Оскільки введені обмеження дозволяють роботу в не змінному режимі лише аптекам та продуктовим магазинам, то зрозуміло, що ці сфери бізнесу не зазнають значних збитків. До аптек люди вистроюються у черги, а у магазинах купують продукти за підвищеними цінами. Наприклад, ми писали, що на ринках подорожчала гречка, але на неї на інші продукти все рівно є попит, бо обійтись без їжі не можна.
Також на вулицях часто можна зустріти чимало кур’єрів з різних служб доставки. У кожного за спиною рюкзак зеленого, жовтого або помаранчевого кольору. Сервіси доставки зараз працюють у посиленому режимі. На відміну від ресторанів, торгових центрів та інших магазинів, які вимушені закритись до завершення карантину.
А з 14 квітня на території нашої країни припиняють роботу всі ринки, які працювали в умовах карантину через спалах коронавірусної інфекції.
Загалом чимало підприємців зіштовхнулись з складнощами, але це, звісно, стосується не всіх. Ми писали про те, що уряд розширив перелік дозволених видів господарської діяльності під час карантину. Тому є й галузі, які сьогодні, навпаки, активно розвиваються. В інтернеті ми можемо побачити безліч оголошень про продаж масок чи антисептиків. Таким чином випадкові бізнесмени перекуповують затребуваний товар і заробляють.
Хто ще в карантинні часи міг би бути в «плюсі»? Ми вибрали кілька бізнесів, яким, на нашу думку, пощастило більше, ніж іншим. І запитались у них, чи справді під час карантину вони почали заробляти більше. Також ми поцікавилися в експертів, які види діяльності у скрутні часи залишаються прибутковими.
У громадський транспорт тепер можна сісти лише за перепустками, і якщо у вас немає останньої, як і власного авто, то єдина альтернатива доїхати на роботу — це таксі. Тому ми запитали у кількох службах таксі, чи побільшало у них роботи.
— Нашими послугами користуються ті, хто користувався до карантину. Але роботи поменшало, бо все таки люди ж сидять вдома, — каже власник однієї з місцевих служб таксі. — Більшість почала дотримуватись суворих правил карантину, тому й таксі їм без потреби.
Ще у одній службі таксі власниця нам розповіла, що вінничани почали менше користуватись їхніми послугами, але збільшилась кількість замовлень від юридичних осіб.
— Директори великих підприємств, які працюють під час карантину, почали більше користуватися таксі, щоб довезти своїх працівників до робочих місць і назад. Також більше почали замовляти таксі заклади громадського харчування, які вимушено закрились на карантин, — каже жінка. — Замовлень не стало менше, але вони тепер іншого профілю. Вінничани нині менше користуються послугами таксі, адже більшість підприємства та розважальних закладів закриті, тому в людей немає нагальної потреби взагалі кудись їхати.
Більшість служб таксі, у які ми телефонували, відповідали коротко — «роботи не побільшало».
На початку квітня уряд розширив перелік дозволених видів господарської діяльності під час карантину. І дозволив функціонування всіх видів фінансових установ, у тому числі ломбардів і кредитних спілок. Тому ми вирішили запитали у місцевих ломбардах, чи вдається їм заробляти в умовах карантину.
— Кількість клієнтів зменшилась, тому ми змінили графік роботи. Більшість думає, що на послуги ломбардів зараз збільшився попит, але люди надто хвилюються за своє фінансове майбутнє, — каже працівниця ломбарду «Umkv I Kompaniya».
У ломбарді «Скарбниця» та «Центральный Ломбард» розповіли, що кількість їхніх клієнтів не змінилась. Кажуть, працюють у звичному режимі.
— Робота змінилась повністю. Судження про те, що у ломбардах появилось більше людей взагалі не відповідає дійсності, — каже працівниця ломбарду «Столичний» Інна. — У ломбард люди звертаються, коли все працює і у них є якась впевненість у завтрашньому дні. Зараз у нас реально роботи поменшало. Приходять здебільшого лише постійні клієнти, які хочуть продовжити договір.
Через те, що всі магазини, окрім продуктових, закриті на карантин, люди почали більше замовляти товарів онлайн. І тут їм у допомогу приходять поштові оператори — «Укрпошта» та «Нова пошта». Ми запитались у них, наскільки виріс попит на їхні послуги.
Компанія «Укрпошта» у період карантину працює у звичайному режимі, лише з мінімальними обмеженнями для клієнтів.
«Компанія не скорочує, а навпаки шукає 3 000 нових фахівців: начальників і операторів поштових відділень, листонош, регіональних менеджерів, сортувальників, аналітиків та інших», — йдеться на сайті пошти.
— Попит на наші послуги значно збільшився, — каже каже директор Вінницької філії Володимир Шаловінський. — Зокрема зріс попит на соціальні послуги, багато бажаючих отримувати пенсію через «Укрпошту». У нас зараз з'являються черги у відділеннях, тому ми навіть збільшуємо графік роботи.
У компанії «Нова пошта» на сайті написали, що працюють «в посиленому режимі» і відзначили, що під час карантину українцям важливо «мати можливість замовити онлайн все необхідне і вчасно це отримати». Також вони запровадили нову послугу — безконтактної доставки кур’єром.
Оскільки серед методів боротьби з коронавірусом МОЗ називає вологе прибирання, ми подумали, що варто запитати у місцевих клінінгових компаніях, чи користують їхніми послугами вінничани і чи можуть вони проводити дезінфекцію приміщень.
Клінінгова компанія «Liviora» розповіла, що на час карантину попит на їхні послуги зменшився. Кажуть, здебільшого прибирають лише у своїх постійних клієнтів.
Працівник компанії «АрхіКлін» взагалі сказав, що вони майже не працюють під час карантину.
— Ми думали, що попит на наші послуги буде більший, адже зараз дуже важливо робити вологе прибирання у квартирі, але роботи немає, — каже працівник. — Карантин приніс зміни у нашу роботу, тепер після звичайної процедури прибирання ми проводимо дезінфекцію поверхонь.
У клінінговій компанії «Еталон чистоти» також запровадили, крім звичайного прибирання, дезінфекцію.
— Ми орієнтуємось на роботу з підприємствами, на час карантину ми додали нові послуги: дезінфекцію приміщень та транспорту. Проте попиту значного немає, клієнти є, але загалом йде спад, — кажуть у підприємстві.
— Ми всі прекрасно розуміємо, що становище бізнесу в умовах карантину погане. У людей менше грошей, хтось втратив роботу, і це, безумовно, все відображається на бізнесі. Страждає і малий, і середній, і великий бізнес.
Звичайно, є певні виключення — це доставка їжі або онлайн-ресурси.Також думаю, що фахівці з високим рівнем знань не мають проблем з роботою.
Все йде до того, щоб усі операції можна було робити онлайн і менше контактувати з людьми, але у багатьох видах бізнесу це неможливо. Наприклад, у онлайн ми не можемо перенести будівництво чи виробництво тої чи іншої матеріальної продукції.
Найменше страждають в умовах карантину та навіть добре заробляють на сьогоднішній день — доставки ліків та їжі, мережі супермаркетів, аптеки та виробники медичного обладнання. Найгірше становище — у промисловості, будівництва та малого бізнесу, який немає заощаджень і не може покривати свої збитки.
Читайте також:
«Це не адаптація, а виживання». Як вінницькі ресторани та магазини переживають карантин
Увімкнути економ-режим. Як підготуватись до кризи через карантин
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер