Про дитинство у сиротинці, мрію стати музикантом, розчарування від гри в театральному оркестрі, про рок-гурт Martovi Orchestra, співпрацю з «ДахоюБрахою», важливість випадкових зустрічей, безкоштовні виступи та про те, чому коти – це трендово.
Музикою мріяв займатися змалечку. Але життя склалося так, що я виховувався у дитячому будинку. Тому коли в нормальних сім’ях батьки віддавали дітей до музичних шкіл – я задовольнявся тим, що бігав пару кілометрів до місця проведення весіль і дивився, як там грали місцеві музики. Трохи згодом випросив у директора дитбудинку влаштувати мене в місцеву (смт Муровані Курилівці - авт.) школу. Взяли грати на баян. Походив туди пару разів і кинув. Щось мені не сподобалося.
Після випуску з дитячого будинку нас всіх кудись направляли вчитися. Мені, якщо не помиляюсь, дісталася професія маляра-штукатура у якийсь бурсі. Звичайно я не був у захваті від того. Але що було робити, пішов вчитися.
Приблизно у той же час мама товариша запропонувала мені вступити до Вінницького музичного училища. Ми приїхали. І от стою я перед директором, який не розуміє чого я приперся. Я ж нічогісенько у тій музичній грамоті не тямив. Не знав навіть жодної ноти. Він комусь там щось сказав і мене повели до завідуючого струнним відділом. Той дивиться на мої руки і каже: «Ну все, будеш на контрабасі грати». І так поїхало.
За рік я вивчив майже все. Бо коли до справи є жага, вона виходить наче по маслу. На заняття приходив о шостій ранку, уходив останнім. Займався по 5-7 годин на день. І тоді я ніяк не міг збагнути, як люди стають дипломованими юристами чи економістами, з’являючись на заняттях, хіба що на сесію. То вже потім дізнався про кругленькі суми в заліковках. А от з музичною освітою такого не пройде. Ти маєш вийти на сцену і зіграти перед кількома викладачами якісь конкретні п’єси. Там одразу видно готувався ти чи ні.
Дуже хотів отримати досвід практичної гри. Тому коли мені запропонували грати у складі театрального оркестру, моєму щастю не було меж. Нарешті я дізнаюся, як влаштована вся ця музична індустрія зсередини. І от я сиджу не як глядач, а як музикант. В руках контрабас. Очі горять. Потім обертаюсь на колег і бачу, що для них то вже буденність. У перервах вони розгадували кросворди або грали в карти з нардами. Ну нафік, я не хочу такої долі! Продав контрабас та влаштувався продавцем в музичну крамницю.
Можливо я б і займався професійно класичною музикою, але дивлячись на багатьох знайомих музикантів, склалося враження, що вони якісь нещасливі. А життя одне і хочеться робити те, що подобається. Так з’явилися перші вірші, пісні, перший склад гурту Martovi Orchestra.
На нього йшли майже всі зароблені гроші. Я купив собі хорошу гітару, якось виходило відкладати на барабани, «комбіки» та інші необхідні речі. Так тривало пару років. Але мене це не обтяжувало. Просто хотілось, щоб у гурту все було своє.
Гурт проіснував десь 11 років. Ми багато де поїздили, назнімали кліпів, видали три альбоми, знайшли багато друзів. Та вочевидь не було належного фідбеку. А може я просто втомився від постійної зміни музикантів. Або через те, що в якийсь момент я усвідомив, що той гурт потрібен мені одному. Не хотів більше себе мучити і на початку цього року Martovi Orchestra перестав існувати. Ні, я не здався. Просто гурт був сторінкою, що її вже давно потрібно було перегорнути. Прийшов час для чогось нового.
Найфіговіше те, що за весь час з гурту пішло десь 14 музикантів. Перший басист поїхав до Америки, саксофоніст і кларнетист вступив у духовну семінарію, гітаристи (Господи, та я взагалі не пам’ятаю, скільки їх там було), кудись втекли. Виходить, що тільки в моїй голові Martovi Orchestra був крутим гуртом. З таким же успіхом я міг би доносити свої думки і під одну гітару.
З приємного можна згадати співпрацю з «ДахоюБрахою». Дві пісні з нашого дебютного альбому записані з ними у співавторстві. Ця музика залишиться моїм дітям та онукам. Нехай знають, який у них дід був прикольний.
Думки про створення гурту, на кшталт Jazzforacat, витали в голові задовго до його появи. Просто не було поряд людини, з якою такий проект можна було б реалізувати. А потім я проходив біля «Магіцентру» і почув, як хтось класно грає на саксофоні. Молодий хлопець, щось там імпровізував і виходило у нього то дуже круто. Я підійшов, познайомився, поговорив, а вже наступного дня ми репетирували. Через місяць відбувся наш перший концерт.
Діма (Кошельник, другий учасник гурту - авт.) грає так, як зіграв би я. Ми на одній хвилі. Чуємо один одного з перших акордів. Через це і така легкість в нашій музиці. Є такий вираз: «З таким хоч у розвідку». Так от це про Діму.
Ми дуже переживали перед першим виступом. Та на щастя все пройшло вдало і пішло-поїхало. Ми вже записали кілька пісень і відео до них. Якимось чином об’їздили всю Україну. У кінці березня їдемо виступати в Білорусь, потім у Німеччину. Я сам в шоці. Не знаю, як це все так вийшло.
Після кожного концерту ми виходимо і граємо на вулицях. Це безкоштовні виступи. Адже ми вважаємо, що музика має бути доступною кожній людині. От нещодавно у Львові так дві години грали. Прямо на центральній площі. Нас ціла купа людей обступила, а деякі з цих незнайомців нас потім на вокзал проводжали. Так, вони ще не знають наших пісень, але все одно круто, що людям цікаво нас слухати.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер