Щоб завоювати підтримку виборців політики, традиційно, обіцяють зменшити тарифи та відремонтувати всі школи, садочки; створити нові робочі місця, побудувати доступне житло для молоді.
При цьому деякі осередки політсил «зазіхають» на державницький масштаб: обіцяють виборцям армію за стандартами НАТО, скасувати земельну реформу та заборонити гральний бізнес. Передвиборчі програми партій — ось тут.
Отож, що з цього може зробити міська рада, а що ні?
Місцева влада зобов’язана діяти лише в межах повноважень, визначених Конституцією та законами, зазначає аналітик Центру спільних дій аналітик Олег Савчук.
Влада міста опікується власною інфраструктурою: може будувати й ремонтувати мости, дороги, тротуари, велосмуги, пандуси тощо. Може закуповувати муніципальний транспорт, встановлювати ціну вивезення побутових відходів, вартість проїзду в громадському транспорті. Тарифи на комуналку, за чинним законодавством, може змінювати Нацрегулятор НКРЕКП.
У сфері охорони здоров’я місцева влада визначає, де треба відремонтувати чи збудувати лікарню, призначати головних лікарів. Або закупити додаткове обладнання, як, наприклад, рентген, ПЛР-лабораторію тощо. Схожі повноваження у сфері освіти. Влада вирішує, чи потрібно будувати, ремонтувати заклади освіти; оплачує комунальні послуги, відповідає за кадрове забезпечення тощо.
І ще депутати міськради та виконком впливають на розбудову Вінниці: міська рада, перш ніж надати землю у власність чи в оренду, повинна проголосувати за таке рішення. Виконавчі органи міськради надають документи, що дають право на підготовчі та будівельні роботи, умови забудови ділянок та контролюють дотримання законодавства.
Створювати нові робочі місця не є прямою відповідальністю органів місцевої влади. Проте це можна зробити через збільшення штату комунальних підприємств. І також боротьба з корупцією — це завдання антикорупційних державних органів. Хоча влада на місцях може слідкувати за дотриманням антикорупційного законодавства.
— Заборона грального бізнесу, продаж сільгосп земель, вилучення газових мереж тощо — не є серед повноважень депутата, — говорить Зєрщиков.
Депутат Вінницької міськради 7-го скликання, який скоро має скласти свої повноваження, розказує, що місцева рада може перерозподіляти тільки один з п’яти мільярдів гривень, з яких складається бюджет Вінниці.
Більша частина коштів є захищеними видатками. Серед них, для прикладу, зарплати бюджетників. Депутати мають вплив тільки на бюджет розвитку, який сягає майже 1 мільярда гривень.
— Тому людина, яку виборець обере до складу нової міської ради, буде розпоряджатися, умовно кажучи, 3-5 тисячами гривень кожного жителя Вінниці, які сплачені податками, — каже Олександр Зєрщиков. — І ось тут питання: а чи є у депутата мета або ідея, що можна зробити за ці кошти, щоб створити мешканцям свого округу та Вінниці найбільшу користь?! Ви, як виборець сьогодні, готові що вашими коштами (податками) буде розпоряджатися людина, номер якої ви поставите в бюлетені?
Депутат Зєрщиков з власного досвіду дає кілька роз’яснень виборцям, щоб ті краще зрозуміли, хто такий «місцевий депутат» і які у громади є важелі впливу:
Посада депутата міської ради — не оплачується. Вона є виключно на громадських засадах.
Депутатом не може бути безробітна людина. Ця людина має бути в бізнесі або заробляти достатньо коштів, щоб мінімум один-два дні в тиждень приділяти депутатській діяльності. Інакше — не може якісно виконувати свої повноваження.
Депутат не може бути «одним у полі воїном». Без команди обрана до міської ради людина не реалізує жодного пункту своєї передвиборчої програми.
Депутат не повинен займатися ремонтами дворів та багатоповерхівок навіть на своєму окрузі. Це робота численних комунальних підприємств та відповідних департаментів, в статутах яких чітко прописані обов'язки благоустрою та ремонту. Водночас депутат може разом з мешканцями контролювати якість виконаних робіт.
Для прийняття пріоритетних рішень на окрузі потрібно залучати людей. Разом з громадою можна визначати, наприклад, чи побудувати фонтан або заасфальтувати дорогу в мікрорайоні, чи можливо створити простір для навчання майбутніх велосипедистів. У епоху інформаційних технологій такі опитування треба робити в соцмережах та через електронні петиції.
Депутата можна відкликати з міської ради. Цим правом можуть скористатися його виборці чи місцевий осередок партії, якщо людина не виконує своїх обов’язків, не звітує за виконану роботу, порушила закон, що було доведено в суді та за інших причин. Процедура складна, довготривала і, на жаль, у Вінниці ще не було прецедентів, щоб люди «звільняли» депутата.
Читайте також:
Вибори-2020: про що треба знати перед голосуванням у Вінниці?
До міськради Вінниці ідуть кандидати від 18-ти партій. Інтерактивна мапа округів
Зійшли з дистанції. Три кандидати вирішили не боротися за посаду мера Вінниці
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер