У Вінницьких школах на час карантину запровадили дистанційне навчання. На сайтах шкіл створили спеціальні розділи з графіком освітнього процесу під час карантину, а також з списком завдань, які мають виконати учні.
Батьки вінницьких школярів розповідають, що класні керівники запитують у групах в соцмережах про стан здоров’я їхніх дітей, таким чином створюючи видимість дистанційної роботи. Школярка Олена розповідає, їхні викладачі створили онлайн-клас, де надсилають завдання, які необхідно виконати та дедлайни їх здачі.
— Завдяки вільному графіку, у мене з’явилось більше часу, але вчитись дистанційно складніше, — розповідає школярка. — Бо весь матеріал, який би в школі пояснив вчитель, потрібно самостійно опрацьовувати.
За словами радниці міністра освіти Іванни Коберник, якість дистанційного навчання буде залежати від кожної конкретної школи і конкретного вчителя — наскільки вони виявляться готові гнучко і швидко перебудувати свою роботу, наскільки якісним є доступ до інтернету у вчителів та дітей і наскільки вони вміють ним користуватися.
«Дистанційне навчання — це не написати в вайбері «прочитати в підручнику параграфи 7-9, відповісти на запитання після них і виконати вправи 5-10». Ще раз: дати дітям весь матеріал на самостійне опрацювання — це не дистанційне навчання! І система освіти, з МОН на чолі, ще ні разу системно не давала рекомендацій на такий випадок», — написала вона у Facebook.
Ми поговорили з родинами, які не тільки на час карантину навчають вдома. Батьки хоумскулерів, з власного досвіду, дали поради, як використати час на карантині з користю для себе та дітей.
Мати хоумскулера та викладачка Інна Ахновська розповідає, що насамперед потрібно розмовляти з дитиною, розповісти, що зараз відбувається, адже дитина може бути налякана.
Інна Ахновська наголошує на тому, що потрібно поділитись з дитиною власним досвідом, а він є у багатьох батьків. Наприклад, батьки, які виросли у 90-ті роки, пережили розпад Радянського Союзу, коли все йшло шкереберть, могли б розповісти дітям, що тоді їм було навчатись теж важко.
— Можна розказати про свої досягнення та факапи, і тоді у дитини з'являється внутрішня мотивація, — каже жінка. — Також важлива системність. Не так, що мама готувала борщ або працювала дистанційно і у неї з’явилось десять вільних хвилин, тому вона прийшла до дитини і давай перевіряти уроки.
За словами Інни потрібно не контролювати, а бути разом. Скласти розклад разом, але водночас дати свободу вибору дитині.
— Варто відійти від досконалості, наприклад, якщо ви не знаєте, як допомогти вирішити якесь домашнє завдання, то не потрібно панікувати, а варто подумати разом з дитиною. Або ж звернутись за допомогою у інтернет чи до батьків однокласників, — продовжує Інна. — Також важливо шукати точки інтересів, наприклад, якщо дитина любить складати конструктор, то нехай вона його складає, а ви сядьте поруч і запитуйте переклад слів з англійської на українську. Чи якщо ваша дитина любить грати комп’ютерні ігри, то нехай грає, але нехай вони будуть повчальні.
Якщо ж дитина відмовляється від того, щоб вчитись на карантині, то потрібно дізнатись які у неї на це причини, каже жінка. Можливо, це страх чи паніка, або вона просто хоче відпочити. За словами Інни, це теж нормально.
— Я знаю багато діток, які після дистанційного навчання, не захотіли повертатись в школу. Бо вони здобули свободу і можливість самостійно організовувати свій час, — каже Інна.
— Потрібно зрозуміли, що дистанційне навчання — це зовсім інше, аніж навчання в школі, — каже Катерина. — Від онлайн-уроків діти швидко втомлюються, але зате у дітей з’явиться можливість самостійно організовувати свій час. Час — це головна валюта, якою розпоряджають діти, іншої у них немає. Тому дайте їм цей час, наприклад, поставте їм завдання на більш довгий період часу. Не кажіть, що «щодня ти маєш робити ось це, і ось це». А поясніть, що до кінця тижня мають бути виконані ці завдання. Дайте дитині можливість самостійно скласти собі розпорядок дня. Придивіться і прислухайтесь один до одного. Діти зможуть зрозуміти, що їм подобається робити, а що ні. Батькам ж варто просто спостерігати.
За словами Катерини, дітям молодшої школи варто менше уроків робити, натомість варто дати їм час побути з собою. Батьки мають бути для дитини другом та підтримкою, а не оточувати її серйозним контролем.
Також Катерина з командою однодумців організовує фестиваль "ВільнОсвіта", де спікери у сфері вільної освіти говоритимуть про специфіку дистанційного навчання. Участь безкоштовна, онлайн-трансляції відбуватимуться на сторінці у соцмережі. За її словами, зараз фестиваль актуальний як ніколи та буде корисний і для батьків, і для дітей, і для вчителів. Починається захід у вівторок, 24 березня.
— Заняття варто розпочинати вранці, після сніданку та зарядки. А вже після виконаних завдань дитина може отримати щось у нагороду, наприклад, мультики чи солодощі, — каже Юлія. — МИ діємо за правилом: спочатку навчаємось, потім відпочиваємо. Ну або якщо дитині зручніше вчитись після обіду, то запровадьте такий режим. Головне введіть це у обов’язок.
Жінка радить батькам не панікувати та не засмучуватись, бо доступно безліч інформації онлайн.
— Просто шукайте в інтернеті відео-матеріали, які можуть допомогти у складних моментах, — розповідає Юлія. — Не витрачайте час даремно, зробіть перебування вдома максимально корисним. Якщо дивитись мультики, то обов'язково розвиваючі, старайтесь поєднувати теми в школі з відео-контентом. А головне — не зліться, якщо дитина робить щось не так. Бо це цілком нормально і дитина має повне право помилятися чи щось не знати. Дайте час собі та дитині, запасіться терпінням.
Юлія нагадує, що дитина не може запам'ятати 100 % інформації. Тому, якщо ви сьогодні йому щось розказали, а завтра він цього не пам'ятає, то це теж нормально. За її словами, неможливо осягнути все, але якщо щодня щось робити, то це вже все добре.
Для 11-класників карантин спричинив те, що пробне ЗНО перенесли, а готуватись до незалежного оцінювання вони мають вдома. Для того, щоб посприяти їм у цьому, МОН створило трансляцію курсів з підготовки до ЗНО під час карантину на ТК «РАДА» та YouTube-каналі МОН.
«Карантин ніколи не сприяє якісному навчанню. Учні випускних класів особливо від цього страждають. Саме тому з ініціативи Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій ми хочемо нагадати про те, що існують якісні онлайн-інструменти підготовки до ЗНО», — каже заступниця Міністра освіти і науки Любомира Мандзій.
Відбуватиметься онлайн-трансляція за таким графіком:
Середа: 8:00 - 9:00 та 18:30 - 21:00
Четвер: 8:00 - 9:00 та 18:30 - 21:00
П’ятниця: 8:00 - 9:00 та 18:30 - 21:00
Субота та неділя: 10:00 - 20:00 (6,5 годин із перервами)
Офіційний канал МОН, де відбуватиметься трансляція, тут.
Читайте також:
«Мам, мені нема коли жити»: чому вінницькі батьки обирають для своїх дітей домашню освіту
Коли в аптеках порожньо. Як зробити антисептик та захисну маску вдома
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер