Газовий генератор називають «Бочка». Спершу зробили дослідний зразок. Його апробували, тоді трохи удосконалили, виправили певні недоліки. Всі роботи виконували у заводських умовах – на базі Барського машинобудівного, де орендують приміщення. Уже реалізували понад десять одиниць. Претензій від споживачів не отримували.
- «Бочка» це робоча назва, - розповів 20minut.ua Володимир Крижанівський, менеджер приватного підприємства, де зробили «Бочку». - Раніше займалися опалювальними котлами. На основі знань і набутого практичного досвіду розробили газовий генератор.
Пан Володимир познайомив з людиною, яка вже використовує агрегат, тобто виробляє з його допомогою газ і заправляє ним своє авто.
Переваги новинки очевидні. Щоправда, є певні незручності. Для поїздки на далеку відстань одного стандартного балона замало.
- Метод виробництва газу, який використали наші фахівці, добре відомий, - розповідає Володимир Крижанівський. –.Йдеться про синтез декількох компонентів.
«Бочка» має два резервуари. В один кладуть відпрацьоване автомобільне мастило, в інший – дистильовану воду. Агрегат підключають до електромережі 220 вольт. Під час процесу утворюється концентрований метан.
-Ті, хто знайомий з хімією, уточнять, що ще й кисень виробляється за таких умов, - каже співрозмовник. – Це так. Кисень випускаємо, газ залишаємо. Все для цього у «Бочці» передбачено.
На приладі встановлено манометр, власник виставляє задані параметри. Далі автоматика регулює тиск. Регулятор обмежує його на тій позначці, що її зазначила людина.
-Таке пальне, тобто концентрований метан, екологічно чисте, - наголошує Володимир Крижанівський. – Не виділяє шкідливих відходів, тому не утворює чадних викидів.
Мінусом називають той факт, що не має ні запаху, ні кольору. При можливому витіканні створює небезпеку.
Пан Крижаінвський пояснює, що метан сумісний з іншими видами газу – пропаном, чи бутаном. Ним можна дозаправляти автомобіль, додавати до пропану чи бутану, такі гази не вступають у конфлікт.
Як все відбувається на практиці, розповів і показав пан Олексій, який має «Бочку». Він уточнив, що агрегат є гаражним варіантом.
-Газовий генератор знаходиться в гаражі, - каже він. – Щоб отримати газ, закладаю необхідні компоненти - відпрацьованих мастил вистачає, їх можна за копійки придбати на будь-якій СТОА, дистильовка в аптеці теж не дефіцит, і так само продається дешево. Тоді вмикаю в розетку вилку шнура, підєднаного до приладу, – і починається процес.
Коли потрібно заправити авто, чоловік під’їжджає до гаража, газовий пістолет вставляє у бак... Каже, пшикнув – і поїхав. Агрегат не вимикає. Накопичення газу продовжується, коли чоловік зайнятий іншими справами. Ним можна наповнювати балон, з якого при необхідності дозаправляти автомобіль.
-Унікальність агрегату в тому, що газ поступає з «Бочки» у балон під власним тиском, - говорить пан Олексій.
Його автомобіль переобладнаний для заправки пропаном. Стверджує, що з метаном пропан «не розсварився».
-Не знав, як відізветься двигун на метан, - каже він. – Перевіряли на старих «Жигулях». Було все добре. Оберти двигун набирав швидко. Працював, як на хорошому бензині.
«Бочку» продають без газового пістолета і балона. Співрозмовник уточнив, що пістолет купив на сайті OLX. Заплатив 700 гривень. Балон обійшовся йому у 300 гривень. Вартість «Бочки» - 500 доларів.
На запитання, що не подобається, відповідає, що одного стандартного балона замало для поїздки на далекі відстані. Вистачає лише приблизно на 50 км пробігу. Якщо їздити у межах міста, це нормально, а в далеку дорогу заповнює балон метаном. Ставити в багажнику ще один балон – не вихід із ситуації, бо тоді не буде можливості використовувати відсік за призначенням.
Середня вартість автогазу на АЗС станом на 23 червня - 13,22 гривні за літр. На сто кілометрів проїзду, за даними фахівців, потрібно 12 л газу.
Вартість газу, виробленого у «Бочці» з Бара, - 15 грн на 100 км проїзду.
-Наші фахівці підрахували, що ціна газу, виробленого на агрегаті «Бочка», обійдеться у 10-15 гривень для проїзду ста кілометрів, - розповідає Володимир Крижанівський.
Співрозмовник наводить цифри розрахунку для вироблення максимальної кількості пального, тобто на одну тисячу кілометрів проїзду.
Для цього треба: 4 л води дистильованої , 1 л відпрацьованого мастила. З такої кількості компонентів виходить 20 м3 газу. Його вистачить на пробіг 1 тис км. У стандартний газовий балон (45 л) можна закачати 1,5 – 2 м3 газу
Віктор Бєліченко, доктор тех.наук, завідувач кафедри ВНТУ:
-Суттєвої різниці між двома видами газу немає, - каже Віктор Бєліченко. – Авто заправляють як скрапленим газом пропан чи бутан, так і стиснутим метаном. Щоправда, метан використовують рідше. Причина в тому, що для його заправки потрібно більше ємкостей. Можливо, звертали увагу на вантажні автомобілі, на яких видно по п’ять-шість газових балонів? Це для газу метан. Знаю, що є в автошколах вантажівки, які заправляють таким видом газу.
Зважаючи на менший попит, у Вінниці мені відомі тільки дві АЗС, де продають метан для автомобілів. Одна знаходиться у напрямку Сабарова, друга – в сторону Немирова.
Процес виробництва метану дійсно не новий. Висока вартість на пальне змушує ентузіастів шукати вихід з ситуації. Треба обов’язково пам’ятати, що метан – газ без запаху і кольору, що він вибухонебезпечний.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 18 від 30 квітня 2025
Читати номер
Преимущества пропана: (в сравнении с метаном)
-дешевле обходится установка
-широко распространён
-больше пробег на одном баллоне
Недостатки пропана (опять же в сравнении с метаном)
-литр пропана намного дороже кубометра метана, а расход больше, т.е. экономическая выгода довольно спорна
-тяжелее воздуха, поэтому имеет свойство накапливается и взрываться в случае утечки
-баллон пропановый тонкостенный. в случае мех. воздействия (при аварии) запросто может повредиться со всеми вытекающими
-зимой машину приходится греть на бензине, что ещё более снижает выгоду
Лично я выбрал метан.