Дрони на оптоволокні. Вінниця купує велику партію нових БПЛА за 45,4 мільйона гривень

- Виконком міськради хоче замовити 20 комплектів дронів, що працюють на оптоволокні.
- За один комплект, в якому буде 50 «пташок» і одна станція керування, готові будуть заплатити до 2,2 мільйона гривень.
- Чи відповідає така ціна ринковій та що взагалі це за дрони, які працюють через дріт?
Виконком міськради 17 квітня оголосив закупівлю БПЛА на оптоволокні. Загалом має бути 20 комплектів. За це готові будуть заплатити до 45 мільйонів 433 тисячі гривень або по 2,2 мільйона гривень за один комплект.
Які параметри
З технічних характеристик до тендеру читаємо, що в кожному із 20 комплектів має бути 50 безпілотників з такими параметрами: маса навантаження не менше 2 кілограмів, тривалість польоту не менше 12 хвилин, радіус дії — від 10 кілометрів, швидкість — не менше 70 км/год, розмір рами — 13 дюймів. Звʼязок із дроном здійснюється через оптоволоконну котушку.
У комплектацію до дронів входить: пропелери 4 одиниці, льотна батарея, антена, оптоволоконна котушка з кабелем 10 км та системою кріплення, гайки кріплення, стяжки, транспортний кейс.
До кожного із комплектів має постачатися наземна станція (модуль) керування оптоволоконними дронами. Її параметри: корпус герметичний, батарея живлення — від 6600 mAh з платою захисту, антена, відеопередавач, радіо передавач, пряме керування через дротове підключення.
Скільки коштує комплект на ринку
У витрати на закупівлю дронів на оптоволокні також входять витрати на податки, збори; а також на пакування і транспортування до Вінниці. Виходить, що вартість кожного комплекту має сягати до 2,2 мільйона гривень.
У інтернет-магазинах вартість одного дрона на 13-дюймовій рамі, що працює від оптоволокна наразі складає від 53 тисяч гривень за одиницю. Крім того, ще доведеться доплатити за наземну станцію керування: від 10 тисяч гривень.
Таким чином один комплект, за нашими розрахунками, може коштувати 2 мільйони 660 тисяч гривень (50 БПЛА та 1 наземна станція), що більше, ніж та ціна, яку готовий заплатити бюджет Вінниці (до 2,2 млн грн).
Підрядника оберуть на аукціоні, 25 квітня. Переможцю тендера доручать поставити товар в термін до 1 серпня 2025 року. А що це взагалі таке, дрони на оптоволокні?
Як працюють дротові дрони
На відміну від звичайних FPV-дронів, які керуються через радіозв’язок, ці моделі з’єднані з оператором через тонкий оптоволоконний кабель. Цей кабель передає і сигнал керування, і відео з камери дрона, гарантуючи стабільний зв’язок навіть у зонах із потужною роботою ворожих засобів РЕБ, передає BBC.
Дрон під час польоту розмотує за собою котушку з кабелем. Зазвичай довжина волокна обмежена — до 10 км, адже чим довший кабель, тим важча котушка. Це зменшує можливість встановити велику бойову частину.
Такі дрони здатні літати дуже низько — всього в кількох метрах над землею, «повзучи» між перешкодами. Це дозволяє їм заходити в будівлі, бліндажі, транспорт і точково вражати цілі, не видаючи свого маршруту в ефірі. Їхня точність, надійний відеозв’язок і «невидимість» для РЕБ — головні переваги, які зробили цю технологію проривною на полі бою.
Нові технологічні перегони із ворогом
Першими такі БПЛА у значних обсягах почали застосовувати росіяни — з літа 2024-го вони з’явилися на Курщині, а потім на Донеччині, Запоріжжі, Херсонщині, Харківщині. Українські виробники почали активно розробляти власні моделі.
Станом на кінець 2024 року в цій сфері працює близько 25 команд. У січні 2025 року Міноборони завершило випробування українських оптоволоконних дронів і готується до їх масового постачання. Очікується, що до літа оптоволоконні дрони почнуть активно використовуватись на рівні зі звичайними FPV. Але повністю замінити звичні БПЛА-камікадзе вони не можуть: кожен тип дрона має своє призначення.
Про переваги цих дронів ми писали вище, але є й очевидні проблеми: невеликий радіус дії (до 10 км), складність у керуванні, ламкість кабелю, залежність від погоди та висока вартість, про що в коментарі BBC сказав командир батальйону «Ахіллес» 92 бригади Юрій Федоренко.
Окрема проблема — помітність самого волокна, що може демаскувати позицію пілота. Виробники намагаються розв’язати ці недоліки — створюють власні котушки в Україні, зменшують вагу конструкції, інтегрують бойову частину в кабель, підключають обладнання напряму без радіопередачі.
Захист від таких дронів поки обмежений — українські інженери вивчають можливість використання автомобільних радарів для виявлення дротяних FPV і наведення на них автоматизованої зброї.
Технологія оптоволоконного зв’язку в дронах поки лише набирає обертів, але вже змінює правила війни. Хто швидше адаптується до неї — той отримає перевагу на полі бою.
Раніше, нагадаємо, ми розповідали, чи придатні для бойового використання ті дрони, які Вінниця купує для ЗСУ.
Читайте також:
Для чого «Вінницяобленерго» Jeep G.Cherokee з панорамним дахом? Ми дізналися
Пенсії зростають, але не встигають за цінами. Які виплати у вінничан?
Статки вінницьких нардепів. Хто з них найбагатший у Раді?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.