Чай каркаде, кускус і нагетси та ніяких ковбас. Перевірили, як змінилася їжа в шкільних їдальнях

Чай каркаде, кускус і нагетси та ніяких ковбас. Перевірили, як змінилася їжа в шкільних їдальнях
  • У вінницьких закладах середньої освіти продовжують адаптовувати меню в їдальнях до нових норм.
  • У школі №25 розповіли, яким чином підлаштувалися до нових вимог у харчуванні та як адаптували «Меню Клопотенка» під наших дітей.
  • Ми перевірили, як саме змінилося харчування у школах, та скуштували, чи смачно зараз годують учнів.

З 1 січня 2022 року всі заклади середньої освіти були зобов'язані перейти на нові норми харчування. Основні зміни включали в себе зменшення кількості цукру та солі, а також кількості хліба на один прийом їжі. Одночасно вимагалось збільшити кількість фруктів, м’яса птиці та молочних продуктів при формуванні меню.

Крім того, було розроблене «Меню Клопотенка», в якому 160 страв, проте воно не є обов'язковим. Заклади можуть самостійно формувати меню з урахуванням усіх норм.

І з батьками, і з дітьми радились

Щоб подивитися на ділі, чи відбулися зміни і як вони вплинули на харчування дітей, журналістка «20 хвилин» відвідала школу №25. Заклад розпочав реформування своєї їдальні ще п'ять років тому, почавши з ремонту. Поступово, з 2021 року, тут почали впроваджувати нове меню.

— Ми вводили його поступово, додаючи по декілька страв, і спостерігали, чи подобається дітям, — розповідає директорка закладу Олена Нечипорук. — Для прикладу, зараз не можна додавати цукор до напоїв, і тут в пригоді вже було «Меню Клопотенка», в якому є багато напоїв, які за своїми смаковими якостями приховують недостачу цього елемента.

Так, зараз у закладі діти полюбляють пити різні узвари, лимонади та чай каркаде. Щоб замінити сіль, використовують спеції та зелень, але зізнаються, що з цим досить обережні, оскільки реакція кожної дитини на них може бути різною.

Під час впровадження змін також зрозуміли, що є страви, які дітям не дуже подобаються. Тоді вирішили комбінувати їх з меню «Подільської кухні». Для прикладу, згадали спробу введення борщу, але полтавського приготування з додаванням чорносливу. Оскільки, як пояснили директриса, не всі маленькі діти готові до таких досить дорослих смаків, то вирішили продовжувати готувати наш традиційний борщ.

В цій школи визнають, що не всі були готові до змін.

— Але сильного спротиву до нової кухні не було. Так, спочатку батьки не дуже позитивно ставилися до нових норм. Тому ми провели великі збори, на яких зустрілися із представниками виробництва, які пояснили, як все має бути. Також ми запросили батьків спробувати ті страви, які пропонуємо у новому меню, і все тоді встало на свої місця, — говорить директорка.

Багато залежить від кухаря

Пані Олена наголосила на тому, що велику роль відіграє кухар, який готує.

— Різні кухарі можуть приготувати одну і ту саму страву по-різному, — пояснює директорка школи №25. — Мені пощастило, що у мене дуже висококваліфіковані кухарі, які є справжніми фанатами своєї роботи.

А роботи у кухарів стало врази більше, адже нині у дітей повинна бути альтернатива. Замість однієї першої та однієї другої страви, діти тепер можуть обирати, що саме хочуть їсти: кускус або картоплю, а якщо картоплю, то варену чи смажену. Таким чином, діти тепер мають можливість самостійно визначати, що будуть їсти.

Крім того, у школі №25 після першого уроку діти можуть придбати собі сніданок, а пізніше взяти обід і протягом дня купити щось смачне у буфеті.

У закладі всю їжу готують самостійно, починаючи від випічки хліба і закінчуючи приготуванням вареників. Є страви, які готують регулярно, а є такі, які періодично. Наприклад, одразу згадали одну з найулюбленіших страв їхніх учнів — налисники з бананом.

— Це було для них чимось таким не звичним. Ніби звичайні налисники, але вони їх тоді розібрали дуже швидко, — пригадують в їдальні. — Ми час від часу намагаємося їх тішити такими стравами, але вони досить клопіткі й вимагають багато часу.

Вагомі зміни

Також у школі називають позитивом те, що нарешті було дозволено включати свіжі овочі до раціону.

— Багато років, ще з часів Радянського Союзу, не можна було давати свіжі овочі, і ми завжди не розуміли, чому це було так, — говорять працівники. — Чому ми мали давати маринований огірок, коли можемо дати свіжий?

Але тепер такої проблеми немає, і діти можуть самостійно вирішувати, чого вони хочуть з'їсти: огірка, помідор або взагалі нічого. Одночасно збільшилась кількість фруктів у раціоні.

Зникла ковбаса та ковбасні вироби.

— Але діти за них ще питають: «Коли будуть сосиски?». Вже чотири роки ми їх не подаємо, але сьогодні мене ще запитали про сосиску, — сміючись розповідає Наталя Колесник, яка є завідувачкою виробництва.

Ще однією значущою зміною є можливість вибору. Тобто дитина тепер може самостійно вирішувати, чи хоче вона їсти котлетку чи нагетс, пити чай чи компот і чи хоче вона їсти борщ чи ні.

Нове меню відрізняється від попереднього тим, що одна і та сама страва не повторюється протягом тижня і кількість всіх поживних елементів збалансована.

Крім того, ще однією відмінністю нового харчування від того, що було, є подача.

— Нині діти багато подорожують і мають більше доступу до інформації, тому знають, який вигляд може мати їжа. Коли вона гарно оформлена, то дитина її хоче їсти, — кажуть у школі.

Які ціни та чи смачно годують?

Сніданок дітки можуть купити за 20 гривень, він складається з однієї страви та напою. Обід може коштувати від 30 до 40 гривень — це разом і перше, і друге. Пільгові категорії дітей харчуються безплатно, єдина відмінність полягає в обсягу бюджету, який призначений на страву — 30 гривень.

Щоб спростити процес складання меню для пільгових дітей та забезпечити їм збалансоване харчування, розробили окреме меню. Зберігаються ті ж продукти, але комбінації різних страв в меню можуть відрізнятися. Тобто дитина може вибрати жарену картоплю, але не з нагетсом, бо буде перебільшення суми, а з биточом, або може взяти макарони, але вже з нагетсом.

Журналістка «20 хвилин» продегустувала страви в шкільній їдальні. Взяла борщ на перше та кускус з двома нагетсами та трьома шматочками свіжого огірочка на друге. Як напій вибрала чай каркаде.

Це досить велика порція, та вона обійшлася всього в 45 гривень.

Всі страви були свіжими та на вигляд добре приготованими. Адміністрація закладу пояснила, що намагається замовляти продукти з урахуванням попиту, щоб уникнути відходів їжі.

Борщ був дуже смачний та наваристий. У ньому були всі необхідні інгредієнти, і він був добре збалансований. З власного досвіду авторка цієї статі пам'ятає, що в шкільному борщі зазвичай було більше води і менше складових. І в розмові з дітками, які харчуються у їдальні, журналістка не раз почула про їх любов до шкільного борщу.

Каша кускус також видалася смачна, як і у випадку із борщем, смак був чудовий. Вона досить ніжна і не важка на шлунок. На додачу дуже добре смакують нагетси. Діти вже сильно полюбили цю нову страву. Куряче м'ясо у тарілці авторки цієї статті було ніжним, і його подача сподобалася.

Чай каркаде виявився дуже гарною альтернативою звичайному чаю з цукром. Він сподобається як дітям, які п'ють напої з цукром, так і тим, хто обирає менш солодкі варіанти. Смак чаю каркаде для журналістки був помірний, не можна сказати, що він несолодкий. 

І перша, і друга страви — вони мали смак. Правильне використання спецій і поєднання смаків. Загалом кухня в школі сподобалася, бо виявилася справді смачною та поживною. Діти, з якими говорила авторка, сказали, що вони вони люблять їсти у шкільній їдальні. Їм було важко виокремити одну страву, яка подобається найбільше. 

— Моя улюблена страва — це оладки та картопля фрі, — щиро говорить учениця третього класу. 

— Мені також подобаються оладки, але ще відбивна і всі каші, — додає інша. — А пити люблю компот і сік.

Про любов до перших страв діти теж сказали:

— Я дуже сильно люблю супи й борщ, а ще один раз давали какао, то воно дуже сподобалось, — розповідає учениця школи №25.

— І мені подобається їсти в їдальні: суп, борщ та макарони і оладки також, — говорить ще одна дівчинка.

— А я їм макарони з биточком і люблю пити сік, ну майже все люблю. Воно все смачне, — каже з щирою усмішкою учень.

Наш висновок перевірки: смачна їда і гарна подача роблять шкільну їдальню затишною, тому там діти хочуть харчуватися.


Читайте також:

Асистент дитини з інвалідністю: де їх навчають та які обов'язки вони виконують

Страви на будь-який смак пропонують в шкільних їдальнях Жмеринки за рецептами Клопотенка

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (2)
  • Читач74

    Цікаво, хто замовив статтю... Ці "шедеври" з клопотенковського меню на 80% діти не їдять.  Кус-кус тим більш.  Перші страви точно відсотків 90 дітей більше 2-3 ложок не з'їдають. А ще інші "витвори"  "великого" кухаря, в якого не було власних дітей, а для чужих можна вигадувати різні "смаколики", накшталт, омлету з овочами та інш.,які ніхто з дітей не їсть. Поїдьте по області, в інші заклади в місті і подивіться. Для дорослої люди, так, меню гарне, корисне і смачне. Але не для дитини.

    Читач49 reply Читач74

    А що ви своїм дітям готуєте?

keyboard_arrow_up