47 років тому згоріла Зоя Ткаченко. Згадаймо, як вінничанка врятувала 120 пасажирів

47 років тому згоріла Зоя Ткаченко. Згадаймо, як вінничанка врятувала 120 пасажирів
  • 17 січня 1977 року — сніжний день. На вулиці була ожеледиця. Тролейбус Зої Ткаченко занесло на дорозі, відбулось зіткнення з вантажівкою. Від удару все спалахнуло. 
  • Вінничанка могла врятуватися, але пішла на жертву, щоб допомогти своїм пасажирам. 

Через ожеледицю тролейбус занесло і він зіштовхнувся з вантажівкою, сталося займання. За лічені секунди вогонь охопив кабіну водійки тролейбуса Зої Ткаченко. Жінка могла врятуватися сама, проте натомість почала рятувати пасажирів, яких в салоні було багато. 

Зоя дотягнулася до тумблера і відчинила передні і середні двері, на відкриття задніх часу не вистачило. Усі пасажири відбулися переляком, а Зоя Ткаченко згоріла заживо.

Трагедія

Тролейбус № 107, яким керувала Зоя Ткаченко, йшов маршрутом від 18 ДПЗ до інструментального заводу. Перетнув перехрестя вулиць Островського і Привокзальної та влився в транспортний потік, потім проїхав повз залізничний міст.

Відео дня

На вулиці Лебединського тролейбус раптово загальмував і внаслідок ожеледиці його занесло на зустрічну вантажівку. Передньою частиною тролейбус вдарився в її бензобак. Обидва транспортні засоби загорілися через пошкодження бензобаку.

Лобове скло тролейбуса розбилося і в обличчя Зої Ткаченко вдарив струмінь палаючої рідини. До того, як кабіну водія охопило полумя, вона встигла тумблером відкрити задні та середні двері й прокричати: «Виходьте швидше».

Але до кнопки передніх дверей не дотягнулася. Жоден зі 120 пасажирів не постраждав. Аварія сталася о 15 годині 10 хвилин, незадовго до кінця робочої зміни. 

Пізніше син героїні в інтервю про її подвиг заявив: «Вона козачкою була по матері і по батькові, напевно вона могла таке зробити, бо це в козаків в роду — загинути за друга свого».

Біографія Зої Ткаченко

У тролейбусне депо прийшла вчитися після десятирічки. Спочатку працювала контролером, а після закінчення школи водіїв почала керувати тролейбусом. За кілька років здобула кваліфікацію водія 1-го класу. За 9-ту пятирічку перевезла майже пів мільйона пасажирів. Ударник комуністичної праці 1970 року. Ударник 9-ї пятирічки 1975 року. Кавалер ордена Трудової слави 3-го ступеня 1975 року. Займалася парашутним спортом. 

На момент аварії їй було 33 роки, залишилися чоловік, 13-річний син Віталій та 4-річна донька Ганна.

Зої тоді було 33 роки. У неї залишилося двоє діток 4 та 13 років

Пам'ять

У 1988 року тролейбусну зупинку «Насіннєвий завод» у Вінниці перейменували на «Імені Зої Ткаченко». Також на ній встановили меморіальну дошку.

Ім'я Зої Ткаченко занесли до списку ветеранів трамвайно-тролейбусного управління Вінниці.

У 2013 році нагороду «За честь та мужність» отримав онук відважної жінки Ігор Ткаченко.

— Чесно кажучи, в дитинстві мені не дуже розповідали про бабусю, — згадував тоді юнак. — Вперше, я почув про її подвиг, в дитсадку, в старшій групі. Розказали вихователі, тобто фактично сторонні люди.  Натомість, у нас вдома, це була не дуже популярна тема для розмови. Коли лунало ім’я «Зоя» — це закінчувалося сльозами… 

 

Читайте також:

Чи багато ви знаєте про надзвичайні ситуації, що ставалися у Вінниці впродовж останніх ста років? (ТЕСТ)

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (82)
  • Читач47

    Той день пам'ятаю так, як це ніби було кілька хвилин назад. Я був в тому злощасному тролейбусі. На середній площадці неможливо було поворухнутись. Коли проїхали залізничний міст, зупинилися. Дорога забита транспортом, до переїзду рухались ривками, то їхали трохи, то зупинялись. Було дійсно слизько. За переїздом рух пожвавішав і тролейбус трохи набрав швидкості. Вже на повороті дороги щось було не так, якась жінка верескнула, тролейбус ніби як ввігнувся, трохи занесло вправо і раптом сильний удар в ліву передню частину тролейбуса, якраз де сидів водій. Коли  відкрились двері середні і задні , водій ( на той момент я й не знав, що то була жінка)  вже був весь охоплений полум'ям закричав: - скоріш вибігайте. Крик був моторошний. Люди вивалювались з тролейбуса, одні падали на асфальт, інші перестрибували через них. На вулиці  вже я зразу ж звернув увагу на кабіну водія. Я бачив як живий факел мотався в кабіні з сторони в сторону, водія мабуть затисло кермом, потім помалу згораючи почав хилитись на правий бік до виходу і тут помаленьку почали відкриватись передні двері. Це жахіття і зараз перед очима. Передня частина тролейбуса палала як факел і ніхто нічого в тій ситуації вдіяти не мав змоги.  Я тоді настільки був ошарашений побаченим ( вперше на моїх очах горіла живцем людина), що все що далі відбувалося пам'ятаю якимись шматочками, військовий здається бензовоз, чи то Урал чи що інше,  водія з підпаленими штанцями, потім згодом швидка, пожежні, міліція, як розтягували машини подалі одне від одного. В той злощасний день на практичні заняття я так і не пішов. Коли згодом тролейбус відтягували в депо, воно тоді знаходилось біля тюрми, що на розі повороту на вул Некрасова, я йшов поряд з тролейбусом і як прикований дивився на згоріле тіло, жуть, і ніяк не міг себе пересилити, щоб відвернути погляд від того, що звалося живою людиною. Так, вона по смерті стала героїнею, а коли ворота на територію депо за нею закрилися, той жах і смуток залишився зі мною. Пам'ятаю і не зможу забути до смерті.
  • sasha

    Недавно проходив повз її могили
  • Рая Глуханюк

    Вічна пам'ять!
  • Tanya Tatyana

    Вічна пам'ять Героїні. Дуже відважна жінка.

    Зараз щодня проїзджаю на роботу через зупинку Зої Ткаченко і завжди в думках з повагою відношусь до подвигу цієї відважної і сильної жінки. Шкода, що загинула... Вічна пам'ять.🙏

keyboard_arrow_up