Впливають події в країні та неплатоспроможність: чому вінничани стали рідше ходити у ресторани
- У сфері громадського харчування України відвідуваність знизилася на 9%, середній чек піднявся на 11%, що свідчить про вплив інфляції та зростання витрат.
- Вінничани теж стали рідше ходити у кафе та ресторани. Як це впливає на заклади — запитали в рестораторів.
Під час війни ресторанний бізнес в Україні переживає непрості часи. Люди стали рідше ходити у кафе та ресторани — кусається цінник, та й приводів для веселощів зменшилось. Частина закладів не витримує економічного тиску й закривається, але попри це нові кафе все ж з’являються — хоч і значно повільніше, ніж раніше. Про це інформує Опендатабот.
Заклади закриваються, цінник зріс
За даними державного реєстру, цього року в Україні відкрилися 13 373 нові підприємці, які працюють у сфері харчування — це кав’ярні, кафе, ресторани, бари, пекарні та заклади швидкого харчування. Це на 5% менше, ніж торік.
Цікаво, що більшість нових закладів відкривають жінки — 66% усіх нових підприємців. У багатьох областях цей показник перевищує 70%.

На Вінниччині нові заклади з’являються, але частина маленьких кафе, особливо у спальних районах або невеликих громадах області, не витримує економічних складнощів і змінює формат роботи. В гіршому випадку закривається вже через рік-півтора після відкриття.
За даними сервісу Poster, який аналізує роботу закладів харчування, українці стали менше відвідувати кафе — у середньому на 9%.
А от закрилося за цей же період 10 645 таких закладів. Тобто реальне збільшення становить лише 2 728 нових підприємців — удвічі менше, ніж у минулому році. Середній вік українського кафе останніх часів — 17 місяців. Тобто половина закладів працює менше ніж півтора року.

Схожа тенденція спостерігається і в закладах Вінниці — людей менше, але середній чек зріс.
За рік сума середнього замовлення зросла на 11%. Це не пов’язано із тим, що люди стали більше замовляти — просто продукти, оренда та зарплати подорожчали, а ресторани змушені піднімати ціни, щоб вижити.
Загальний виторг кафе й ресторанів зріс на 6%, але це більше про інфляцію, ніж про реальний прибуток.
Сезонність у роботі
Компанії, що працюють з ресторанним бізнесом, відзначають: масового закриття немає. Багато закладів готується до відкриття, у тому числі й на Вінниччині.
Проблеми відчутні, але ринок не зупинився. Узимку традиційно складніше — зростають витрати, падає кількість гостей. Далеко не всі проходять цей період успішно. Але навесні знову відкриваються нові кафе та кав’ярні, і ринок оновлюється.
На Вінниччині особливо активно розвиваються невеликі формати: локальні пекарні, кав’ярні to go, сімейні кафе у мікрорайонах міста та громадах області. Такі заклади краще пристосовуються до нових економічних умов.
Ресторан-паб «Вінницька Реберня»
Запитали власників популярних у Вінниці ресторанів, чи справді городяни почали менше відвідувати заклади і з чим це пов'язано.

За словами власників «Вінницької Реберні» Віталія та Вікторії Гуменюк, через війну та загальне падіння фінансового становища людей ситуація з відвідуваністю закладів громадського харчування сильно змінилася. Зрозуміло, що у п’ятницю та суботу люди ще намагаються кудись виходити. Але цього вже недостатньо, щоб заклад міг витягнути всі сім днів роботи.
— Є дні, наприклад понеділок і вівторок, коли ресторан просто не проходить точку беззбитковості, — каже Віталій. — Тобто ми працюємо «в мінус». Це так званий «холостий хід» — мінімальні витрати, які заклад несе просто для того, щоб відчиняти двері. Так було і раніше, ще з 2020 року, але зараз ситуація стала значно гіршою. В нас останнім часом здебільшого жіноча аудиторія, оскільки через ТЦК чоловіки бояться відвідувати заклади.
Щодо зростання середнього чека, то він росте не через те, що власники бізнесу закупили додаткові джерела енергії, а через постійне подорожчання продуктів та загальних витрат, кажуть ресторатори. Енергонезалежність не впливає на ціну страв, але дозволяє вижити у моменти, коли місто без світла.
— Ми вже три роки працюємо над тим, щоб забезпечити себе власною електроенергетичною системою, — розповідає ресторатор.— Десь виграли грант, десь доклали власні кошти, десь нам дали обладнання в розстрочку. І в результаті зібрали установку на 50 кВт по інверторах, 55 кВт по панелях та 120 кВт по акумуляторах. Це дає можливість працювати без зупинок, навіть у найважчі періоди, коли інші не працюють, — говорять в названому закладі..
Але на середній чек це не впливає. Ба більше — в «Реберні» навіть змушені були дещо знизити його, бо все впирається у купівельну спроможність людей:
— Сьогодні багатьом дешевше піти в магазин, купити продукти та святкувати вдома. Так, це незручно: прибирати до, готувати цілий день, потім прибирати після — по суті, сам собі офіціант. Але різниця в ціні між домашнім святкуванням і рестораном стала для багатьох критичною.
За словами Віталія Гуменюка, колеги по галузі не витримують важких часів. По місту постійно змінюються формати, вивіски — це ознака того, що люди намагаються вижити, шукають нові рішення, бо старі моделі вже не працюють.
— Ми ж свій формат змінювати не плануємо, — каже він. — Ми тримаємося. Якщо згадати, що з 2020 року, а це два роки COVIDу та вже четвертий рік війни — то останні шість років точно не були «урожайними». Але ми виживаємо тільки тому, що працюємо у власному приміщенні, а не в орендованому. Для тих, хто платить оренду, ситуація зараз просто катастрофічна. Власне приміщення і унікальне місце розташування — це наш фактор виживання.
Ресторан-караоке «Rich»

За словами керуючої рестораном Катерини Ковтун, витрати постійно збільшуються, але в закладі не можуть щодня піднімати ціни в меню. А електроенергія, продукти, логістика — усе дорожчає буквально щоденно. Ситуація справді складна.
— Заклади підвищують ціни лише тоді, коли вже немає іншого виходу, — каже керуюча. — У більшості вже є мінімальна маржа, бо щодня коригувати вартість — нереально. Це правда.
А люди стали менше відвідувати заклади? Є така тенденція?
— Ну, це залежить від того, з чим порівнювати, — говорить Катерина Ковтун. — Якщо чесно, зараз дуже складно вести якусь стабільну статистику. Варто з’явитися якійсь поганій новині — і все: відвідуваність падає. Хороших новин майже не буває, а нейтральні — рідкість, тому реакція людей дуже чутлива. Будь-яка подія, навіть не у нашому місті, одразу відчувається по кількості гостей. Люди зараз часто без настрою, і інколи їм просто не хочеться нікуди йти.
Але якщо порівнювати з початком війни, то все ж таки люди стали приходити частіше — і вдень, і ввечері. Почали потроху святкувати дні народження та інші важливі події. Так, не так активно, як колись, але трохи відтанули.
— У нас нещодавно був день народження ресторану, — розповідає рестораторка. — Я хвилювалась, бо раніше був сильний хейт на будь-які свята. А тепер люди, навпаки, дякували. Усі настільки втомилися жити «на паузі», що це свято стало для багатьох ковтком повітря. Ми не отримали жодного негативного відгуку. Протягом кількох років люди майже нічого не святкували, а зараз хоча б важливі дати намагаються відзначити. Головне завдання всіх закладів сьогодні — це вижити. Підтримати команду, втриматися на плаву. Бо про якісь надприбутки зараз говорити не доводиться. Іноді навіть про просто прибутки. Але ми тримаємось.
Чи ходите в ресторани зараз?
Читайте також:
Встановити сонячні панелі у Вінниці: скільки це буде коштувати бізнесу і домовласникам?
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.