За чотири роки кількість загиблих на дорогах зросла в два рази. Статистика свідчить про збільшення кількості аварій. І стрибок аварійності співпав із ліквідацією ДАІ
Поліцейська реформа ліквідувала ДАІ, а її повноваження передала новим патрульним. Як показує статистика, з початку їх роботи у Вінниці збільшилася кількість ДТП, в тому числі смертельних. А за містом майже немає ніякого контролю. Тому загиблих на дорогах Вінниччини ховають чи не кожного тижня. Хто винен у цьому та як виправити ситуацію?
У червні 2015 року на Вінниччині сталося 24 аварії. А уже за рік - червень 2016 - ця цифра зросла до 81. ДАІ ліквідували у листопаді 2015 року. І саме з цього часу цифри у статистичних відомостях аварій зросли ще більше.
Що кажуть водії?
- Аварій менше не стало, це точно, - каже таксист Володимир Саулко. - Нічого позитивного не відбулося. І винна у цьому не поліція. Більше людський фактор. Я от учора бачив аварію. А до цього десь за тиждень. Думаю, що у аваріях винні і люди, і погода, і технічний стан машини… багато може бути причин.
- У місті небезпеки не відчуваю, - каже директор медіа дому RIA Олег Горобець. - Культура їзди принципово не змінилася. А ось за містом відчувається відсутність швидкісного контролю. Раніше водії боялися попасти на ДАІшників у "засідці". Зараз їх майже немає, тільки на постах. І "льотчиків" стало помітно більше.
- З виходом на роботу нової поліції у місті не стало безпечніше. Працівники міліції, хоч і брали хабарі, але були компетентні у тому, що вони роблять, говорить журналіст “ДК Вінниця” Володимир Затайдух. - Наприклад, як ДАІшники ловили п’яних: вони знали, де стояти, у них були інформатори. Офіціанти, які бачили, що хтось сідає нетверезим за кермо. Зараз копи тільки починають все це напрацьовувати. Поліцейських люди не бояться. Добре єдине, що у них є ці проблискові маячки. Коли їх людина бачить, то трохи тисне на гальма.
Де автоматична фіксація порушень?
Думки, що реформа поліції пішла не зовсім правильним шляхом, притримується і правозахисник, експерт з питань законодавчого забезпечення безпеки дорожнього руху Володимир Караваєв. Законодавча база зараз не відповідає реальній ситуації на дорогах. Наприклад, автоматична фіксація мала б запрацювати одночасно з новою поліцією. Але вона “буксує” уже рік.
- В Україні грузини реалізують американську програму реформи поліції. Але ця схема для нас не зовсім підходить. Зараз закон став ще гірший, ніж був. У 2009 році під автоматичною фіксацією розуміли прилад “Візир”, який знаходився в руках у правоохоронця. Це була напівавтоматична система. Зараз у копів немає нічого. Виходить, вони ніяк не можуть зафіксувати перевищення швидкості. Де зараз ці прилади - невідомо. І з п’яними водіями схожа ситуація. Як можна виявити нетверезого за кермом? Ніяк. Поки він не порушить правила дорожнього руху чи потрапить у ДТП.
Три мільйони за шість годин
Поліції тільки частково передали повноваження Державтоінспекції. Вони одночасно мають слідкувати і за ситуацією на дорогах, і боротися з вуличною злочинністю. Функцію контролю за порушеннями на дорогах і мала б виконувати автоматична фіксація. Але її почали впроваджувати тільки нещодавно.
Так, учора, 4 липня, на своїй сторінці у мережі Facebook міністр МВС Арсен Аваков похвалився, що у Києві почав працювати пілотний проект автоматичної відеофіксації порушень. За шість годин роботи три камери нафіксували порушень на три мільйони гривень. А що буде, коли таких камер облаштують кілька тисяч по всій країні?
“Результати даного проекту допоможуть створити повноцінну та ефективну систему автоматичної фіксації порушень правил дорожнього руху і в наступному році ввести її по всій країні, - пише Аваков. - Це дозволить суттєво знизити рівень аварійності на дорогах, зменшить кількість загиблих і травмованих громадян”.
Володимир Караваєв відзначив деякі плюси реформи.
- По-перше, що поліція не стоїть вранці та не спиняє усіх підряд, щоб знайти нетверезого, - каже він. - Не ховається у кущах. Ну і ставлення копів до водіїв. Вони чемні. Але плюсів менше, ніж мінусів. Подивимося, як буде далі.
Аварійність постійно зростатиме
Автоексперт Олександр Зєрщиков вважає, що аварійність — це комплексна проблема і вирішувати її треба так само комплексно.
- Кількість ДТП буде постійно зростати, бо сьогодні не працює система безпеки дорожнього руху, - говорить він. - В Україні має бути відповідальна особа за безпеку дорожнього руху (Президент або Прем’єр-міністр) і необхідно створити єдиний координаційний орган із безпеки дорожнього руху. Поліція сьогодні не в силах самостійно розв’язати питання безпеки, вона тільки притягує до відповідальності порушників.
Замість війни з паркувальниками копи на дорозі мають проводити профілактичну діяльність із запобігання керування авто у нетверезому стані, з проїздом на червоний, з попередження перевищення швидкості тощо. Саме через ці причини гине найбільше людей.
- Місцева влада іноді просто не знає, що робити, щоб зменшити кількість загиблих у місті, - говорить Зєрщиков. - Сьогодні немає камер фіксації порушень, немає превентивної діяльності. Камери одразу можуть знизити кількість ДТП на 20–30% мінімум. Можливо, вже сьогодні поліцейським треба дати більше повноважень для зупинки автомобілів і проведення «рейдів», щоб у певні години або дні вони могли зупиняти усіх без винятку й перевіряти.
Людська байдужість та недосконала реформа
Володимир Черкас, голова ГО “Комітет безпеки руху”
- На графіках видно, що зростання кількості ДТП почалося не з приходом нової поліції, а раніше, захопивши залишки ДАІ. Я думаю, що причина цьому - грубі порушення ПДР та недосконале законодавство. Зараз загальний депресивний стан у країні. Люди байдуже до всього ставляться.
Якщо порівнювати ДАІ та реформовану поліцію, то згадаємо, що ДАІвці могли зупинити будь-яке авто, а “копи” - тільки за явне порушення. Нова поліція пропускає багато порушень, знаючи, що не зможе їх довести. Кожен водій розраховує, що з ним просто поговорять і відпустять. Тому й почали відчувати безкарність.
До речі, зараз пішли “у моду” європротоколи та спроби “порішати” між водіями на місці. Тому поліція не завжди реєструє ДТП. А от з ДАІвців керівництво питало конкретні цифри по зареєстрованих ДТП - ті намагалися скласти протокол завжди.
Ще “копам” додали функцію ППС. Усе це встигнути фізично неможливо. Вони можуть на сімейному конфлікті простояти кілька годин, а у цей час у їхньому квадраті купа порушень ПДР.
Поліція: у нас потерпілі з дерев не падають
Редван Усеінов, начальник Управління патрульної поліції Вінниці
- Зростання аварійності є, не заперечую. На це є деякі причини. Перша: у нас понад 20 років ніхто не вів правильну статистику. Приховували реальні дані. Зараз патрульна служба оформлює 100% ДТП і ми їх не ховаємо. Раніше, наприклад, є аварія з трьома потерпілими, а у підсумку залишався невідомим чином тільки один. Інші два з дерева впали. Це робили для того, щоб виставити себе у правильному світлі.
Друга: половина водіїв не знають елементарних правил дорожнього руху. Я не хочу звинуватити населення у безграмотності. Але коли людину питаєш пункт правил, який він порушив, намагаєшся йому роз’яснити, то видно, що він і гадки не має, про що йому говорять. Яким невідомим способом він отримав водійське посвідчення? Я сподіваюся, що зараз у Сервісному центрі ситуація змінилася.
Третя: наша ментальність. З цим доведеться боротися кілька років. Раніше було простіше: дав 100 гривень та й поїхав далі. Зараз такого немає, а звичка їздити швидко залишилася. Особливо на тих ділянках дороги, де асфальт дозволяє. Це Хмельницьке шосе, Немирівське, вулиця Київська. Аварії з потерпілими стаються, у більшості, через перевищення швидкості. У цьому напрямку ми також працюємо. На дорогах, де є можливість розігнатися, ми, спільно з міською радою, ініціюємо укладання “лежачих поліцейських”. Особливо перед пішохідними переходами. До речі, у Вінниці 95% хорошого дорожнього покриття. Через це люди і люблять “притопити”.
Ми не ховаємо ДТП. У нас потерпілі з дерев не падають. Думаю, що статистику можна буде підводити через рік-півтора. Статистика хвиляста. Десь зросла, десь упала. Якщо вона впала - не треба говорити, що хтось щось зрозумів. Графіки залежать від самих водіїв. Кожен, хто сідає за кермо, має відповідально до цього ставитися. Правила писані для людей і не треба їх порушувати. От я сьогодні їхав по Хмельницькому шосе. Бачу: водій BMW X6 припаркувався просто на газоні та й пішов кудись. От до нього питання: він у себе у дворі теж паркується десь у городі? Я туди викликав патруль, хай оформляють.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Чукча? чи начальник, чи заступник начальника