Вінницею курсують «нові» швейцарські трамваї. Чим вони цікаві

Вінницею курсують «нові» швейцарські трамваї. Чим вони цікаві
Валерій Старжинський у вагоні Tram-2000
  • Впродовж останніх двох тижнів на вулицях міста можна побачити нові моделі трамваїв. Це швейцарські Tram-2000. І вони таки відрізняються від усіх своїх попередників. Ми проїхалися на них, щоб зрозуміти, чим саме. 

«На мою думку, найкращі в Україні трамваї саме у Вінниці», — говорить фахівець в галузі електричного транспорту та гід «Музею Вінницького Трамвая» Валерій Старжинський. Ми з ним якраз чекаємо, поки на нашу зупинку під'їде один з нещодавно отриманих містом вагонів Tram-2000.  

Цю модель трамвая, як і звичні для нас Mirage та Karpfen, якими ми користуємося останні 15 років, розробили спеціально для Цюриха. Швейцарці користувалися ними починаючи з 1970-х, коли на тамтешні маршрути випустили вагони першої серії цієї моделі. У другій половині 1980-х там з'явилися ці трамваї другої серії. Нині ж цюрихський трамвайний парк складається з Tram-2000, зокрема вагони 3-ї серії та трамваї Bombardier Cobra та Flexity.

Частину Tram-2000 списали у зв'язку з закінченням їхнього терміну експлуатації. Іншу частину — вже отримує наше місто в рамках проєкту «Цюрихські трамваї для Вінниці». Перші вагони мали надійти до нас у 2020 році, однак передачу відтермінували через початок пандемії. Потім терміни посунулися через повномасштабне вторгнення. Врешті, отримати нові для Вінниці екземпляри цього транспорту вдалося навесні 2023 року.

Відео дня

Наразі у трамвайному депо 16 вагонів Tram-2000. Ще кілька — на шляху до нашого міста. Загалом до кінця цього року Вінниця має отримати 35 «трамів» першого та другого поколінь.

Вже на маршрутах

З початку липня вінничани нарешті можуть користуватися новими вагонами. На маршрутах міста їх наразі 12. У мережі вже можна побачити на них не один позитивний відгук. Особливо містянам прийшлися до вподоби м'які сидіння в салонах, що є нетиповим явищем для трамваїв в українських містах.

— Якщо ви ще не користувалися цими трамваями, але вам дуже хочеться, то маю для вас лайфхак: у застосунку «Транспорт Вінниці» знайдіть трамвай з бортовим номером, що починається від «400» і дочекайтеся на його прибуття — приїде Tram-2000, — заходячи у вагон №402, говорить Валерій Старжинський.

Tram-2000. Перший день на лінії

Перш за все, фахівець звертає увагу журналіста на зовнішній вигляд нових трамваїв. Через гострі форми вагонів, «трами» дещо відрізняються від інших «швейцарців». Це надає їм більш сучасного вигляду.

— Зовні вони більше схожі на КТ-4, так звані «гармошки», які досі можна зустріти на маршрутах міста. Вони й вироблені приблизно в один і той час з ними, тож можна навіть порівняти чеські на швейцарські вагони, — каже гід «Музею Вінницького Трамваю».

За словами Валерія, нові вінницькі трамваї обладнані більш ніжними підніжками на вході та виході з вагонів. Вони стали ширшими, не мають різкого автоматичного закриття, що робить їх більш зручними для пасажирів, особливо для дітей та літніх людей.

Підніжка у вагоні другої серії

Низьким рівнем підлоги ці моделі не обладнані. Тому для людей на візках незамінними й надалі лишатимуться трамваї VinWay, деякі з яких розраховані на користування людьми з інвалідністю.

Зазначимо, що у місті вивчають можливість додаткової модернізації вагонів Tram-2000 під потреби маломобільних груп населення. Однак, якими саме можуть бути ці зміни та коли на них чекати, невідомо.

Всередині Tram-2000

— У цих трамваях м'які сидіння, що відчутно покращує комфорт під час поїздки, — розповідає Валерій Старжинський. — Якщо в усіх інших вінницьких трамваях внутрішня обшивка салону має непримітний колір, то в цьому випадку вона більш тепла, персикового кольору. Така кольорова гама приємна для ока, вона також додає комфорту.

Сидіння у вагонах першої серії

Сидіння у вагонах другої серії

В нових трамваях візуально більші вікна. Відкриваються вони також дещо інакше, аніж в попередніх версіях. А ось що не змінилося, так це улюблене місце для сидіння вінничан — бортик в кінці вагона — в Tram-2000 він також є. Довжину ці вагони мають 21,4 метра, 2,2 метра ширину, 50 сидячих і 54 стоячих місця.

Трамваї мають хорошу систему вентиляції, сучаснішу систему керування, і є ощадними у споживанні електрики (мають два двигуни, а не чотири, як у попередніх моделей). Також завдяки м'якій підвісці «трами» мають більш плавний хід. Валерій каже, що за відгукам водіїв, ці моделі простіші в керуванні.

Вікна

Валідатор

Перед тим, як випустити трамваї на лінії, у «Вінницькій транспортній компанії» їх адаптовували під наші стандарти. Встановили нову інформаційну систему та систему оплати проїзду, з'явилася сигнальна кнопка до водія, а також ці вагони дообладнали фарами та дзеркалами. Безплатного Wi-Fi ці «швейцарці» не мають.

— Один з вінницьких трамваїв «Карпфен» наразі є найстаршими з діючих пасажирських трамваїв України. Це досить цікавий історичний вагон, який невдовзі може покинути міські маршрути. Те саме стосується чеських КТ-4. А ось «Міражі», які стали фішкою Вінниці, ще попрацюють. Хочеться, щоб невдовзі так само впізнаваними стали й «Трам-2000», — говорить Валерій. — Вінниця прекрасна в плані громадського транспорту, але нам є куди рости. Ми маємо достатню кількість рухового складу для розвитку міських ліній, скажімо, до Академічного. Можливо, в майбутньому в цей сучасний мікрорайон ходитимуть наші сучасні трамваї. Окрім раніше обіцяних, думаю, що в майбутньому Вінниця зможе отримати ще декілька десятків Tram-2000, що суттєво посилить наш трамвайний парк.

Karpfen №253. Наразі найстаріший лінійний пасажирський трамвай в Україні

Модернізований вагон Tatra KT4SU №152

Довідка

Під час першого етапу проєкту «Цюрихські трамваї для Вінниці» (2006-2011 роки) місто отримало 116 трамвайних вагонів Karpfen та Mirage. В рамках другого етапу Швейцарія має передати 35 трамваїв Tram-2000 вже до кінця 2023 року.

Довоєнна вартість проєкту передачі вагонів — 3,55 мільйона швейцарських франків, з яких понад 3 мільйони інвестує Швейцарія та 500 тисяч — Вінниця. У цю ціну входить транспортування вагонів із Цюриха до Вінниці залізницею або автотрейлерами, адаптацію вагонів під технічні вимоги українського законодавства, запчастини.

Простими словами, усі 35 вагонів громада Вінниці отримає за 19,5 мільйона гривень (500 тисяч швейцарських франків).

Фото у матеріалі Валерія Старжинського та автора

Читайте також:

Понад сім мільйонів гривень готові виділити на ремонт доріг. Де робитимуть шляхи?

Готовий на 90%. На 600-річчя триває будівництво «Муніципального житла»

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (10)
  • Eugenia Kutaliova

    Люблю наших людей. Завжди знайдуть до чого придертися. Що б не було - все не так. І підніжки зависокі, і обвивка брудна, і вагони не нові, і ще два десятки різних недоліків.

    Люди, радійте, що у вас взагалі є такі трамваї, вони чисті, тихі і теплі, ходять вчасно і часто. І що кожні кілька років у вас хоч якось оновлюється парк.

    А кому не подобається - поїдьте в Київ і подивіться, яка рухлядь їздить там.
  • Дар'я Крісько Хмелюк

    "Нові зі старими дірками"
  • Юлія Побережняк

    Трамваї непогані, але брудні сідушки, прям плями незрозумілі.
  • Владимир Русланович

    Трамваї зі Швейцарії 60-х років в декілька разів кращі, ніж ті, що випускають наші. На вигляд наче гарні трамваї, а по факту їдеш як на підводі, кожне з'єднання рельс відчувається всім тілом. Чому трамваї 60-х років зі Швейцарії кращі і комфортніші, наж наші 2022 року?

keyboard_arrow_up