У лютому 2018-го в Міністерстві інфраструктури анонсували реформу пасажирських перевезень. Кабмін затвердив зміни до двох постанов, що стосуються порядку проведення конкурсу на регулярних автобусних маршрутах та правил надання послуг на автомобільному транспорті.
Ці зміни поліпшать життя пасажирів. Вони стосуються покращення безпеки та якості перевезень, створення належних умов для людей з інвалідністю. А ще за очікуваннями урядовців через автобусну реформу з доріг зникнуть так звані жовті «Богдани».
Опитувані вінничани не проти, щоб замінили маршрутки на нові буси. А от перевізники ставляться до таких змін скептично. На їх думку така автобусна реформа призведе до збільшення ДТП та зростання цін на проїзд.
Для всіх перевізників (крім міжнародних, яких реформа не торкнеться - авт.), які хочуть «отримати маршрут» зберігається конкурсний підхід. Проте змінюється система нарахування балів: якщо раніше претенденти отримували бали за кількість працівників та транспорту, то нині в пріоритеті буде екологічність та доступність автобусів для людей з інвалідністю.
Для міжобласних перевізників конкурс на маршрут буде за заявницьким принципом. Перевізник подає перелік документів та отримує дозвіл на перевезення пасажирів і починає працювати. Якщо є декілька перевізників на один маршрут і вони всі відповідають мінімальним вимогам — всі отримують право виконувати перевезення.
Тривалість угоди буде п’ять років та її можна подовжити ще на п’ять, якщо не буде порушень і перевізник вкладатиме кошти у оновлення автопарку.
Транспорт стане більш доступним для людей з інвалідністю. З 2019 року перевізник буде зобов'язаний на приміських і міських маршрутах мати в автопарку не менше 35% таких транспортних засобів, а після 2020 року — 50%.
Усе це вкупі спонукатиме перевізників замінювати старі маршрутки на комфортабельні неолайнери, вважають урядовці. Тоді як вінничани по-різному оцінюють маршрутки у місті. Хоча й додають, що не проти замінити їх на середні та великі автобуси.
— Оскільки я високий, то мені в маршрутках некомфортно. Приходиться пригинатися дуже. Звісно, хотілося б, щоб їх замінили на більші автобуси, такі як їздять зі Старого міста, — сказав студент-заочник Денис (18).
— Я практично не їжджу маршрутками, бо навіщо воно мені? Маю пільгу та катаюсь на трамваях, автобусах. А якщо скасують? Ну, сподіваюсь, що це станеться тільки після моєї смерті (сміється), — сказала пенсіонерка Антоніна (70).
— Маршрутки не такі вже й погані. Принаймні, вони швидко їздять. Щодня користуюся маршрутками, бо на тролейбусі довго, а на «Спринтері» у будь-яку точку міста за 20-30 хвилин доїжджаю, — сказав школяр Владислав (16).
— Так, не подобається, що маршрутки у годину-пік забиті. Але, транспорту вистачає, маршрутки добре їздять. Замінити їх на великі муніципальні автобуси — я тільки за. З мого району, Бучми, такі їздять і я ними також часто користуюся, — розказала повар-кондитер Ольга (34).
Після транспортної реформи, яка відбулася у Вінниці в 2012 році, кількість маршруток скоротили на половину: з 500 до 241 машин. Тоді місцева влада вирішила зробити акцент на електротранспорті – трамваях і тролейбусах. До того ж, як тоді запевняли у мерії, більшість маршруток повторювали маршрут електротранспорту.
Як йдеться у Комплексній програмі розвитку транспорту Вінниці до 2023 року, перевага надаватиметься тролейбусам та трамваям. Поступово, кількість маршруток зменшуватимуть, а на їх місце поставлять середні та великі автобуси. Зокрема, на цей рік запланували зробити два VinWay та капремонт чотирьох муніципальних автобусів. А чи зникнуть маршрутки до 2023 року?
— Складно сказати. Замінювати маршрутки на середні або великі автобуси можуть й самі перевізники. І ми можемо випускати більше машин на маршрути та додавати нові. Варто очікувати, як вплине на міський транспорт нова система монетизації пільг та електронний квиток. Тому я би не хотів робити поспішних висновків, — сказав очільник «Вінницької транспортної компанії» Михайло Луценко.
На думку директора департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень Мінінфраструктури Віктора Сасіна, процес заміни маршруток на комфортні буси буде тривалим.
— Тут нема великих ілюзій, що завтра маршрутки зникнуть. Ми зробили перший крок, щоб трохи оновити рухомий склад і дати можливість пасажиру та перевізнику відчути, що ми йдемо до оновлення. Перші зміни в Україні зробимо протягом року, а далі треба вносити зміни до закону. У країнах східної Європи такі реформи тривали шість-вісім років, — сказав у коментарі «Європейській правді» Сасін.
На питання, коли реформа буде завершена, він відповів:
— Я оптиміст, я би сказав — через три-п'ять років. Це моя суб'єктивна думка, але перші зміни ми відчуємо до кінця 2018 року.
— Те, що прописали для міжобласних маршрутів, чиновники навіть не можуть пояснити яким чином це буде працювати. А саме. Урядовці пропонують, що на платформу можуть стати до 5-6 автобусів і пасажир сам вибере, чим йому їхати. Як результат, перевізників зіштовхують лобами, змушують їх змагатися за пасажира та створювати загрозу ДТП не тільки на дорозі, а на самому автовокзалі.
Ще у міністерстві інфраструктури кажуть, що залучать на український ринок іноземних перевізників. Ми, вартість автобуса за 50 тисяч доларів, «відбиваємо» за 8-9 років. А іноземній компанії з автобусами, що коштують 350 тисяч доларів знадобиться до 20 років. І чи верне ця компанія свої інвестиції взагалі? Бо нашими дорогами якщо проїздить такий автобус п'ять років, то це вже буде добре.
Яку вартість проїзду їм (іноземним перевізникам - авт.) треба зробити, щоб підвищити рентабельність перевезення? У міністерській програмі — 83 євроценти за кілометр. Так, для прикладу, поїздка на Київ буде коштувати до 10 000 гривень в один бік. Хто буде готовий платити такі гроші?
Чиновники вимагають оновлювати транспорт кожні п'ять років, щоб стати на маршрут. Добре, я готовий замінити всі свої 84 машини. Хоча завтра. Але не під 30% річних, а коштом кредиту під 2-2,5% річних. Саме так працюють у Європі.
Я не кажу, що потрібно залишити усе як є. Зміни потрібні. Але, можна було внести трохи спокійніші корегування.
Фото у матеріалі: Валерія Чудновського та Володимира Філатова
Читайте також:
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер