«Усі питання мають бути озвучені»: HR-менеджерки розповідають, як успішно пройти співбесіду

- Як правильно підготуватися до співбесіди та прийти на неї впевненим у собі? Яких питань очікувати від роботодавця?
- Чи має значення ваш зовнішній вигляд? Що робити, коли не маєте відповіді? І про що краще не говорити?
- На ці та інші питання ми попросили відповісти HR-спеціалісток.
Про те, що таке співбесіда, мабуть, сьогодні має уявлення кожна доросла людина. Багатьом з нас доводилося проходити її перед працевлаштуванням. І усі ми пам'ятаємо, як хвилювалися, очікуючи питань, які нам міг поставити, або таки поставив роботодавець.
Реальність така, що далеко не всі з нас після співбесіди отримують бажану посаду у новій компанії. Іноді причиною відмови є банальне нерозуміння людиною того, як протікає інтерв'ю з роботодавцем. Одні кандидати виявляються не готовими до питань HR-менеджерів; другі не наважуються ставити свої важливі питання роботодавцеві, боячись справити враження невихованих; треті так сильно хвилюються, що не можуть зв’язати і двох речень. Причин існує багато. І усі вони можуть впливати на те, отримаєте ви місце у новій компанії, або ж ні.
Для того, аби трішки привідкрити завісу співбесід, ми поговорили з людьми, які приймають безпосередню участь в їх проведенні. Це HR-менеджерка IT-компанії TapOK Людмила Побережнюк і Лілія Гапонюк, яка співпрацює з ІТ-компанією EPAM Вінниця в якості HR-спеціалістки.
Давайте уявимо, що мене запросили на співбесіду. Що до її початку мені потрібно дізнатися про роботодавця?
Людмила Побережнюк: Обов’язково переглянути інформацію про компанію у соціальних мережах, зайти на їхній сайт, аби дізнатися, як вони спілкуються з аудиторією, які цінності вони транслюють. Наприклад, компанія піклується про здоров’я персоналу, заохочує до спільних занять спортом чи участі у змаганнях, до подорожей або збирають на зустрічі книжкового клубу, відправляють співробітників на професійні конференції, пишуть корисні статті і публікації тощо. Це значно підвищує мотивацію працювати з ними, особливо, якщо ви розділяєте їхні захоплення.
Лілія Гапонюк: Вся інформація, яка є у відкритих джерелах, буде доречною. Важливо знати все: назву компанії, походження, історію розвитку, кількість людей в команді, на яких технологіях спеціалізується компанія, чи є можливість професійного та кар’єрного росту, все, що можете знайти. Це дасть вам ширше розуміння компанії та місця, де ви будете працювати в майбутньому. Можливо, вже на етапі збору цієї інформації щось буде неприйнятним для вас і вам не доведеться витрачати час. Або ж навпаки, у вас з'явиться ще більше бажання і мотивації працювати саме в цій компанії, що також буде впливати на результат співбесіди
На зустрічі буде присутня HR. Хто вона і яких питань від неї очікувати?
Людмила: Ейчар займається бізнес процесами. А пошуком персоналу, зазвичай, займається рекрутер. Це спеціаліст з найму. Питання від рекрутера більше пов’язані з мотивацією, очікуваннями від роботи в даній компанії, щоб ви були максимально ефективні і залучені. Рекрутери піклуються про вас: чи зможете ви працювати у компанії, в команді, з керівником. Вони створюють атмосферу для невимушеної бесіди, щоб допомогти вам розкритися.
Лілія: Ця людина відповідає за розвиток та добробут персоналу в компанії в цілому. Функції та роль HR-спеціалістів у різних компаніях різниться. Але ви маєте знати, що це та людина, до якої ви можете прийти з будь-якою проблемою і вона має допомогти вам в її вирішенні, використовуючи всі доступні і можливі їй ресурси.
Питання від HR спеціаліста можуть бути дуже різні. Вони допомагають вам та компанії зрозуміти, наскільки ви відповідаєте вимогам вакансії та чи може компанія задовольнити ваші потреби та виправдати очікування.
До чого, крім більш-менш стандартних запитань мені ще слід підготуватися?
Людмила: До неочікуваних питань. Вони можуть бути як від професійних інтерв'юерів, так і від незрілих фахівців. У будь-якому випадку, залишайтесь спокійними та відвертими. Якщо зададуть «улюблене» питання про те, ким ви себе бачите через 5-10 років, говоріть про плани зростати або вгору кар’єрною драбиною, або горизонтально, підвищуючи свою експертизу. Ще в кожній компанії цінують вміння працювати в команді. Тому можливі питання про ваші ролі в проєктах і взаємодії з колегами.
Лілія: Це залежить від позиції, на яку ви претендуєте та етапу співбесіди. Це можуть бути технічні запитання, якщо зустріч з технічним спеціалістом, і тут важливо згадати ваші попередні проєкти та успішний досвід. Або ж обговорення ваших очікувань щодо умов співпраці. Якщо це перше інтерв'ю з рекрутером чи HRом, маєте визначити, який розмір винагороди очікуєте, що для вас є критичним, без чого ви не зможете бути ефективним в роботі, які плани на майбутнє, в яких технологіях хочете розвиватися, чому навчитися.
А що робити, якщо я не зможу відповісти на деякі питання?
Людмила: Чесно зізнатися, що дане питання ви уточните або маєте наміри вивчати. Після співбесіди пошукайте інформацію з цієї теми. Роботодавці можуть оцінити ваші вміння швидко знаходити відповіді у більш досвідчених колег, в книжках та у пошукових мережах. Головне, бути зацікавленим в отриманні нової інформації.
Лілія: Сказати чесно, що ви не маєте відповіді на це питання. Але ви можете підготувати її після зустрічі.
Про що мені краще не говорити під час співбесіди?
Людмила: Про попереднього роботодавця чи колег, якщо з ними у вас були конфлікти — це неетично. А от про негативний досвід у власних проєктах можно розповісти, він є цінним. Особливо, якщо ви знайшли рішення чи відпрацювали помилки, щоб не повторювати їх.
Лілія: Говорити варто про все і відверто. Інакше в майбутньому буде зрозуміло, щось ви не сказали і це безумовно вплине на результат в роботі і ставлення команди до вас. Тому краще цінувати свій час та час компанії.
Я також можу ставити питання роботодавцеві. Але не знаю, які будуть доречними?
Людмила: Трудові відносини — це договір між вами та майбутнім роботодавцем, де ви стаєте партнерами. Кожен має отримати бажане: роботодавець ваш досвід, ви — винагороду за це. Тому на співбесіді доречними будуть питання про умови роботи, оформлення, про проєкт та команду.
Уточніть графік роботи, де буде ваше робоче місце, що від вас очікує роботодавець, як відбувається оцінка персоналу та перегляд заробітної плати у подальшому, як реалізована програма розвитку персоналу.
Лілія: Будь-які питання, які можуть виникнути у кандидата, є доречними! Не існує «хороших» чи «поганих» питань. Якщо вони є, вони мають бути озвучені. Процес співбесіди — це процес знайомства, де співставляють отриману інформацію про компанію та очікування.
Компанія, в свою чергу, робить те ж саме. Інформацію про вас отримує з вашого резюме і дуже важливо, щоб вже на цьому етапі бесіда будувалась на довірі та партнерстві. Це означає, що можна запитати будь-що і отримати відповідь, що між вами є порозуміння і в майбутньому вас чекає продуктивна взаємодія.
Чи має значення мій зовнішній вигляд під час зустрічі?
Людмила: Пошук інформації про компанію у соціальних мережах допоможе зрозуміти, який дрес-код у компанії, якщо є світлини з офісного життя. В айті-компаніях перевагу надають зручному повсякденному одягу. Оцінюють ваші професіональні та особистісні якості. А вони виражаються у відповідях щодо ваших результатів та дій у професійній сфері.
Лілія: Залежить від напрямку бізнесу і корпоративної культури компанії. Але чисте взуття та одяг, гарний настрій і посмішка точно будуть плюсом!
З якою інформацією я маю піти після співбесіди?
Людмила: З розумінням, що вас взяли, які у вас будуть обов’язки, рівень заробітної плати і датою, коли виходити на роботу. Обов’язково подякуйте за співбесіду та час, який ви провели зі співрозмовником. Якщо вам ще не дали відповідь щодо працевлаштування, спитайте, коли її очікувати. Рекрутер має спланувати день та час для зворотнього зв’язку.
Якщо у домовлений час вам не зателефонували чи не відписалися, подзвоніть і нагадайте, що очікуєте на повідомлення про роботу. Хай вам щастить з класним роботодавцем та командою!
Лілія: Ви маєте отримати відповіді на всі ваші питання, зрозуміти правила та цінності компанії, а також скласти уявлення, де ви будете працювати. Пам'ятайте, що ми проводимо близько 80% всього часу на роботі, тому дуже важливо не помилитись з вибором компанії.
Я раджу готуватися до співбесіди, мати з собою перелік питань, розуміти, що саме ви шукаєте, що вам підходить, а де ви точно не зможете почуватися добре та бути ефективним. Подальші дії має повідомити рекрутер: етапи, час та дату співбесіди, ім'я та роль людини, з якою ви будете зустрічатись.
Ви можете отримати зворотній зв'язок про те, що компанія готова надіслати вам офер вже після першого етапу. Або навпаки, не готова продовжувати знайомство. Цю інформацію надає рекрутер і, зазвичай, ця людина попереджає про термін, коли прийде відповідь. Бажаю вам успіху та знайти місце роботи, яке вам до душі!
Читайте також:
«Не варто зациклюватися лише на одному вині»: інтерв’ю з вінницькими сомельє
«Я вірю у вас. Якщо ви вірите у мене — обійміть»: соціальний експеримент в обіймах Діда Мороза
«Моя дружина не хотіла б цього, але я біргік», — вінничанин про захоплення крафтовим пивом
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Стаття, яку я нещодавно прочитав, дуже детально розкриває важливість чесного та відкритого діалогу під час співбесіди між HR-менеджерами та кандидатами. Згадується, що важливо не тільки висловлювати всі запитання щодо роботи, але й вміти адекватно представити себе. Таке освітлення теми допомагає зрозуміти, як вдало пройти співбесіду і як важливо бути підготовленим до різноманітних пасток. Для більш глибокого розуміння того, як правильно самопрезентувати себе на співбесіді, раджу ознайомитись із матеріалом за посиланням: https://budni.robota.ua/resume-job-search/yak-vdalo-samoprezentuvati-sebe-na-spivbesidi-5-vazhlivih-etapiv.
Деньги кому ? Курдюкову ,или 20мин ?
Пусть пиар менеджеры не .На хорошую работу берет по знакомству.На х...по рекламе.