Одна частина вінницьких закладів та непродовольчих магазинів припинила працювати повністю, відправивши персонал у відпустку. Інша — продовжила роботу, але без гостей. Ці заклади працюють на видачу замовлень з собою та доставку.
За таких умов кожен викручується, як може. Підприємці, щоб не втратити вкладених у бізнес грошей і клієнтів, йдуть на різні маркетингові кроки. Під час карантину, саме закупи онлайн — найбільш безпечний спосіб придбати необхідні товари.
Ми поспілкувалися з кількома гравцями ринку, щоб дізнатись про їхню про реорганізацію під час кризи, перехід на доставку та прогнози щодо розвитку ситуації.
Мережа вінницьких магазинів «Фруктова лавка» на час карантину запровадила доставку продуктів у домівки покупців. Адміністрація магазину каже, що таким чином їм довелось адаптуватись до реалій.
— Доставки до карантину у нас не було. Ми планували її запроваджувати, але якось не складалось, — розповідає адміністраторка Діана. — У час карантину ми її створили, для того, щоб люди мали можливість отримувати продукти, не виходячи з дому. Це необхідно нам, як бізнесу, та людям, щоб дотримуватись правил карантину.
У мережі магазинів для того, щоб не відправляти працівників на вимушену «відпустку за власний рахунок» — перекваліфікували частину з них працювати на доставці.
— Весь офіс працює у онлайн режимі. У фізичних магазинах скорочений графік, а частина продавчинь працює на оформленні заказів на доставку, — продовжує адміністраторка. — У нас в магазині є антисептики та запроваджена технічна перерва під час якої ми миємо підлогу дезінфікуючими засобами. Щоправда, деякі покупці цього не хочуть розуміти. Тому чим більше обмежень, тим менше людей у магазинах. А доставка нас якраз і рятує від кризи.
Для того, щоб замовити доставку від їхнього магазину потрібно долучитись до спільноти «Фруктової лавки» у Viber і написати менеджерам у особисті повідомлення, що ви хочете замовити, вказавши адресу доставки та телефон. У цій спільноті магазину щоденно пишуть оновлений прайс на продукцію, актуальний на наступний день.
— Ми доставляємо: фрукти, овочі, зелень, сухофрукти. А на час карантину до свого асортименту вже додали бакалію, тобто, крупи, борошно, сіль, цукор та олію, — каже адміністраторка. — Ціни на продукти, які ми доставляємо, нижчі, ніж у фізичному магазині. Ми возимо так, щоб люди могли це купити.
Як пояснює Діана, попит у них поступово з'являється, за її словами, це через те, що запровадили ще більш суворі заборони.
— Людям не зручно чекати в магазинах і дотримуватись дистанцій та інших правил, — каже працівниця магазину. — Тому все більше людей переходить на доставку додому. У нас дуже багато клієнтів, які користуються нашими послугами, щоб доставити своїм батькам чи іншим родичам продукти.
Здебільшого кур’єри магазину не контактують з клієнтами, є можливість безконтактної оплати. За словами Діани, працівники витримують всіх санітарних правил та норм поведінки при існуючих загрозах пандемії. Дотримуються масочного режиму, знезаражуть руки та носять рукавиці.
— Клієнти нас попереджають, що, наприклад, у мене бабуся вже літня, тому не хочу, щоб ви контактували з нею. Тоді товар з накладною кур'єри просто залишають під дверима, — розповідає Діана. — До нашої доставки люди відносяться з розумінням та вдячністю. Як вона буде працювати надалі — не можемо сказати, а поки крутимось, як можемо.
Валерій Сиверчук — ресторатор, чиї заклади на час карантину працюють тільки на доставку і самовивіз.
— Це не адаптація, а виживання. Якщо закрити повністю ресторан, то його після карантину реанімувати буде дуже важко. Також все, що залишилось у морозильниках чи холодильниках — зіпсується, — пояснює Валерій. — Тому ми прийняли рішення працювати собі в збиток, щоб ресторан хоч якось жив.
Ресторатор розповідає, що зараз вони працюють «у мінус». Також більшість штату відправлено у відпустку за свій рахунок. Близько з 40 співробітників залишилось по 6-7 людей на ресторан. На доставці залишились приблизно ті ж самі люди, які працювали до кризи. Трішки збільшилась кількість доставок, але вони просто більше зараз працюють.
— На доставку з наших закладів попит є, але це ж не ресторан. Останній не розрахований на те, щоб працювати тільки на доставку. Це величезна будівля, де працює безліч співробітників, — каже Валерій Сиверчук. — А ще ж потрібно платити орендну плату, величезні податки, що складають 60-70 тисяч гривень у місяць. Як це можна оплатити з доставки? У мене хіба, що вистачає тих грошей, щоб дати зарплату тим кільком працівникам, які залишились на роботі. Величезний ресторан працює для того, щоб у день приходило 200-300 людей, а не замовляли 15 доставок.
Валерій розповідає, що таке «виживання» потрібне, щоб ресторан не пропав з поля зору людей.
— Невідомо скільки карантин ще триватиме і чи залишаться у людей гроші, щоб ходити у ресторан після його завершення, — каже чоловік. — Подивимось, що влада запропонує, можливо, податкові канікули. Ніхто не може сказати напевно, чи не закриємо ми деякі ресторани після закінчення карантину, бо не знаємо його наслідків. Поки працюємо у режимі доставки для своїх клієнтів.
Ресторатор каже, що вони у своїх закладах громадського харчування доставляють їжу з дотриманням всіх правил безпеки. Всі працівники у масках, кур’єри дотримують дистанції і є можливість безконтактного розрахунку.
— На час карантину всі наші власні доставки та самовивози акційні: в пакетику з доставкою та самовивозом клієнти завжди знайдуть подарунок в знак нашої вдячності і подяки, — каже Валерій. — Вартість доставки 10 грн в будь-яку точку міста і передмістя.
Чоловік управляючий партнер і співвласник ресторанів “The Faсtory”, “Лезгинка”, “Батискаф”, “АССА”, “Red Zeppelin”, мережі кав’ярень “Чорна кішка – білий кіт”, крафтової десертної майстерні “Мус-Мус”, доставки “Довезунчик”.
Безкоштовну доставку по місту організував магазин одягу «Selena». Продають взуття, одяг, сумки та окуляри — дистанційно. Власниця Ярослава, пояснює, що малому та середньому бізнесу потрібно якось «виживати», тому поки від держави немає жодної допомоги, кожен має якось викручуватись.
— За час існування нашого магазину у нас з'явились постійні покупці, які роками вже з нами співпрацюють і купують товар. Нам не хотілось залишати цих людей без уваги, тому й прийняли таке рішення, — каже приватна підприємиця Ярослава. — Ми подумали і вирішили, що для того, аби зберегти робочі місця працівникам та постійних покупців, можна зробити доставку. Спочатку ми просто створили спільноту і почали розповідати друзям, рідним та знайомим про таку от адаптацію до карантину. Ті у свою чергу розповідали іншим і так до групи почали долучатись люди.
За словами Ярослави, штаб у магазині не скоротили, але дехто пішов «за власний рахунок» у відпустку, бо немає з ким залишити дітей на час карантину. Ті працівники, які залишились, працюють дистанційно. Замовлення розводять вони на власних автівках, у деяких випадках доводилось звертатись до кур'єрів.
— Весь товар, який є у наявності, ми пофотографували та виклали у спільноту в Viber. Покупці пишуть у особисті повідомлення продавцям про ту модель одягу чи взуття, яка їм сподобалось і вони б хотіли придбати, — розповідає власниця.
За словами Ярослави, у них починають з'являтись покупці, щоправда, небагато.
— Бурхливої реакції немає, бувають дні, коли просто цікавляться, але не купують, — каже жінка. — На це, звісно, впливає те, що під час карантину багато людей не отримують зарплати, сидять у домівках і тому наш бізнес просто «виживає». Оберти, звичайно, зменшились у рази. Проте загалом, ми задоволені, що запровадили таку доставку.
За словами власниці, привозять товар до під'їзду, людина, якщо хоче, може приміряти. Можлива, безконтактна оплата. Кур'єри обов'язково у масках, рукавицях та з антисептиком. Якщо покупець виходить без маски та рукавиць, то їхні працівники надають свої запасні.
— Думаю, після карантину, цю доставку ми залишимо для тих, хто не має можливості прийти у фізичний магазин. Наприклад, мамусі у декреті, які не мають часу їхати у інший кінець міста, щоб придбати взуття чи одяг, — каже Ярослава.
Читайте також:
Мешканець з мого будинку захворів на коронавірус. Що тепер робити?
«Продукти в упаковках — протирайте спиртом»: як безпечно ходити в магазин під час карантину
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 6 від 5 лютого 2025
Читати номер