Вінничани отримають картки з чіпом для оплати проїзду. Через цей пластик зможуть купувати електронні проїзні квитки, матимуть безкоштовну пересадку протягом 30 хвилин і доступ в персональний кабінет зі статистикою поїздок.
— Надалі картка стане «ключем від міста» — тут буде ще 14 сервісів, серед яких можуть бути електронна карта пацієнта, велопрокат Nextbike, оплата послуг паркування тощо, — каже речниця «Вінницякартсервіс» Вероніка Савчук.
З 30 вересня почнуть видачу карток вінничанина тим, хто їх замовляв. Крім того, запустять у продаж неперсоніфіковані е-квитки, які продаватимуть в магазинах біля зупинок громадського транспорту.
Усього є п’ять різновидів карток: пільгова, учнівська, студентська, загальна карта вінничанина та проїзний тривалого користування.
Їх оформляють центри обслуговування при ЖЕКах і на Соборній, 36; і через Інтернет, на сайті et.vn.ua. Отримати картку безкоштовно і користуватися безоплатним проїздом можуть 33 категорії людей. У центрі обслуговування під час оформлення треба надати документи, що підтверджують пільгу на проїзд.
А як щодо пільговиків з інших міст?
— Зараз ведуться перемовини з радами найближчих сіл та міст біля Вінниці та районною радою, аби забезпечити мешканців пільговими картками. Напрацьовуємо методику роботи щодо компенсації їхнього проїзду. Адже ця оплата надходить з місцевого бюджету, а місто не може платити за всіх, — каже речниця «Вінницякартсервіс» Вероніка Савчук.
Пільговики, які не зареєстровані у Вінниці, але довго тут проживають, можуть отримати картку безоплатно.
— Їм потрібно взяти виписку за місцем реєстрації у квартальному комітеті, ОСББ чи в ЖЕКу. Далі звернутися з цими документами до органів соцзахисту, де інформацію про людину вносять у базу даних і надають довідку про те, що людина проживає у Вінниці. З нею заявник звертається до нас та отримує картку, — каже Савчук.
«Муніципальні картки вінничанина» за розміром нагадують студентські квитки. Усередині мають NFC-чіп, в який вшитий електронний гаманець: з нього будуть списуватися кошти за проїзд.
У персоналізованих карток (пільгова, студентська, учнівська, загальна) в чіп записуються персональні дані. На зворотній стороні є фото та ім’я, прізвище і по батькові власника картки. Це було зроблено, аби однією карткою міг користуватися тільки власник.
Разом з тим, тільки на таку картку можна буде придбати проїзний квиток:
— У листопаді-грудні «Вінницька транспортна компанія» планує вивести з продажу паперові проїзні квитки. Надалі його можна буде замовити в електронному вигляді на картку вінничанина. Додаткових карток купляти не треба, — каже речниця «Вінницякартсервіс» Вероніка Савчук.
Важливий нюанс: нові проїзні квитки даватимуть одночасно на три види транспорту — трамвай, тролейбус та автобус. Вони матимуть ліміт — 130 поїздок. Звичайний проїзний можна буде купити за 340 гривень, студентський — 175 гривень, а учнівський — 120 гривень. Діятиме і послуга «Безлімітний проїзний квиток» за 500 гривень. Усі проїзні квитки діятимуть протягом 30 днів.
Неперсоналізована картка — «Проїзний тривалого користування» — буде без даних про власника і нею можуть користуватися всі. Картка матиме однаковий функціонал з іменною карткою, хоча є й «мінус» — при втраті «сірої» картки відновити її неможливо, оскільки в системі немає даних про власника.
Водночас якщо втратите персоналізовану картку, то дублікат буде з тією ж кількістю грошей, які були до втрати. До того ж, через особистий кабінет та гарячу лінію «Вінницякартсервіс» ви зможете заблокувати свою картку. Безіменна такої можливості не матиме.
Як розказала директорка «Вінницякартсервіс» Катерина Бабіна, з 1 жовтня увімкнуть валідатори в перших 100 одиницях транспорту: у всіх трамваях, та частково у тролейбусах і муніципальних автобусах. Поступово підключатимуть інший транспорт, зокрема й маршрутки.
Новий пластик не матиме коштів на балансі: їх потрібно поповнити через POS-термінали, які будуть в кіосках та магазинах біля зупинок. Поповнити можна на суму від 20 до 1000 гривень.
Для оплати проїзду потрібно доторкнутися карткою у визначеному місці на валідаторі. На приладі є два індикатори: горить «зелений» — оплата успішна, «червоний» — щось пішло не так. Заявлена швидкість зчитування 0,4 секунди. Тому, в теорії, не повинно виникати черг.
Водночас, тільки два валідатори — у салоні та у водія — видаватимуть паперові квитки, які схожі на фіскальні чеки.
Тож, якщо не отримали квиток, як довести контролеру, що ви не «заєць»?
— Контролер заходить у транспорт, своєю карткою блокує валідацію (оплату проїзду через валідатор - авт.). Пасажири притискатимуть свої картки до переносного термінала в контролера, який покаже останнє місце оплати проїзду, — каже начальник відділу захисту доходів «Вінницякартсервіс» Віталій Тиндик.
А ще для пасажирів з картками вінничанина запровадять безкоштовну пересадку протягом 30 хвилин.
— Наприклад, їдемо з «Книжки» до Театральної у трамваї, за що зняло кошти. Через 10 хвилин ми вийшли з трамвая і пересідаємо у тролейбус, щоб доїхати на Київську. У тролейбусі прикладаємо картку до валідатора, який просто реєструє вас на борту нового транспорту, без списання коштів. Безкоштовна пересадка не діятиме в маршрутках.
Важливо: якщо ви не будете користуватися пересадкою, а їдете на роботу в одному транспорті 40 хвилин і більше, то платити ще раз не треба.
Власники банківських карток і смартфонів з чіпом для безконтактної оплати можуть також сплачувати за проїзд через валідатори. Однак їм буде недоступна безкоштовна пересадка та електронний проїзний квиток.
Розрахунок за готівку збираються прибрати вже у січні 2020 року. І з часом приберуть можливість оплати через QR-код і SMS-повідомлення.
— Це було тимчасове рішення транспортної компанії, щоб подолати нестачу кондукторів. На певний період воно залишиться, можливо ще на декілька місяців після введення електронного квитка, а надалі у транспорті залишиться тільки оплата картками вінничанина і банківськими картками, — каже Вероніка Савчук.
А пільговики продовжать їздити за своїми посвідченнями?
— Із запуском е-квитка вони мають реєструвати свій проїзд в громадському транспорті. Ті люди, що ще не мають карток, їздитимуть за посвідченнями. Як буде далі? Обмірковуємо, щоб знайти таку формулу, при якій не страждали ані громадяни з інших міст і сіл, ані наша міська громада, — каже речниця «Вінницякартсервіс».
У серпні 2019-го виконком міськради визначив, що «Муніципальні картки вінничанина» як персоніфіковані, так і неперсоніфіковані продаватимуть за 60 гривень. Термін виготовлення — протягом 1 місяця. Пільговики отримують першу картку безкоштовно.
Є ще послуга миттєвого випуску, коли пластик робитимуть протягом 1-2 днів. Але це коштує 120 гривень. Чому обрали саме таку ціну?
— Продаємо картки майже за собівартістю. У її ціну закладено вартість носія 1,5 євро, промисловий друк та послуги операторів центру обслуговування клієнтів, — каже директорка «Вінницякартсервіс» Катерина Бабіна.
— У мережі можна знайти порожні бланки карток, вартістю від 10 гривень, — каже журналіст.
— Але вони не мають такого ступеню захисту персональних даних як наша — шість ступенів захисту. До того ж, картка вінничанина сертифікована за міжнародним стандартом ISO:14443. Це краще, ніж у сучасних банківських карток, — каже Бабіна.
Нагадаємо, у Вінниці хочуть запровадити електронний квиток ще з 2013 року. Мета — полічити пільговиків, щоб мати чітку суму для компенсації їхнього проїзду та отримати актуальні дані про пасажиропотік.
Комунальне підприємство «Вінницякартсервіс», яке курує цей проект, у 2015 році отримало позику від Європейського банку реконструкції та розвитку на 8 мільйонів євро. У 2018-му після проведення міжнародного тендеру ціна знизилася до 5 мільйонів 531 тисяча 866 євро.
Підряд отримала чеська компанія «Мікроелектроніка». До кінця 2019-го вони мають поставити у транспорт понад 2000 валідаторів, 635 бортових консолей, GPS-навігацію, 50 онлайн-табло на зупинках з актуальним графіком руху. І побудувати «мозок» — сервісний центр, який збиратиме та аналізуватиме дані з усіх вузлів системи.
Чи будете купувати «Муніципальну картку вінничанина», щоб платити за проїзд у транспорті?
Фото: архів «20хвилин»
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер