Ми вже неодноразово писали, що українські компанії переживають не найкращі часи, але існує думка, що водночас IT-сектор залишається одним з найстабільніших галузей економіки. Портал DOU провів опитування серед IT-спеціалістів, аби дізнатися, як вони переживають карантин. Айтішники розповіли, що на дистанційній роботі їм найбільше бракує комунікації з колегами.
За результати його опитування, чверть респондентів стали заможнішими через ослаблення гривні. Проте майже кожен третій опитаний зазначив, що компанія втрачає клієнтів, а 16% повідомили про скорочення персоналу. Але 54% не помітили жодних змін.
Ми вирішили поговорити з представниками вінницької IТ-галузі, щоб дізнатись, чи справді у їхній роботі практично нічого не змінилось з початку запровадження карантину.
— Основна специфіка моєї роботи була пов'язана з рекрутингом, тобто пошуком талановитих співробітників. Я проводила багато бесід, звісно, від цього довелось повністю відмовитись і переналаштуватись на роботу в онлайні, — розповідає Катерина. — У частині роботи пов’язаній з дизайном я не відчувала різниці з початку запровадження карантину. А от з пошуком працівників та потенційних клієнтів стало важче.
За словами Катерини, роботи стало набагато більше. Через те, що немає прямої комунікації з людьми і доводиться витрачати час на те, щоб дзвонити чи писати для обговорення робочих моментів.
— Кризи не відчуваю зовсім, у нас в компанії все стабільно. Нікого не скорочують, ми як обробляли замовлення, так і продовжуємо, — каже Катерина. — Зарплату поки не переглядали, але, після закриття кварталу, сподіваюсь на премії.
Айтішниця розповідає, що працювати з дому їй складно, оскільки в неї є дитина і чоловік також працює дистанційно. Каже, в квартирі дуже багато факторів, які відволікають від роботи.
— Однозначно під час роботи в офісі ти більше сконцентрований. А вдома у мене «офіс» на балконі, — каже Катерина. — Але я планую собі графік, бо є частина роботи, яку необхідно виконати. Коли, впродовж дня я виділяю більше часу дитині, то тоді роботу можу доробляти вночі.
— Мені здається, що IТ-компанії, які мають весь штат в Україні, не надто відчули вплив карантину. Для айтішників потрібно мати при собі лише комп'ютер та інтернет. Зовсім не важливо знаходишся в офісі чи вдома на дивані, — каже Андрій. — У нас і до карантину була можливість працювати з дому, але мені подобалось ходити в офіс.
За словами Андрія, як і до карантину, так і з початку запровадження, час, який працівник проводить за комп'ютером відслідковується компанією.
— Весь час відслідковується, потрібно у кінця дня чи тижня подавати звіт, де зазначати скільки годин було витрачено на конкретне завдання або на якісь переговори, — каже айтішник. — Тому й під час карантину доводиться планувати весь свій час, щоб робота була ефективною.
За словами Андрія, щодня йому потрібно працювати вісім годин. Графік ж він складає від власного бажання працювати.
— Поки відчуття кризи немає, бо у нас продукти, які спрямовані на онлайн. Але якщо карантин затягнеться на 3-4 місяці, то всяке може бути, — каже фахівець. — Роботи стало значно більше, а от заробітна плата не змінилась.
Фахівець пояснює, що всю IТ-спільноту Вінниці можна поділити на три основні частини і від того до якої частини відноситься компанія залежить її становища під час «коронакризи».
— Перша категорія — це великі компанії, яких у Вінниці є 11. Ці компанії майже всі замовлення отримують з Північної Америки, Європи та Ізраїлю, — розповідає Дмитро Софина. — Великі компанії напряму залежать від ситуації, яка відбувається у тих країнах звідки вони отримують замовлення. Українські реалії їх особливо не зачіпають.
За словами спеціаліста, коли ще в Україні мови не було про карантин, то деякі IТ-компанії вже почали переходити на дистанційний режим. В лютому більшість великих IТ-компаній вже були на карантині, а в Україні карантин запровадили з 12 березня.
— Ми маємо розуміти, що IТ-індустрія не з теплиці, вона допомагає автоматизувати офлайн-індустрію, — каже Дмитро. — Відповідно, якщо є складнощі у реальному світі, то вони торкнуться і IТ. Частина клієнтів великих компаній відмовилась від проектів чи перевели на «підтримку». Звісно, існує інша частина — це ті клієнти в яких нічого не змінилося. Загалом, не можу сказати, що вінницькі великі IТ-компанії є чи будуть у кризі.
За словами Софини, деякі компанії не будуть набирати нових працівників і однозначно відбудеться «чистка кадрів». Спеціалістів низько рівня і рекрутерів будуть частково скорочувати. Також, як на диво, досвідченні працівники найвижчого рівня теж можуть втратити роботу. Тому що, якщо замовники компанії відмовились від активного просування на майбутній рік проекту, то відпадає потреба у сильних спеціалістах, оскільки звичайні задачі можуть роботи і не такі досвідчені працівники.
— Компанії, які зав'язані на ринок онлайн ігор, зараз почали заробляти більше. Оскільки всі сидять вдома та ігри стають все більше популярніші. Мабуть, відбудеться перекочування цих сильних фахівців в компанії, які краще себе утримали, — каже фахівець. — Єдина тенденція — не буде дефіциту та попиту на кадри.
Друга категорія компаній — середнього рівня, таких у нашому місті близько 20. Ці компанії, за словами Дмитра, переживають складну ситуацію, бо їхній сегмент клієнтів постраждав найбільше. І як переживують ці компанії кризу — складно сказати, все залежить від того наскільки довго триватиме карантин.
Третя категорія — це фрілансери та маленькі компанії. Ця категорія найбільше страждає, бо конкуренція збільшилась, а кількість замовлень зменшилась.
— У айтішників мінімум рік не буде картини зростання. Але не буде й падіння, все залишається стабільно, — каже Дмитро. — IТ-галузь найшвидше відреагувала на складну ситуацію з коронавірусом і найшвидше з неї вийде.
Читайте також:
«Мене звільнили під час карантину». Як відстояти свої права?
Історії фрілансерів. Розповідаємо на чому можна заробити під час карантину
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер