Більші страхові суми та скасування франшизи: як зміниться «автоцивілка» з нового року?
- 20 грудня 2024 р.

- З 1 січня 2025 року в Україні набуває чинності новий закон «Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів».
- Ця реформа передбачає поступове збільшення розмірів страхових виплат до європейського рівня, перехід прямого врегулювання з «додаткової послуги» до базової опції, а також можливість для страхових компаній самостійно встановлювати тарифи.
- Які ще зміни чекають на власників авто з 2025 року? Дізнавалися.
Кожен власник транспортного засобу, згідно із законодавством, повинен мати страховку на випадок ДТП. Такий закон в Україні діє з 2005 року. Він має назву «обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності» (ОСЦПВ), або, як його часто називають, «автоцивілка».
Проте за майже два десятиліття більшість його положень застаріла й більше не відповідає сучасним потребам ані страхових компаній, ані їхніх клієнтів.
Потребу в реформі також яскраво демонструє ставлення до «автоцивілки». Більшість водіїв купують найдешевший поліс, щоб мати його для поліції. Мало хто звертає увагу на якість сервісу, який надає страхова компанія, оскільки поліс зазвичай купують не для себе.
На початку 2024 року Верховна Рада ухвалила новий закон, що відповідає Директиві Європейського парламенту та Ради 2009/103/ЄС. Цей документ набуває чинності з 1 січня 2025 року.
Ми зібрали всю інформацію про зміни, які мають відбутися.
Які зміни очікуються?
- Посилення захисту потерпілих у ДТП
Поступово підвищуватимуть розмір страхової суми для відшкодування збитків постраждалим у ДТП. Це дозволить зрівняти українські стандарти з європейськими, що має підвищити рівень захисту учасників дорожньо-транспортних пригод. Водії зможуть бути впевнені, що у разі ДТП отримають належну компенсацію.
- Зміна сум страхових виплат
З 1 січня 2025 року страхові суми зміняться так:
- За життя та здоров’я: зі 320 тис. грн до 500 тис. грн на одного постраждалого (5 млн грн на один страховий випадок).
- За майно: зі 160 тис. грн до 250 тис. грн на одного постраждалого (1,25 млн грн на один випадок).
Наступний етап підвищення заплановано на 2026 рік (але не раніше 1 січня року, наступного після припинення чи скасування воєнного стану в Україні).
Фінальний етап підвищення — з 1 січня року, який настає через 5 років після вступу України до Європейського Союзу. Страхові суми складатимуть:
- За життя та здоров’я: еквівалент 1,3 млн євро на одного постраждалого і 6,45 млн євро на один страховий випадок.
- За майно: еквівалент 1,3 млн євро на один страховий випадок.
- Вільне ціноутворення
Страхові компанії зможуть самостійно визначати, від чого залежатиме вартість поліса для кожного водія. Наприклад, під час розрахунку тарифу страховики матимуть право враховувати попередню історію ДТП з вини водія.
- Перехід «автоцивілки» в електронний формат
Через рік після набуття чинності нового закону всі договори ОСЦПВ укладатимуться виключно в електронній формі з обов’язковим внесенням до централізованої електронної бази даних Моторного (транспортного) страхового бюро України.
- Пряме врегулювання
На сьогодні потерпіла сторона ДТП може звертатися за виплатою до своєї страхової лише за умови, що і вона, і винуватець мають поліси «автоцивілки» від страхових компаній, які є учасниками угоди про пряме врегулювання.
Однак з 1 січня 2025 року всі страхові компанії, які продають поліси ОСЦПВ, будуть зобов’язані здійснювати пряме врегулювання. Це означає, що потерпілі завжди зможуть звертатися за виплатою до своєї страхової, а не до страхової компанії винуватця.
- Перевірка наявності поліса поліцією
Наразі працівники Національної поліції можуть перевіряти наявність поліса під час складання протоколу про порушення правил дорожнього руху та при оформленні ДТП.
Згідно з новим Законом, поліцейські зможуть перевіряти поліс і в інших випадках, а саме:
- під час регулювання дорожнього руху;
- під час контролю за дотриманням правил дорожнього руху;
- під час контролю за правомірністю використання транспортних засобів.
Також наявність «автоцивілки» може перевірятися за допомогою фото- та відеофіксації — тобто через камери контролю за дорожнім рухом.
- Скасування франшизи
Водії більше не будуть зобов’язані оплачувати частину збитків самостійно.
- Скасування коефіцієнта зносу
Для автомобілів, яким менше ніж п’ять років, розрахунок вартості ремонту проводитиметься без урахування зносу деталей. Це означає, що для ремонту використовуватимуться нові запчастини, дозволені заводом-виробником.
Для старіших автомобілів (від шести років) враховуватимуться аналогічні запчастини. Крім того, страховик зобов’язаний запропонувати потерпілому три варіанти станцій техобслуговування, розташованих не далі ніж за 150 км від місця проживання потерпілого.
- Виплати на СТО
Відтепер страховики повинні переказувати гроші за ремонт безпосередньо на рахунок станції техобслуговування (СТО). Однак, якщо цього вимагає клієнт, виплата може бути здійснена на його особистий рахунок.
Якщо автомобіль не старше п'ять років або перебуває на офіційній гарантії від виробника, клієнт має право вимагати ремонту на СТО, яка авторизована виробником.
- Пільги для окремих категорій громадян
Наразі існує дві категорії пільговиків:
- ті, хто звільнені від обов’язку купувати поліс;
- ті, хто має право на знижку в 50%.
Згідно з новою редакцією Закону, всі пільговики зобов’язані купувати поліс «автоцивілки». Для всіх пільговиків передбачена знижка в 50% від вартості поліса.
До пільговиків належать:
- учасники бойових дій;
- постраждалі учасники Революції Гідності;
- учасники війни;
- особи з інвалідністю I та II груп;
- постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесені до I та II категорій;
- пенсіонери.
- Скасування ліміту за Європротоколом
Наразі максимальна виплата за Європротоколом становить 80 тис. грн. З 1 січня 2025 року цей ліміт скасовується, і максимальна виплата може дорівнювати страховій сумі.
Нагадаємо: Європротокол — це офіційний документ із інформацією про ДТП, який учасники ДТП можуть самостійно заповнити без виклику поліції. Цей документ потрібно надати в страхову компанію для отримання виплати за страховим випадком.
- Нова умова для оформлення Європротоколу
З нового року Європротокол можна оформлювати лише у випадку, якщо ДТП між двома транспортними засобами було контактним (тобто транспортні засоби зіткнулися).
Решта умов залишаються незмінними:
- обидва водії мають чинні поліси «автоцивілки»;
- у ДТП взяло участь 2 транспортних засоби;
- шкода завдана лише майну (у результаті ДТП ніхто не загинув і не постраждав);
- обидва водії тверезі;
- обидва водії згодні з обставинами ДТП.
- Строки прийняття рішень про виплати
Страхова компанія повинна прийняти рішення про виплату протягом 60 днів з моменту отримання заяви та всіх необхідних документів.
За певних умов (наприклад, необхідність проведення експертизи чи дослідження обставин ДТП) цей строк може бути продовжений до 90 днів.
- Пришвидшення виплат за полісами проблемних страховиків
Наразі, якщо страхова компанія винуватця має проблеми (знаходиться у процесі визнання банкрутом, ліквідації чи їй анульована ліцензія), виплати за полісом можуть затримуватися.
Згідно з новим Законом, Моторне (транспортне) страхове бюро України (МТСБУ) здійснює виплати за полісами таких страховиків у встановленому порядку до завершення всіх судових процесів і визнання компанії банкрутом.
Читайте також:
Реформа МСЕК на Вінниччині: які зміни відбудуться?
«Обмежено придатні» захисники мають повторно пройти ВЛК до 5 лютого: адвокати пояснили деталі
Самовільне залишення військової частини: чи можна повернутись на службу і як?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Читач18 24 грудня 2024 р.
Татьяна Пустовая 22 грудня 2024 р.
Sergij Pidgurskij 20 грудня 2024 р.
Сергій Овчар 20 грудня 2024 р.