Задля покращення «екологічної ситуації» в центрі міста, для орієнтації центру міста на пішоходів та розвантаження Соборної від транспорту міська влада вирішила повернути обмеження для руху приватного транспорту центральною вулицею. Тепер просто так заїжджати на цю сюди не можна із 6:00 до 22:00.
Наступного ж дня після того, як з’явилася новина про повернення обмежень руху Соборною, вінничани подали першу петицію — просили не закривати вулицю для приватного транспорту.
«У Вінниці дуже вузькі дороги, — зазначає автор петиції Олександр Крижанівський. — І з відкриттям Київського мосту, і закриттям Соборної в місті буде транспортний колапс і постійні пробки».
Петиція швидко набрала потрібну кількість необхідних голосів… і навіть більше — забрала понад 450 підписів. У вівторок, 2 жовтня 2018 року, на сайті вінницької мерії виклали відповідь. Якщо коротко, то повідомляють «для відкриття руху приватних транспортних засобів по вул. Соборній у денний час на сьогоднішній день відсутні підстави». Зокрема, у тексті відповіді зазначають, що вулиця Соборна є центральною вулицею міста з історичною забудовою.
А її перекриття покращить екологічну ситуацію в центральній частині міста, створить сприятливі умови для руху міського пасажирського транспорту, підвищить рівень безпеки дорожнього руху на цій вулиці.
Наступного дня вінничанин Дмитро Папишев написав звернення на сайті електронних петицій, у якому пропонує владі відкрити Соборну для проїзду. Але тільки електромобілям.
«Стандартною європейською практикою є надання численних пільг власникам електрокарів — починаючи від надання державних субвенцій на купівлю такої автівки, та, зокрема, надання права пільгового проїзду такими районами міста, доступ у котрі заборонено іншим автомобілям», — пише Папишев.
А наступного дня, 4 жовтня, з’явилася ще одна петиція. Вінничанка попросила змінити часові обмеження руху, щоби дати можливість добиратись до роботи вчасно.
— Значна ділянка дороги заблокована, Староміський міст та вулиця Коріатовичів «стоїть», а тепер ще закрита й Соборна. Міський транспорт також має певні обмеження в даному напрямку. Наприклад від кінцевої зупинки «Будинок відпочинку» іде лише один 14 маршрут на Залізничний Вокзал і дітям важко добиратись до школи з пересадками в переповненому громадському транспорті, — зазначає Світлана Пугач.
Ще ми запитали наших читачів у facebook про те, чи варто обмежувати рух приватного транспорту по Соборній. Ось що відповідали:
«Миколюк Олександр»: «При введенні обмежень потрібно зробити аналіз організації руху на всіх суміжних вулицях та перехрестях із ціллю збільшення пропускної здатності».
«Андрей Засимович»: «Відкрити рух у часи пік».
«Римский Олександр»: «Да нормально все».
«Анатолий Нечипуришин»: «Варто навiть зовсiм заборонити».
Заборона на рух вулицею діє із 6:00 до 22:00 (до реконструкції Київського мосту часові рамки були такими: з 8:00 до 20:00).
Обмеження не стосуються громадського транспорту та тих вінничан, які мешкають, працюють, або обслуговують об’єкти на Соборній. Також на вулицю можна в’їжджати водіям з інвалідністю, таксі, екстреним та комунальним службам.
Забороняючі знаки встановлені від площі Гагаріна з однієї сторони вулиці та від перехрестя Соборна-Мури з іншої сторони.
Заборона на поворот із центрального мосту на вулицю Князів Коріатовичів залишається. Невдовзі на самій вулиці Мури введуть заборону на паркування.
За словами старшого інспектора відділу безпеки дорожнього руху Управління патрульної поліції Вінницької області Анатолія Самуся, заїжджати на Соборну можна тим людям, які мешкають тут або працюють. Але тільки за умови, якщо іншого шляху потрапити на місце немає або такий спосіб є найкоротшим.
З 1 жовтня 2018-го обмеження повернулися, бо Київський міст майже закінчили ремонтувати. Міська влада вважає, що центральна частина міста має бути орієнтованою на пішоходів. Крім того, це історичний центр Вінниці.
Об’їхати Соборну можна вулицями Магістратська чи Князів Коріатовичів. На останню потрапити можна, повернувши із Соборної на Мури. Або іншим шляхом, який пропонує вінницький урбаніст Віктор Перлов:
«Це потрібно робити через два безконфліктні праві повороти — за кінотеатром «Росія» на вулицю Визволення, потім на Магістратську, а на перехресті із Соборною на зелений сигнал світлофору прямо. Так ви уникнете проблемного лівого повороту на вул. Мури», — написав він у facebook.
— Якщо водій працює в якомусь приміщенні в центрі Вінниці, він не має права виїхати на вулицю Соборну в районі площі Гагаріна, проїхати перехрестя Хлібної, проїхати перехрестя Театральної, Артинова, заїхати до Миколи Оводова і приїхати до міської ради. У такому випадку це буде порушення правил дорожнього руху, — каже Анатолій Самусь. — До міської ради є під’їзд із вулиць Монастирська, Оводова, Коріатовичів, використовуйте ці шляхи.
Зранку 9 жовтня ми подивилися щільність трафіку на Соборній та вулицях, які використовують для її об’їзду: Магістратській та Коріатовичів. Щодо центральної вулиці — вона, на нашу думку, стала більш вільною від автомобілів. І зі сторони мосту, і зі сторони площі Гагаріна розташувалися екіпажі патрульної поліції, які намагаються зупиняти водіїв, що хочуть перетнути місто через центр попри забороняючий знак.
На Магістратській, в’їжджаючи зі сторони мосту, водій потрапляє в тягучий затор. Швидкість зростає аж біля лікарні № 2.
На Коріатовичів також трапляються затори, особливо біля старогородського мосту.
У водійських facebook-спільнотах водії скаржаться на те, що після закриття Соборної з’явилися затори на сусідніх вулицях.
За словами старшого інспектора відділу безпеки дорожнього руху Управління патрульної поліції Вінницької області Анатолія Самуся, автомобілі, які робили цей поворот тоді, коли це ще було дозволено, заважали громадському транспорту проїхати через міст.
— Водії трамваїв були змушені чекати поки автомобілі повернуть ліворуч, — каже Самусь. — Через це громадський транспорт потрапляв у затори.
Щодо повернення старих пріоритетів на площі Гагаріна, то Самусь висловився однозначно, що цього робити не планують.
Відповідальність за порушення вимог дорожніх знаків передбачена частиною 1 статті 122 Кодексу про адмінправопорушення. Штраф — 255 гривень.
— Люди ще не звикли, що встановлені нові дорожні знаки, тому, у першу чергу, попереджаємо. Водії адекватно реагують. Я вважаю, що не потрібно карати, ми, у першу чергу, займаємося превентивними заходами, — сказав патрульний з екіпажу, що працював біля площі Гагаріна.
Ці слова поліцейський говорив у перший день обмежень — 1 жовтня. За 9 днів підхід поліції не змінився. Водіїв зупиняють, деяких пропускають їхати далі. Наприклад, якщо той каже, що поспішає в лікарню. Якщо водій говорить, що мешкає на Соборній або працює там — патрульний просить показати документи, що підтверджують ці слова. Ми були свідками кількох таких ситуацій.
На сайті 20minut.ua знайшли новину аж за 2008 рік, у якій тодішній начальник обласного управління транспорту Борис Рибак пропонує зробити проїзд Соборною платним. З матеріалу стає зрозуміло, що вже тоді була проблема великої завантаженості вулиці. От обласний чиновник і придумав зробити в’їзд на вулиці за гроші. Міська влада тоді не підтримала цю ініціативу.
У 2012-му році проїзд приватного транспорту Соборною вже був обмежений. Про це дізнаємося із новини, у якій описується, що рух авто вулицею заборонили повністю — прибрали часові обмеження.
У 2013-му журнал «Фокус» публікує матеріал, у якому пояснюють чому Вінниці потрапила на перше місце в рейтингу найкомфортніших для життя міст України. Зазначається, що обмеження для руху приватного транспорту на Соборній дало можливість знизити завантаженість вулиці.
З 11 березня 2017 року Соборну повністю відкрили для легкового транспорту. Таке рішення було пов’язане з тим, що почалася масштабна реконструкція Київського мосту, який, відповідно, закрили для проїзду. Перші дні після цих змін центр Вінниці стояв у заторах, особливо в години-пік.
— Можна припустити ситуацію, коли всі, кого зупиняють поліцейські, будуть говорити, що живуть чи працюють на Соборній. У такому випадку поліцейський може попросити показати підтверджуючі документи.
— Тобто, якщо людина сама посилається на те, що мешкає в цій зоні, то нехай якимось чином доведе це.
— Якщо людина відмовляється підтвердити свої слова, то поліцейський буде вирішувати: складати адмінматеріали чи ні. Може бути таке, що в суді водій покаже прописку. Тоді матеріали правопорушення будуть скасовані.
— Я вважаю, що проблема була, здебільшого, у перші дні після введення обмежень для руху. У цілому, рішення повернути заборону для руху є правильним. Справді, потрібно звільнити центр Вінниці від транспорту, надати перевагу пішоходам і громадському транспорту. Але є кілька моментів, на які потрібно звернути увагу.
— Ось один них — водії, які рухаються з Магістратської на міст, мають пропустити водіїв, які також виїжають на зелений сигнал світлофора на міст, але з Князів Коріатовичів. Правила дорожнього руху кажуть, що при повороті на зелений сигнал світлофора потрібно пропустити тих, хто рухається прямо й повертає праворуч. Тому водіям, які повертають ліворуч із Магістратської ліворуч треба давати дорогу тим, хто з Князів Коріатовичів. Якщо водії будуть дотримуватися цих правил — не буде великої «тягучки» на Коріатовичів.
—Що стосується вулиць, які прилягають до Соборної — Артинова, Оводова та інші — там місця достатньо, щоб об’їхати центр Вінниці.
— З приводу заторів, які виникають при повороті з мосту на Магістратську. Там потрібно, можливо, змінити час роботи світлофора. Мають подумати дорожні служби.
— Про поворот із мосту на Коріатовичів. Чи правильно зробили, що залишили заборону на цей поворот я не можу сказати точно. Для цього потрібно мати дані про кількість авто, які рухаються там. Справді, цей поворот викликає труднощі для громадського транспорту, але чи вирішує проблему такий самий поворот, тільки на Мури?
— Справа в тому, що кожному прийнятому рішенню має передувати детальне вивчення проблеми та аналіз, грунтований на цифрах та інших даних. На жаль, у наших органів влади та дорожніх служб або немає якісних даних про кількість транспортних засобів і його подальший рух на різних розвязках, або ці дані не використовуються належним чином. Мені здається, здебільшого, рішення приймаються навмання або дивляться як працює і приймають нове рішення.
— Якщо рух на Соборну заборонено, то кількість транспортних засобів, які рухаються з Хмельницького шосе повинно стати в рази менше. Тому моя думка, на площі Гагаріна нехай усе залишається як є сьогодні.
— Найголовніша проблема сьогодні заторів у місті — це відсутність належної взаємодії між водіями, відповідно до Правил дорожнього руху. Далі, коли належним чином запрацює «Зелена хвиля» у Вінниці, коли приймуть Програму з безпеки дорожнього руху, коли буде проаналізований трафік транспортних засобів і від цього буде залежати організація дорожнього руху, тільки тоді стане легше пересуватися містом, у тому числі й у районі центральної частини міста.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Заборонити то заборонили, а розвязок як і не було, так і немає...