Середня освіта стане 12-річною. Чого очікувати вінничанам від реформи — поговорили з Оксаною Яценко

Середня освіта стане 12-річною. Чого очікувати вінничанам від реформи — поговорили з Оксаною Яценко
Оксана Яценко очолює департамент освіти Вінницької міськради з жовтня 2016 року. До цього вона була директоркою школи-гімназії №23
  • За намірами Міносвіти, з вересня 2027 року в нас буде 12-річна школа, де учні після 9 класу будуть вступати до профільних ліцеїв.
  • Перед цим у Вінниці деякі заклади освіти стануть винятково початковими, інші — гімназіями та ліцеями. Які ще зміни зачеплять учнів та вчителів?

Депутати міськради 26 квітня затвердили рішення №2258, яким сформували мережу комунальних закладів загальної середньої освіти на 2026–2027 роки. 

Це прогноз подальшої реорганізації освітніх закладів, який ще може змінитися. Але наразі за цим планом, з 1 вересня 2027 року, буде шість початкових шкіл, 29 гімназій і дев’ять ліцеїв.

Що зміниться в галузі освіти? Навіщо нам ця реорганізація? Скільки у нас школярів та скільки ще потрібно побудувати шкіл? Про це та інше — в інтерв’ю з головною освітянкою Вінниці Оксаною Яценко.

Відео дня

Чому роблять реформу освіти

Навіщо робити реорганізацію? Чому не можна залишити все як є?

— Депутати міськради 26 квітня ухвалили рішення №2258 «Про затвердження плану формування мережі комунальних закладів загальної середньої освіти Вінницької громади на 2026–2027 рік» на виконання вимог українського законодавства. Це концепція «Нової Української школи», яка діє з 2017-го і Закон України «Про повну загальну середню освіту». 

В останньому документі, в прикінцевих положеннях було визначено, що обласним радам (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад), до 1 вересня 2024 року необхідно затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти. 

Наголошую, що цей прогноз — гнучкий. Я передбачаю, що до нього ще будуть вносити зміни. Все буде залежати від реальної ситуації в Україні в умовах воєнного стану. Бо, наприклад, 12-річна школа з трирічною профільною освітою уже мала діяти з 1 вересня 2024-го. Але законодавці перенесли цю зміну на 2027 рік.

На що спиралися при формуванні плану на майбутню реорганізацію закладів освіти?

— Ми почали роботу над цим планом ще з 2021 року. Врахували багато чинників: контингент учнів, місце знаходження закладу, проєктна потужність закладу, матеріально-технічна база, кадровий потенціал тощо. Крім того, прогнозований тип закладу обговорювався з керівниками закладів освіти, враховувались надані пропозиції.

Після початку повномасштабної війни тут додався ще один чинник, який болючий для всіх освітян: «Міграція учнівського контингенту» (через війну батьки зі школярами виїхали за кордон - авт.) та другий — «Безпековий фактор» (наявність укриття - авт.).

Не останню роль відіграло і те, щоб навчальний заклад був у пішій доступності для учнів початкової та середньої школи. Через це ми відмовилися від ідеї ліцеїв, де виключно б навчалися учні з 10 по 12 клас.

То чи буде витримуватися ця піша доступність до шкіл для учнів 1–9 класів? І чому такого ж не зробили для учнів 10-12 класів?

— Діти старшої школи не мають територіальної прив'язки до закладу. Вони вже в такому віці, що зможуть самостійно їздити до закладів освіти. І разом з батьками оберуть той напрямок навчання, який захочуть. 

В основному піша доступність до закладів освіти для дітей 1–9 класів дотримана. Але тут варто враховувати проєктну потужність закладу, щільність забудови навколо школи та наявність інших закладів у цьому мікрорайоні.

Якщо взяти, наприклад, Тяжилів — то там тільки одна школа №27. Тому територія обслуговування в неї досить велика. І, зокрема, через цю ситуацію, на тому ж Тяжилові, не вдасться зробити окремо початкову чи середню або старшу школу. Там діятиме гімназія, з навчанням із 1 по 9 клас.

Що буде з учнями, вчителями після реорганізації

Скільки в нас буде початкових шкіл, гімназій та профільних ліцеїв?

— З 1 вересня 2027 року, за прогнозом, який ще може бути змінений, ми матимемо шість початкових шкіл разом із приміськими селами, що входять до Вінницької міської громади. 

Далі матимемо 29 гімназій, в яких навчатимуться учні з 1 по 9 клас. І ще буде дев'ять ліцеїв зі структурним підрозділом «Гімназія», в яких навчатимуться учні з 5 по 12 клас. І продовжить діяти в тому ж форматі Спеціальна школа для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку.

Як бути дітям, які на момент змін закінчуватимуть 10-й клас у закладі, що перетворять на гімназію або на початкову школу?

— Діти, що закінчуватимуть дев'ятий клас у школі, де передбачена реорганізація, будуть йти в іншу школу, яка визначена як ліцей. А ті діти, що закінчуватимуть 10 клас — продовжать своє навчання в тому ж закладі та за старою програмою, яка передбачає 11 років освіти.

Що буде з вчителями від такої реорганізації?

— Якщо в закладі освіти не буде початкової школи, то педагоги разом зі своїми класами переходять в інший заклад освіти. Вчителі старшої школи будуть працевлаштовані в тих закладах освіти, де будуть вакансії. Я очікую, що внаслідок цих змін заклади освіти будуть конкурувати між собою: боротися за кращих вчителів, бо там, де надаватимуть якісніші освітні послуги — буде найбільше учнів. Мало того, я знаю дуже багато прикладів, коли у початковій школі батьки переводили своїх дітей до іншого закладу, бо там працевлаштувався їх вчитель, якого вони обирали.

Вінниці потрібно ще десять шкіл

Після запланованої на 2026–2027 роки реорганізації, чи вдасться зробити так, щоб заклади освіти працювали в одну-дві зміни? А не так, як зараз, коли в деяких випадках школи діють у три зміни.

— Ні. Наразі, поки діє воєнний стан, в школах потрібні укриття. І кількість дітей у закладі залежить від кількості місць в укритті. Тому там наразі навчаються у дві та три зміни, застосовують змішаний формат навчання.

Після нашої перемоги будемо переглядати ці нормативи та будуть застосовані інші підходи як для формування мережі, так і учнівського контингенту.

Скільки у нас зараз учнів? 

— У Вінницькій громаді є 44 комунальних заклади загальної середньої освіти, в яких навчаються 45 тисяч 107 учнів.

Раніше у нас щороку збільшувалася кількість учнів. При чому, зростала кількість не тільки перших класів, а й у середині мережі — 2, 5 – 7 класи. До Вінниці переїжджали багато молодих сімей із дітьми. А навчальний рік 2023/2024 став першим, коли учнівський контингент зменшився на 1 тисячу 255 учнів. Це пов'язано з тим, що діти з батьками переїжджають за кордон, і вже в новій країні продовжують навчання.

Наскільки у нас завантажені школи?

— Є школи, кількість учнів в яких менша тієї кількості учнів, яка за нормативами там може навчатися. А є заклади, в яких кількість школярів перевищує вдвічі від норми.

Недостача шкіл у Вінниці є. Це стосується районів, таких як Тяжилів, Замостя, Старе Місто, Академічний та інші, де немає або недостатньо шкіл. І, умовно, нам потрібно побудувати ще десять закладів середньої освіти, щоб перекрити цей дефіцит та щоб всі школярі навчалися в одну–дві зміни.

Де брати кошти на будівництво цих десяти шкіл?

— Наразі, поки триває війна, у нас єдина мета — перемога над ворогом. Перший пріоритет бюджету Вінницької громади — спрямовувати вільні кошти на безпеку та оборону. Що стосується видатків на освіту, то для цієї галузі першочерговим пріоритетом є надання якісних освітніх послуг у безпечному середовищі. Тобто, будівництво та обладнання укриттів. 

І зауважу, що у Вінниці немає жодної школи, яка б працювала винятково онлайн: є ті заклади, де всі учні ходять до школи, і є ті заклади, де діє змішаний формат навчання. А от із дитсадками проблема — ще у 12 садочках немає можливості прийняти дітей, оскільки в них немає укриттів. Тому про будівництво ще десяти шкіл, які перекриють дефіцит у галузі освіти Вінниці, ми будемо думати вже після війни.

«Якщо реформу доведуть до кінця — буде гарний результат»

Яких ще змін варто очікувати внаслідок реформи загальної середньої освіти?

— Зміниться тривалість здобуття повної загальної середньої освіти з 11 на 12 років. Старша профільна школа стане 3-річною. Це буде академічний або професійний ліцей. 

Ми передбачаємо, що у кожному академічному ліцеї буде не менше 6 класів у кожній паралелі. Кожен учень матиме можливість обрати свій профіль навчання, серед яких, наприклад, медичний, економічний, юридичний, іноземної філології тощо. Крім профілю дитина зможе обирати навчальні предмети та поглиблено готуватися до здобуття фаху і вступу до вишу.

У професійному ліцеї, який буде створений на базі професійно-технічного навчального закладу, учень матиме можливість здобути повну загальну середню освіту та робітничу професію.

До слова, якщо не будуть призупинені норми Закону України «Про загальну середню освіту», то школярі після 9 класу будуть вступати до ліцеїв за результатами ЗНО.

Ви особисто вірите в успіх реформи «Нової української школи»? Із започаткуванням 12-річної освіти з трирічною профільною освітою. Це, на вашу думку, правильний шлях?

— Дам суб'єктивну відповідь. Реформа загальної середньої освіти змістовна: ми побачили, що запроваджені зміни призвели до гарних результатів у навчанні дітей у початковій школі. Ми побачили, як змінилася ситуація в середній школі, коли там почали впроваджувати стандарти «Нової української школи». Якщо реформу доведуть до кінця так, як планувалося — ми отримаємо гарний результат. 

Але, на жаль, ми мали ковід два роки. Третій рік триває повномасштабна військова агресія. Тобто, є об'єктивні фактори, які впливають на хід цієї реформи. Тому завершу відповідь на це питання так: поживемо — побачимо.

 

Читайте також:

Один пропуск — 20 грн: цікавий спосіб відпрацювання пропущених пар в Барському коледжі

Три учениці здобули перемогу на Міжнародному конкурсі з української мови

Учні сьомого ліцею на благодійному ярмарку зібрали 140 тисяч гривень на безпілотники для ЗСУ

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (8)
  • Serg

    Тут все просто - країні потрібна робоча сила: слюсарі, монтажники, механіки, будівельники, електрики, зварювальники і т.д. для такого фаху середньої освіти в 9 класів достатньо - далі коледж і до праці. Зараз же у нас повно економістів, юристів і фінансистів які працюють торговими агентами, баристами, продавцями в магазинах та базарах........для чого витрачати ресурси і час? (А якщо відверто - тупими управляти легше і вони готові працювати за миску похльобки - гірка правда життя до якого нас скоро доведуть😔)
  • Олеся Марчук

    Знову дурдом в освіті навіщо ці дурнуваті 12 класів 😡
  • Наталія

    Не зрозуміло, а куди дітям далі, після 9-го класу? З 30-ти з лишнім гімназій всього 9 ліцеїв? Це тисячі учнів і більша половина з них ну точно схоче здобути повну середню освіту.
  • Yulia2008

    Чому не враховують думку вчителів і батьків?  Усі батьки віддавали своїх  діток на навчання до навчальних закладів свого мікрорайону. Як  дітям буде добиратися до свого навчального закладу?

keyboard_arrow_up