Що вам не можуть заборонити в магазині та супермаркеті. Розповідає адвокат

Що вам не можуть заборонити в магазині та супермаркеті. Розповідає адвокат
  • Якщо ви покупець магазину — маєте права, про які адміністрація та охорона магазину не дуже полюбляє згадувати. Щоб не потрапляти у неприємні ситуації розібрались у тому, що вам гарантуються законом.
  • Розпитали в адвокатеси Олени Грабік, чи можна знімати відео у магазині, що робити, якщо страшно залишати речі у комірках схову та хто має платити за розбиту пляшку.

Чи можна не залишати речі в комірках схову?

Відповідно до Закону «Про захист прав споживачів», а також «Порядку здійснення торговельної діяльності й правил торговельного обслуговування населення», не передбачено обов’язку покупців здавати свої речі в камери схову супермаркетів.

Адміністрація супермаркету несе повну відповідальність за схоронність речей які зберігаються у камері схову, незважаючи на наявність оголошення про зворотне. Адміністрація бере на себе обов’язок зі збереження зданих покупцями на зберігання речей. Відповідно до ч. 3 ст. 937 Цивільного кодексу України прийняття речі на зберігання може підтверджуватися видачею номерного жетона, іншого знака, що посвідчує прийняття речі на зберігання, якщо це встановлено законом, іншими актами цивільного законодавства або є звичним для цього виду зберігання.

Комірки з сумнівними замками, нічим не відрізняються від інших меблів магазину. Якщо звідти у вас вкрадуть цінні речі, стягнути компенсацію за їх втрату буде важко, Важливим є фіксування такого випадку шляхом звернення до адміністрації магазину, а також виклику працівників поліції, однак для подальшого звернення до суду з позовом до магазину або ж виникає питання щодо визначення цінності втрачених речей, їх переліку так і загалом визначення суми завданої шкоди.

Відео дня

Варто пам'ятати, залишення речі у камері схову в магазині  - це право, а не обов'язок покупця.

Чи можна фотографувати товари в супермаркетах?

Так. Адміністрація магазину та охорона не може забороняти вам знімати та фотографувати. Це право прописане у частині 1 статті 34 Конституції України. За цією статтею, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати та поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір.

Крім того, стаття 50 Конституції України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.

Однак відповідно до частини 3 статті 34 Конституції України, здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя. Але не хвилюйтесь, фільмування простроченого сирка у супермаркеті навряд чи буде кваліфікуватись, як загроза національній безпеці.

Чи може охорона обшукувати покупців?

Ні. Обшукувати може лише поліція, але лише за вагомих підстав. Про це ми писали окремий матеріал, його можна почитати тут.

Чи потрібно платити за ненавмисне розбитий або зіпсований товар?

Вимога продавця чи охоронця магазину оплатити пошкоджений товар — незаконна. Відповідно до ст. 323 Цивільного кодексу України, ризик випадкового знищення або пошкодження майна лягає на його власника. Статтею 668 Цивільного кодексу України визначено, що ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару. Тобто не придбаний покупцем товар є власністю магазину і відповідальність за його цілісність покладається на магазин до моменту придбання товару покупцем. Зобов’язати купити зіпсований товар не можна.

Якщо охорона або адміністрація магазину продовжують наполягати на оплаті за пошкоджений товар, необхідно вимагати складання відповідного акту та наданні доказів які на їх думку підтверджують навмисне пошкодження товару покупцем. У свою чергу, покупцеві який вважає, що пошкодження товару відбулось не з його вини або випадково, для уникнення питання його протиправних або умисних дій доцільно вимагати відео з камер спостереження магазину.

Чи можна з’їсти/випити товар, якщо ви його ще не оплатили?

У Законі «Про захист прав споживачів» немає заборони їсти товар, до його оплати на касі. Єдине, ви будете зобов'язані за нього заплатити. Також слід пам’ятати, що поки ви не оплатили товар, він знаходиться у власності супермаркету. Тобто, охоронець який бачить, як покупець йде до каси та п’є сік, може попередити не забути його оплатити. Якщо покупець цього не зробить — викликати поліцію.

Чи може охорона та адміністрація забороняти торкатись товарів руками?

Заклики та наклейки «руками не чіпати» зі сторони адміністрації та охорони магазину — не обґрунтовані. Згідно з частиною 2 статті 700 Цивільного кодексу України, покупець має право до укладення договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

У пункті 2, розділу 11 правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами вказано, що продавець має створити покупцям комфортні умови для ознайомлення, вибору, примірювання товарів. А частина 2 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» зобов'язує продавців допомагати покупцям у виборі товарів. 

Що робити, якщо ціна на товар у ціннику відрізняється від тієї, що кажуть на касі?

Напевно, майже кожен зіштовхувався з такою ситуацією. Касири майже завжди кажуть щось про переоблік і скаржаться на те, що не встигли змінити цінники. Можуть запропонувати оформити повернення товару. Але насправді, магазин має вам продати товар за ціною вказаною на ціннику, або повернути різницю. Якщо продавець відмовляється повертати гроші, покупець може звернутись зі скаргою до адміністрації магазину або у поліцію.

Чи можна повертати товар, якщо не підходить розмір та фасон?

Так. Це стосується непродовольчих товарів. Покупець має право обміняти товар протягом 14 днів не враховуючи день покупки. При цьому вам не варто допускати псування товарного виду покупки та потрібно зберегти товарний чек.

Існують також товари, які не можна повертати та обмінювати. Серед них: натільна білизна, вироби із золота, парфумерія та інше. Ось повний список затверджений Кабміном:

Продовольчі товари, лікарські препарати та засоби, предмети сангігієни

Непродовольчі товари:

  • фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір
  • корсетні товари
  • парфюмерно-косметичні вироб
  • пір’яно-пухові вироби
  • дитячі іграшки м’які
  • дитячі іграшки гумові надувні
  • зубні щітки
  • мундштуки
  • апарати для гоління
  • помазки для гоління
  • розчіски, гребенці та щітки масажні
  • сурдини (для духових музичних інструментів)
  • скрипічні підборіддя
  • рукавички
  • тканини
  • тюлегардинні і мереживні полотна
  • килимові вироби метражні
  • білизна натільна
  • білизна постільна
  • панчішно-шкарпеткові вироби
  • товари в аерозольній упаковці
  • друковані видання
  • лінійний та листковий металопрокат, трубна продукція, пиломатеріали, погонажні (плінтус, наличник), плитні матеріали (деревноволокнисті та деревностружкові плити, фанера) і скло, нарізані або розкроєні під розмір, визначений покупцем (замовником)
  • аудіо-, відеокасети, диски для лазерних систем зчитування із записом
  • вироби з натурального та штучного волосся (перуки)
  • товари для немовлят (пелюшки, соски, пляшечки для годування тощо)
  • інструменти для манікюру, педикюру (ножиці, пилочки тощо)
  • ювелірні вироби з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.

Читайте також:

Що робити якщо вас зловили без квитка у трамваї чи тролейбусі? Розповідає адвокат
Що робити, якщо вас звинувачують в крадіжці та затримує охорона магазину. Розповідає адвокат

 

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (5)
  • DinDin

    Если я реально виновата в порче товаров, например, сама уронила или ребёнок разбил, то я всегда заплачу. А вот когда товары как спецом стоят по краю то тут уж простите....
  • З.А.Глядач

    "Існують також товари, які не можна повертати та обмінювати:

    ...фотоплівки, фотопластинки, фотографічний папір"

    Якого року цей список?
  • Papa Justify

    Дуже корисна стаття. Дякую!
  • Джек

    в сильпо постоянно ценники разные на витрине и кассе, уже не однократно заставлял их возвращать мне разницу в цене деньгами, и плачут и ноют и угрожают и говорят что ничего не дадут но когда делаю фото всех ценников и записываю фамилии для жалобы в нужные инстанции то они соглашаются платить

    лишь бы как reply Джек

    АЗС Shell.  Раза 4 уже строил кассиров и старшего по АЗС. На ценнике, условно, 25 грн - касса пробивает 36. Правда продавали по цене ценника. Так что будьте внимательны и сможете поиметь гешефт. Там тако-о-о-й бардак с ценниками.

keyboard_arrow_up