Обов'язкові предмети та профільний формат: які зміни чекають учнів старшої школи

Обов'язкові предмети та профільний формат: які зміни чекають учнів старшої школи
  • Українська освіта на порозі нових змін. З 2027 року старша школа переходить на профільну систему навчання, надаючи учням більше свободи у виборі навчальних дисциплін. Цьогоріч запускають пілотний проєкт.
  • Тепер кожен школяр зможе сформувати індивідуальний навчальний план, обираючи предмети відповідно до своїх інтересів та майбутніх планів.

З 2027 року українська освіта зазнає кардинальних змін: старша школа переходить на нову модель навчання, яка надає учням більше свободи у виборі навчальних дисциплін та орієнтована на розвиток практичних навичок. Про це інформують на сайті Міністерства освіти і науки.

Пілотний проєкт МОН запустить у 2025 році, а вже з 2027 — трирічну профільну середню освіту. 

Школа стане профільною, що передбачає три рівні вибору:

Відео дня
  • Вибір профілю навчання — профільні предмети й курси учнівство вивчатиме поглиблено.
  • Вибір предметів / курсів у межах профілю — щоб індивідуалізувати вивчення обраного профілю.
  • Вибір предметів / курсів поза профілем для врахування різних зацікавлень учнівства.

Таким чином старшокласники і старшокласниці зможуть навчатися в ліцеях за обраним профілем, самостійно обирати предмети для поглибленого вивчення, а також курси, не пов’язані з профілем. 

Варіантів профілів — десятки. Проте є три тематичні кластери, у межах яких формуватимуть профілі навчання:

  • Мовно-літературний: українська мова й література, іноземні мови й літератури тощо.
  • STEM: природничі науки, ІТ, математика тощо.
  • Суспільно-гуманітарний: історія, правознавство, психологія, соціологія тощо.

Учні й учениці вивчатимуть не лише обрані профільні предмети/курси, а й обов’язкові для всіх дисципліни.

Конкретні обовʼязкові предмети й курси визначить Типова освітня програма, над якою вже працює МОН. У 10 класі серед обовʼязкових будуть дисципліни, які представляють усі освітні галузі, визначені Державним стандартом профільної середньої освіти:

  • мовно-літературна (українська мова, літератури, іноземні мови);
  • математична (інтегрований курс математики або алгебра, геометрія тощо);
  • природнича (інтегрований природничий курс або фізика, хімія, біологія, географія тощо);
  • громадянська й історична (історія, громадянська освіта тощо);
  • соціальна і здоровʼязбережувальна (курси, повʼязані з добробутом, здоровʼям тощо);
  • інформатична (інформатика);
  • фізична культура (спортивні заняття);
  • мистецька (музичне мистецтво, живопис тощо);
  • технологічна (технології, промисловий дизайн тощо).

— Більше уваги обов’язковим для всіх дисциплінам старшокласники й старшокласниці приділятимуть у 10 класі, який буде адаптаційним. Учні й учениці ознайомляться з обраним профілем, щоб переконатись у виборі й за бажанням змінити його. Кількість предметів і курсів за вибором пропорційно зростатиме до 12 класу, а обовʼязкових — зменшуватиметься, — зазначають у МОН. — Обираючи профіль навчання і предмети/курси, учень або учениця зможе поглиблювати знання і навички з однієї чи кількох освітніх галузей. До прикладу, обравши природничий профіль, учень або учениця матиме більше уроків хімії, фізики, спеціалізованих курсів галузі тощо. А обравши профіль, повʼязаний з вивченням мов, він / вона матиме більше годин на поглиблення знань з української та опанування іноземних мов.

Перелік дисциплін, які вивчатимуть старшокласники, є досить широким та варіативним, особливо коли мова йде про факультативні заняття. Нижче представлений орієнтовний перелік предметів для 10 та 11 класів:

 

Читайте також:

Два життя врятували лікарі Пироговки, успішно провівши операції по пересадці нирок

Для «власних потреб» 39-річний житель Турбова вирощував коноплю на присадибній ділянці

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (11)
  • Тамара

    Але ж наші учні дійсно забагато навантажені, хто звісно навчається.
    У підручниках багато всякого непотрібну, який ніколи не пригодиться в житті.І навчальні програми, і підручники, потрібно переробляти.
    А для цього потрібно створити великий, різнопрофільний колектив
    досвідчених педагогів- практиків! Тільки таким людям під силу така велика та надзвичайно важлива робота.
    Але спочатку маємо створити
    високо кваліфіковане Міністерство освіти, до складу якого теж будуть входити висококваліфіковані
    практики, які будуть розуміти, що потрібно нашим дітям.
    А не таке позорище, яке маємо тепер, на чолі з міністром, який зовсім нічого не розуміє у навчальному процесі та навіть не уявляє, як проходить навчання у школах та вищих навчальних
    закладах та що потрібно, щоб
    освіту підняти на вищий рівень!
    Це ж позорище, це випадкова людина, яку посадили не в те крісло!
  • Alexandr

    Учні йшли до 10-11 классу, щоб отримати більш поглиблені фундаментальні знання, для того щоб поступити в університет, який має випускати людей освічених з широким кругозором. Кто бажає профілювання йде після 9 классу в училище.

    А це виглядає як деградація. Звуження кругозору учнів, щоб вона із людини творчої перетворювалася на спеціалізовану функцію.

    ꧁༺ 𝓐𝓵𝓮𝔁𝓪𝓷𝓭𝓻𝓸𝓼 reply Alexandr

    Незгоден. Випускник школи має розуміти яку професію він збирається обрати. А не як було у нас, що знаєш все і нічого по суті, в універі тобі кажуть "забудь все чому ти вчився в школі" і навчають тому що дійсно треба, 2 роки в університеті витрачаються на те, що можна було б вивчити в старшій школі якби не витрачати час на непотрібні дисципліни. Навіщо майбутньому програмісту співи, малювання чи біологія? Для загального розвитку це вивчають в середній школі. Далі учень проходить спеціалізацію в училищі, або пробує обирати для себе профіль в старшій школі

    Alexandr reply ꧁༺ 𝓐𝓵𝓮𝔁𝓪𝓷𝓭𝓻𝓸𝓼

    Ну так нехай і йде після 9 классу в "програмісти" у чому проблема? І є гарантія що такого "програміста" не замінить нейронка яку розробляли Програмісти, які мають бути представлення, як працює мозок людини, бути знайомими із філософією, яка вивчає процесс мислення, мати представлення про те як правильно малювати.

    Тобто тут питання таке, хто потрібен правлячому классу - людина-творець, яка здатна змінювати навколишне середовище під себе, свої потреби, чи дресировану обслугу із вузьким кругозором для виконання інструкцій.

    ꧁༺ 𝓐𝓵𝓮𝔁𝓪𝓷𝓭𝓻𝓸𝓼 reply Alexandr

    Щоб коректно формулювати запити до нейронної мережі, щоб отримати нормальні робочі шматки коду, а потім вставляти цей код в свій робочий проєкт - потрібно вміти писати код на норм рівні. Нейромережі не замінять програмістів, це маркетинговий фейк. Написання коду це ну може 20-30% роботи програміста, решта - мітинги, ретроспективи, робота з системою контролю версій, адміністрування робочих процесів, планування та проектування, роадмапи, окр-и і дуже багато нюансів, в залежності від методології розробки пз яку практикують в компанії.

    У нас немає "правлячого класу". У нас виборча система і представники влади постійно змінюються. Це не дуже помітно, через умови в яких ми опинились - кишенькові кремлівські політики намагались узурпувати владу, а також через війну.

    Ага я знаю які "людини-творці" були в Совку, такі "розумні", що словами не передати, зомбі-генії буквально 😂 Рідної мови не знали, історії не знали, елементарні речі наприклад що таке "попит і пропозиція" не знали, зате вміли співати і малювати, круто! Одразу видно, що таким народом" не вийде" маніпулювати 🤣
  • Сергій Романов

    Математику б ще прибрали. Як говорили колись розумні люди - достатньо навчити рахувати до 500.

    Oleg Osipchuk reply Сергій Романов

    Сергій Романов бо зарплата буде 500 грн)
  • Наталія

    Ми можемо показати. І що? Що це нам дало? Просимо в Америки зброю

keyboard_arrow_up