Ціни на бензин підскочать разом з доларом. Саме від глибини девальвації гривні, на думку експертів, найбільше в цьому році і залежатимуть ціни на пальне на заправних станціях. І якщо незначне послаблення гривні, в рамках, передбачених в державному бюджеті 8,3-8,4 гривні за долар, пройде для вартості пального непомітно, то при більш значному просіданні національної валюти, наприклад, до 9,00 гривень за долар, ціни на бензин можуть дорости до 12,5 гривні за літр.
- Ціна пального залежить від трьох основних факторів: вартості нафти, курсу долара та акцизів, - каже директор ПМП “Яско”, депутат міськради Ігор Скоромний. – Подорожчання долара більше 8,4 гривні, автоматично призведе до зростання цін на пальне. Адже 60% нафтопродуктів ми імпортуємо. Схожа ситуація і з цінами на нафту на світових ринках. Чим дорожча нафта – тим дорожчий бензин. Хоча тут є одне але – це акцизи з минулого року - у нас запроваджена плаваюча ставка цих зборів. Тобто чим дорожча нафта – тим менші акцизи, і навпаки. Але знижені акцизи не завжди перекривають подорожчання нафти.
Тенденції 2012
Саме з введенням у травні минулого року плаваючої ставки акцизного збору експерти в основному пов’язують подорожчання пального за минулий рік на 5-10%. Стрибки нафтових котирувань на світових ринках також не пройшли непомітно для українського споживача. Коли минулої весни нафта Brent подорожчала до рекордних 125 дол./бар., бензин А-95 на українських автозаправках підскочив до 11,65 грн за літр.
Коливання вартості палива пов'язане і з витратами на його розмитнення. Протягом року у компаній-постачальників виникали складності з ввезенням пального.
За прогнозами імпортерів, спроби штучно закрити український кордон для бензину іноземного виробництва робитимуться і в 2013 році. А значить, незалежно від динаміки цін на нафту в світі, ціна палива в роздробі буде зростати, через його дефіцит.
Ціни на нафту
Український ринок відчуває зміни котирувань на нафту на світовому ринку на 10-15-й день після цього.
Минулий рік був відзначений двома ціновими рекордами на світовому ринку нафти: максимум котирувань на нафту Brent був досягнутий в березні (125,33 дол./бар.), а мінімум - у червні (94,84 дол./бар.). До кінця 2012 року ціна нафти у світі практично повернулася до рівня початку року - до 108,87 дол./бар.
За прогнозами, в цьому році ціни на нафту незначно знизяться і будуть коливатися в діапазоні 95-115 дол./бар., через високий видобуток і падіння попиту на тлі уповільнення зростання світової економіки.
У грудні 2012 вартість літра бензину А-95 у роздробі становила 11,00-11,29 грн. Така ціна може зберегтися протягом усього 2013 року. Але при умові, якщо не відбудеться суттєвої девальвації гривні. І тут у “гру” вступає другий фактор – курсовий.
Девальвація
Можливе знецінення гривні автоматично підштовхне цифри на цінниках заправних станцій вгору. Адже розрахунки за поставки ведуться винятково в доларах.
- Якщо гривня девальвує до 9 грн/дол., то з нинішніх 11,00-11,29 грн/л ціни на бензин А-95 можуть піднятися до 12,3-12,55 грн/ л тільки за рахунок курсової різниці, - пише журнал “Гроші” - У найбільш песимістичних прогнозах курсу фігурують цифри 9,5-10 грн/дол., що майже автоматично призведе до зростання цін на бензин А-95 аж до 13,5 грн /л.
Акцизи і мито
Введення нових мит на імпорт нафтопродуктів, за які зараз активно виступають вітчизняні нафтопереробні заводи, за підтримки Міністерства енергетики та вугільної промисловості, відіб'ється в зростаючих цінах на заправках.
- Кажуть, що ці мита захистять українського виробника: збережуться робочі місця, а місцеві бюджети будуть і далі отримувати податкові відрахування. Але для споживача це означає підвищення цін на бензин рівно на розмір введеного мита, - розповідає заступник директора НТЦ «Психея »Геннадій Рябцев.
За розрахунками експертів, при запровадженні мита на імпортні нафтопродукти в 100 євро/т бензин на заправних станцій подорожчає на гривню.
За нині діючою плаваючою ставки на мита, чим нижче ціна нафти у світі, тим вище ставка акцизного збору.
На межі попиту
- Зараз ми спостерігаємо сезонне зменшення попиту на пальне, обсяги продажу знижуються, - каже Ігор Скоромний. - Це пов’язано з поганим станом доріг. Крім того ціна бензину – доволі висока для наших автомобілістів, адже люди не стали заробляти більше. І якщо ціни на бензин ще зростуть, це обернеться тільки зменшенням попиту.
За даними аналітиків ринку нафтопродуктів, незважаючи на зростаючу кількість автомобілів, рівень споживання бензину сьогодні істотно нижче, ніж до кризи 2008-2010 рр.. Така поведінка автомобілістів не дозволяє заправкам занадто вже розганяти власну маржу. За підсумками десяти місяці 2012 року, споживання бензину зменшилося на 2%.
Змінився в останні роки і підхід власників авто до вибору палива: багато хто вибирає А-95, замість «преміум» і А-92, замість 95-го. За словами Геннадія Рябцева, попит на бензин мігрує вздовж лінійки А-95, А-92 в бік меншої вартості. Експерти кажуть, що компанії уже підійшли до так званої межі еластичності. Тобто подальше підвищення цін на бензин буде приводити до різкого падіння попиту.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер