Як там: за 20 кілометрів від Вінниці у селищі Вороновиця
 
    
На ходу заскакуємо у ПАЗік, який прямує якраз до Вороновиці. Встигли. Старенький автобус підстрибує дорогою, але швидкості не збавляє. Навпроти - стомлене обличчя дідуся. Під його ногами картонна коробка. Тільки проїхавши півшляху помічаємо, що з отвору висунувся дзьоб - це курча.
Проїжджаємо село Комарів і напис на табличці підказує, що ми вже на місці. Висаджуюємося у центрі і йдемо одразу до палацу, який зовсім поряд.
 Архітектурно-історичний комплекс - маєток Грохольських - Можайських 18 століття на фоні звичайних сільських хат і справді вражає: розмірами, колонами та черепами биків по всьому периметру верхньої частини палацу. Вони, як потім розповів екскурсовод Тамара Савчук, несправжні і виготовлені з спеціального розчину. Раніше італійці прикрашали так свої палаци, начебто захищаючи їх від нечистої сили.
Архітектурно-історичний комплекс - маєток Грохольських - Можайських 18 століття на фоні звичайних сільських хат і справді вражає: розмірами, колонами та черепами биків по всьому периметру верхньої частини палацу. Вони, як потім розповів екскурсовод Тамара Савчук, несправжні і виготовлені з спеціального розчину. Раніше італійці прикрашали так свої палаци, начебто захищаючи їх від нечистої сили.

 На території палацу все так і залишилося як і раніше: дві конюшні на 100 коней, господарські споруди, в середині яких тепер купи сміття та яскраві “пам'ятні” написи на стінах типу “Вова-Толя”. Позаду та по боках парк та спортзал часів радянщини (50-ті роки). Хоча за зовнішнім виглядом його радше можна віднести до того ж століття, що й всі інші будівлі на території — він так само зруйнований.
На території палацу все так і залишилося як і раніше: дві конюшні на 100 коней, господарські споруди, в середині яких тепер купи сміття та яскраві “пам'ятні” написи на стінах типу “Вова-Толя”. Позаду та по боках парк та спортзал часів радянщини (50-ті роки). Хоча за зовнішнім виглядом його радше можна віднести до того ж століття, що й всі інші будівлі на території — він так само зруйнований.
 Конюшня
Конюшня
Заходимо всередину, відчувається бібліотечний запах вогкості. Палац дихає холодом.
Сходи ведуть на другий поверх. Тут в розкішних бальних залах розмістився музей історії авіації та космонавтики Олександра Можайського - винахідника першого літака. Заходимо в велику “овальну” залу.
 Коли дивишся угору, погляд зупиняється на ліпнині 18 століття: квіти,  барельєфи грецьких богів.
Коли дивишся угору, погляд зупиняється на ліпнині 18 століття: квіти,  барельєфи грецьких богів.

 А під куполом застигло поділене на періоди все життя винахідника в документах, історичних справках, фотографіях. З особистих речей зосталися хіба що портсигар та картина “Лісовий пейзаж” написана від руки контр-адміралом.
 А під куполом застигло поділене на періоди все життя винахідника в документах, історичних справках, фотографіях. З особистих речей зосталися хіба що портсигар та картина “Лісовий пейзаж” написана від руки контр-адміралом.
Одразу після “овальної” зали наступні двері ведуть в “круглу”, наповнену світлом. Посередині ніби злітає у повітря літак, а точніше його макет.
 Повертаємося назад, щоб побачити відділ космонавтики.
Повертаємося назад, щоб побачити відділ космонавтики.
Тут на підлозі стоїть так званий чорний ящик. Назва, вочевидь умовна. Поряд старе крісло-катапульта.

 У космонавтів на кораблі було, прямо таки, повноцінне харчування: борщ, хліб, фрукти і навіть шоколад. Продукти в маленьких порціях, але дуже калорійні.
У космонавтів на кораблі було, прямо таки, повноцінне харчування: борщ, хліб, фрукти і навіть шоколад. Продукти в маленьких порціях, але дуже калорійні.

 Захисний шолом пілота. Схожий на той, що у солістів сучасної групи Daft Punk.
Захисний шолом пілота. Схожий на той, що у солістів сучасної групи Daft Punk.


Екскурсовод Тамара Савчук розповідає, що всі кімнати на другому поверсі були прохідними: двері відкривалися і все панство проходило у бальні зали. Так і ми пройшли далі в наступну кімнату — музей кобзаря Володимира Перепелюка. Чудернацькі тварини, витесані вручну з коренів дерев заповнили простір.

 При вході стоїть камін, закладений цеглою. А колись він був обкладений мармуром.
 При вході стоїть камін, закладений цеглою. А колись він був обкладений мармуром.
 У великих нішах в кімнаті, ймовірно, стояли статуї, а може вони призначалися для книг. Хто знає. Навіть відкоси дверей з 18 століття збереглися. Хіба що їх покрили білою краскою.
 У великих нішах в кімнаті, ймовірно, стояли статуї, а може вони призначалися для книг. Хто знає. Навіть відкоси дверей з 18 століття збереглися. Хіба що їх покрили білою краскою.
А ми виходимо на балкон. Тут ніби вся Вороновиця на долоні. Почуваєшся наче в класичному фільмі, коли герой спираючись на перила задумливо дивиться вдаличінь.

 На третій поверх вхід закритий. Незабаром там хочуть відкрити музей самого селища.
На третій поверх вхід закритий. Незабаром там хочуть відкрити музей самого селища.
В палаці важко заблукати. Сучасна позначка “exit” вкаже куди йти.
 Виходячі з маєтку з правої сторони знаходиться технічне училище.
Виходячі з маєтку з правої сторони знаходиться технічне училище.
 Зовсім поряд костел  Архангела Михаїла 18 століття, а через дорогу  храм Різдва Пресвятої Богородиці.
 Зовсім поряд костел  Архангела Михаїла 18 століття, а через дорогу  храм Різдва Пресвятої Богородиці.

 Прогулюючися вулицями селища помічаємо, що багато радянських будівель зосталося в своєму первинному вигляді : магазини працюючі та занедбані,  “пельменная” в центрі,  поодинокі хатинки, споруди, схожі на мануфактури. Можливо раніше в них кипіло виробництво якоїсь продукції. А може й ні.
Прогулюючися вулицями селища помічаємо, що багато радянських будівель зосталося в своєму первинному вигляді : магазини працюючі та занедбані,  “пельменная” в центрі,  поодинокі хатинки, споруди, схожі на мануфактури. Можливо раніше в них кипіло виробництво якоїсь продукції. А може й ні.

 На узбіччі дороги в сторону Немирова щось схоже на зупинку, та якщо підійти ближче - напис “морозиво” , “холодне пиво, вода” видають знов старий магазинчик.
На узбіччі дороги в сторону Немирова щось схоже на зупинку, та якщо підійти ближче - напис “морозиво” , “холодне пиво, вода” видають знов старий магазинчик.
 Повертаємося назад до центру селища і спускаємося униз до колишньої швейної фабрики. Схоже, що її вже привласнили: пластикові вікна,  відкриті двері.
Повертаємося назад до центру селища і спускаємося униз до колишньої швейної фабрики. Схоже, що її вже привласнили: пластикові вікна,  відкриті двері.
 В підтвердження цього виходить доволі огрядний охоронець, важко дихаючи   каже, що це приватна терититорія, а ми буцімто “зайшли до нього в хату”. Пославши один одного “під три чорти”, довго не затримуємося  і прямуємо до ставка внизу, а заодно і до старого католицького кладовища.
В підтвердження цього виходить доволі огрядний охоронець, важко дихаючи   каже, що це приватна терититорія, а ми буцімто “зайшли до нього в хату”. Пославши один одного “під три чорти”, довго не затримуємося  і прямуємо до ставка внизу, а заодно і до старого католицького кладовища.
 За словами екскурсовода музею Тамари Савчук, селище Вороновиця було багатонаціональне, тут і досі живе чимало католиків. Єврейських кладовищ практично немає. Колись було два, але  вони вже занедбані, а на  їх місці зараз пустир.
За словами екскурсовода музею Тамари Савчук, селище Вороновиця було багатонаціональне, тут і досі живе чимало католиків. Єврейських кладовищ практично немає. Колись було два, але  вони вже занедбані, а на  їх місці зараз пустир.
Привертає увагу велика цегляна брама при вході на кладовище.
 По цвинтару розкидані кам’яні глиби, похилені польські надгробки у вигляді дерева з обрубаними гілками.
По цвинтару розкидані кам’яні глиби, похилені польські надгробки у вигляді дерева з обрубаними гілками.
 Древо життя - поширений символ у культурі багатьох народів, у тому числі і у євреїв. Вочевидь, зрубаний стовбур символізує смерть.Такі пам’ятники  часто зустрічаються  як на єврейських, так на і католицьких та православних цвинтарях першої половини ХХ століття. Різниця лише у тому, що верхівку прикрашали або католицьким, або православним хрестом. На території кладовища натрапляємо на каплицю з такої самої червоної цегли, що й брама. Тільки кладка цікавіша.
Древо життя - поширений символ у культурі багатьох народів, у тому числі і у євреїв. Вочевидь, зрубаний стовбур символізує смерть.Такі пам’ятники  часто зустрічаються  як на єврейських, так на і католицьких та православних цвинтарях першої половини ХХ століття. Різниця лише у тому, що верхівку прикрашали або католицьким, або православним хрестом. На території кладовища натрапляємо на каплицю з такої самої червоної цегли, що й брама. Тільки кладка цікавіша.
 Поблукавши трохи, вирушаємо далі поки ще не зтемніло. Почекавши на зупинці ПАЗік їдемо до так званого “кругу”, як називають це місце люди. На трасі стрімкий потік автомобілів і часто проїжджають автобуси, що прямують до Вінниці. Сідаємо в один з таких  і їдемо до міста. Подорож добігає кінця, а ми сподіваємося на те, що незабаром сюди повернемося.
Поблукавши трохи, вирушаємо далі поки ще не зтемніло. Почекавши на зупинці ПАЗік їдемо до так званого “кругу”, як називають це місце люди. На трасі стрімкий потік автомобілів і часто проїжджають автобуси, що прямують до Вінниці. Сідаємо в один з таких  і їдемо до міста. Подорож добігає кінця, а ми сподіваємося на те, що незабаром сюди повернемося.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
 
                             
                         
                                     
                                     
                                    
Історичні реалаї цього місця дуже мало дослідженні . Але все буде добре !!! На все свій час ....