 550 точок продажу, де можна буде придбати неперсоніфіковані картки, або зробити замовлення картки через інтернет, щоб отримати персоніфіковану картку. Користь персоніфікованої картки в тому, що якщо її втрачено, то можна отримати дублікат і всі гроші зберігаються на вашому рахунку.
Про вартість картки — не можу сказати. Ця вартість має бути окремо прорахована для студентів, школярів, звичайних громадян. Але собівартість виготовлення картки з чіпом — близько одного долара.
Чи будуть проїзні квитки на місяць?
— По суті, муніципальна картка вінничанина і буде цим проїзним. Ви можете поповнити її на певну суму та отримати кількість поїздок не по 4 гривні, а по 3,5 гривні, для прикладу. Тобто, буде економія. Але знову ж таки, тарифну сітку має затвердити міськвиконком. Хоча ми робимо таку систему, яка буде гнучкою до будь-яких тарифних планів.
Муніципальна картка буде діяти на весь транспорт?
— Так, це наша вимога. Вінничани будуть користуватися однією карткою для оплати проїзду в маршрутках, автобусах, тролейбусах і трамваях. На перспективу ми хочемо під'єднати до електронного квитка мережу велопрокату «Nextbike» і служби таксі у Вінниці.
Яким чином можна буде розплатитися за проїзд, крім картки вінничанина?
— На 2019 рік ще точно залишається готівка в транспорті: пасажири зможуть розрахуватися паперовими грошима. Крім «Муніципальної картки вінничанина» можна буде сплатити за проїзд банківською карткою чи смартфоном через NFC-чіп.
Чи буде відрізнятися вартість проїзду, якщо розрахувалися муніципальною, банківською карткою чи готівкою?
— Протягом наступного року — ні. Але в майбутньому, так. Вартість проїзду, якщо розраховуватися муніципальною карткою, буде меншою, а вартість проїзду, якщо розрахунок готівкою, банківською карткою — буде більшою. Наскільки дорожчою — поки не знаю.
Якою буде боротьба з «зайцями», що не платять за проїзд?
— На маршрутах будуть працювати контролери, що матимуть при собі POS-термінали. Якщо людина після розрахунку отримала квиток, то показує його на вимогу кондуктору. Якщо оплатили проїзд карткою чи смартфоном, то пасажир має прикласти картку/пристрій до POS-термінала, що покаже, чи розраховувалася людина за проїзд в цьому транспорті.
Що буде з кондукторами, яких і так залишилося небагато?
— У громадському транспорті ще довго працюватимуть кондуктори. Вони стануть нашими консультантами, які пояснюватимуть, як користуватися валідатором. Деякий час продовжать продавати квитки. І будуть контролерами.
Отже, коли можна буде розрахуватися е-квитком?
— Валідатори у транспорті почнуть працювати з травня 2019 року. Тоді безготівковий розрахунок за проїзд буде в 100 одиницях транспорту, в червні — на 300 одиницях транспорту, у серпні — на 680 одиницях транспорту. Чи буде масовий запуск е-квитка як у муніципальному транспорті, так і в маршрутках — вирішуватиме виконком міської ради.
Проект має завершитися в жовтні 2019 року. Але увесь наступний рік буде тестовим, і у транспорті можна буде надалі платити за проїзд готівкою. Водночас, ми будемо аналізувати, як користуються транспортом вінничани, якими методами оплати вони розраховуються за проїзд, як поводиться система та багато інших нюансів.
Читайте також:
Фото у матеріалі: Володимир Філатов, фб-спільнота «Вінницякартсервіс», Валерій Чудновський
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Вот пример Киева https://mind.ua/news/20191991-zapusk-prodazhu-elektronnogo-kvitka-perenesli-na-nastupnij-rik Первые проблемы