Наїхав — і нічого не буде? Які були судові справи про ДТП з електросамокатами у Вінниці

Наїхав — і нічого не буде? Які були судові справи про ДТП з електросамокатами у Вінниці
  • Вінницька громада звернулася до Кабміну для законодавчого врегулювання електросамокатів. Це пов’язано з тим, що у ДТП з цими учасниками дорожнього руху потім довести провину складно.
  • Ми проаналізували судові справи, пов’язані з електросамокатами, і з’ясували, як на Вінниччині нині карають за порушення водіїв на двоколісних.

 

На сайті Вінницької міської ради повідомили, що громада офіційно звернулася до Кабміну з проханням ухвалити закон, який визначить правила користування електросамокатами.

Там пояснюють: попри локальні обмеження, без національного закону немає чіткої відповідальності за порушення. У разі ДТП довести провину складно. Закон має встановити чіткі правила, швидкісні обмеження, вимоги до екіпірування та заборонити рух тротуарами.

Як карають у ДТП водіїв електросамокатів?

У Державному реєстрі судових рішень можна знайти справи, в яких водій електросамоката здійснив наїзд або внаслідок ДТП постраждав сам. Такі випадки можуть кваліфікуватися як кримінальні або адміністративні провадження — залежно від характеру травм потерпілого.

Відео дня
  • Стаття 291 Кримінального кодексу України — Порушення чинних на транспорті правил: карається штрафом від 200 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, виправними роботами до двох років, обмеженням або позбавленням волі до п'яти років — якщо наслідки тяжкі або призвели до загибелі людей.
  • Стаття 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення — Порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження майна: карається штрафом у розмірі 850 грн (20 неоподатковуваних мінімумів).

Справи почали з’являтися з 2021 року, а пік зафіксований у 2023-му.

Найбільше справ пов’язані з наїздами на самих водіїв електросамокатів, однак значна частина — з випадками, коли самокатники наїжджають на пішоходів. У багатьох ДТП також фігурують діти.

Справи про наїзди водіїв електросамокатів

Примирилися

Неповнолітній хлопець на орендованому електросамокаті їхав по велосипедній доріжці. Юнак раптово виїхав за її межі, де в попутному напрямку по тротуару рухалася пішохід. Подія трапилася біля Premier Tower. Оскільки водій не надав жінці переваги у русі та не зупинився, він допустив на неї наїзд.

У результаті пішохід отримала тілесні ушкодження — закритий перелом лівої руки, що належить до ушкоджень середньої тяжкості. Тож справу класифікували як кримінальну. Проте суд звільнив хлопця від покарання, бо він примирився з потерпілою.

Двоє винних

Цікавий випадок стався біля ринку «Урожай». У справі фігурували двоє — водій автомобіля та водій моноколеса. На пішохідному переході, коли водій автівки здійснював поворот, на проїжджу частину виїхав чоловік на моноколесі, внаслідок чого сталося зіткнення.

Жоден з учасників своєї вини не визнав. Водій авто стверджував, що діяв відповідно до правил, і раптово в нього в’їхав чоловік на моноколесі. Водночас водій електрозасобу переконував, що це його збили, коли він уже був на середині переходу та їхав на малій швидкості.

Суд, дослідивши докази та посилаючись на постанову Верховного Суду, вирішив: використання електросамоката, моноколеса, сегвея чи подібного засобу є джерелом підвищеної небезпеки (стаття 1187 ЦК України), якщо він приводиться в рух електродвигуном. Отже, водій моноколеса вважається повноцінним учасником дорожнього руху та керує транспортним засобом.

Тому провину водія автомобіля не довели, а водія моноколеса визнали винним в адміністративному правопорушенні.

Ні дітей, ні їхніх батьків не карають

Є кілька справ, у яких намагалися притягнути батьків до відповідальності за дії неповнолітніх.

Наприклад, на Соборній хлопець на електросамокаті зачепив жінку, яка розмовляла по телефону. У суді мати підлітка повідомила, що після інциденту провела з ним виховну бесіду та пояснила правила керування.

У результаті суд закрив провадження за відсутністю складу адміністративного правопорушення.

Міг отримати два роки тюрми

Чоловік, керуючи орендованим електросамокатом, рухався з боку вулиці Порика по велосипедній доріжці, яка не призначена для такого виду транспорту. В районі одного з будинків він не знизив швидкість і виїхав на тротуар, де наїхав на пішохідку, яка переходила між велодоріжкою та тротуаром.

Жінка отримала тілесні ушкодження — закритий перелом лівої стегнової кістки. Справу кваліфікували як кримінальну. Обвинувачений визнав провину.

Суд присудив йому два роки позбавлення волі, але з іспитовим терміном на один рік. Якщо впродовж року засуджений не скоїть іншого правопорушення, то за грати не потрапить. 

Як карають за наїзд на водіїв електросамокатів?

Немає правопорушення

Далі розглядаємо справи, де було скоєно наїзд саме на водіїв електросамокатів. Наприклад, на вулиці Соборна водій легкового автомобіля, виїжджаючи з двору, наїхав на самокатника, який рухався з великою швидкістю.

Після вивчення відеодоказів та схеми ДТП суд дійшов висновку, що водій не винен, тож справу закрили. Хоча інцидент стався у 2022 році, постанову винесли у 2023 році.

Штраф 850 гривень

В іншій схожій справі водійку легкового автомобіля все ж визнали винною та присудили штраф у розмірі 850 грн. Справу розглядали у 2021 році.

Жінка, здійснюючи поворот ліворуч і з’їжджаючи з дороги у двір будинку, не переконалася в безпечності маневру й не надала перевагу водієві електросамоката, який рухався тротуаром. Унаслідок цього вона скоїла наїзд.

На суді водійка вини не визнала. Вона пояснила, що не порушувала правил, а хлопець на самокаті раптово вискочив справа й ударився об капот. Коли вона вийшла з авто, він намагався втекти.
Також вона зазначила, що перед в’їздом у двір була припаркована фура, через яку хлопець міг не бачити її автомобіль, а вона — його.

Тенденції у справах

Загалом можна помітити тенденцію: з 2023 року більшість справ про наїзд на водіїв електросамокатів завершуються виправданням водіїв автомобілів. Ймовірно, це пов'язано з постанову Верховного Суду, яка визначає кваліфікацію транспортного засобу.

Кримінальні провадження рідко доходять до вироків — найчастіше справа обмежується арештом майна, і продовження знайти не виходить.

Окремо варто згадати, що значна частина ДТП, які потрапляють до суду, стаються за участі неповнолітніх. Це свідчить про системність проблеми.

Нагадаємо, ми проводили опитування у наших соціальних мережах, де запитували вінничан про те, як можна вирішити проблему з електросамокатами.

 

Читайте також:

Крижопільський суд розглядає справу про поділ мільярдів Порошенків. Процес закрили для ЗМІ

У більшості справ жертвами є діти: як на Вінниччині судять за сексуальне домагання та насильство?

Військові, підлітки, місцеві: хто працював на ФСБ у Вінниці та як їх покарали?

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (6)
  • Delovoi Vladimir
    Так само як і пішоходи яких збили за межами пішохідного переходу... Пішохід порушив, а винен водій.
  • Natalia
    Так і дорослі як скажені їздять, заборонити на тротуарах взагалі їздити
  • Рома Нагорняк
    Пора відстрілювати
  • Vlad
    Забороніть дітям та підліткам і все буде ок , чому мають потерпати адекватні люди ?
    Володимир reply Vlad
    Підтримую. До 16 років без знання елементарних правил дорожнього руху нічого їздити. Також вкрай необхідно заборонити пересуватись по тротуарах. По факту прирівняти самокат до велосипеда, тобто або велодоріжка, або метр від узбіччя за умови захисного екіпірування, габаритів, дзеркала. Окреме питання до орендних самокатів, де діти катаються по 2-3 на одному самокаті, при чому катаються відверто тупо без жодних правил. Таких нещадно штрафувати, не дітей, а власника карти, прив'язаної до акаунту. Не думаю, що це важко реалізувати. Бо чомусь власники самокатів в більшості адекватні, а ті, що на прокатних... просто непотрібні на дорозі.

keyboard_arrow_up