З приходом зимових холодів ви дістаєте зимові речі, готуєте тепле взуття й одяг, щоб комфортно пережити зимовий період.
З автомобілем потрібно робити так само: щось необхідно замінити для зимового періоду, щось додати в багажник.
Зима, як збільшувальне скло — виявляє помилки водія! Зимовий період — це як іспит, тільки вже не має кому давати хабаря.
Це час, коли мантри: «пронесе», «проскочу», «встигну» не допомагають.
Як підготувати машину до зими, як безпечно водити автомобіль під час холодів розповідає автоексперт Олександр Зєрщиков. Нижче читайте його поради.
Це перший крок. Не варто економити на власній безпеці, адже ця уявна економія може обернутися для вас та ваших близьких трагедією. Варто не тільки купити та «перевзути» автомобіль у якісну зимову гуму, а й контролювати тиск у колесах. Холод помітно впливає на тиск. Якісні шини з правильним тиском — це:
1) ефективне керування автомобілем і контрольована зміна траєкторії автомобіля;
2) мінімальний гальмівний шлях;
3) більше км проїжджають шини й не страждають на ямах;
4) економія палива.
Автомобіль тримається на дорозі тільки завдяки динамічним характеристикам шин, а не кузова й металу, які вони несуть на собі. Тому ви можете заощадити на чому завгодно, тільки не на шинах.
Покладіть у багажник рідину склоомивача й охолоджуючу рідину, які використовують взимку, скребок для чищення скла, ліхтар, запальничку, маленьку лопату, трос, рукавички.
Візьміть у дорогу дроти для «прикурювання» — на випадок, якщо акумулятор розрядиться повністю. Якщо перед зимовим періодом поміняєте щітки склоочисника на зимові, перевірите обігрівач, акумулятор та регулювання фар, перевірите тиск у запасному колесі, підготуєте кузов за допомогою антикорозійної обробки до зимового періоду, то скоріше за все зима буде для вас спокійною та безпечною.
І, за можливості, тримайте повний бак пального.
Рекомендуємо прогрівати не тільки двигун, але й коробку передач — поки автомобіль стоїть декілька разів по перемикати передачі. При початку руху повільно їхати, «прогріваючи» амортизатори автомобіля на не дуже рівній дорозі. Перші хвилини уникати підвищених обертів роботи двигуна.
Принципи управління автомобілем і влітку, і взимку однакові. Єдина відмінність у тому, що на слизькій поверхні шини втрачають зчеплення з дорогою на меншій швидкості, ніж на літньому сухому асфальті.
Єдиний вірний стиль управління — «зимній». Це єдиний стиль водіння, коли водій «будує» плавну траєкторію руху при маневрах, виконує необхідні дії до й у момент проходження повороту, тримає достатню дистанцію, ефективно розподіляє увагу на дорозі, застосовує правильне гальмування тощо.
Якщо ваша звичка при водінні тримати одну руку на кермі, то в критичній ситуації, ви і ваш мозок не встигнуть повернути другу руку на кермо. Якщо ви звикли влітку гальмувати перед самим перехрестям, то й у зимовий період ви так будете робити. Сила звички. Отже, рекомендація відпрацьовуйте ваші ефективні та правильні звички за кермом постійно: вдень і вночі, влітку і взимку.
Ідеальний варіант для гальмування на слизькій дорозі, зміни швидкості в транспортному потоці, безпечне гальмування перед перехрестям. Гальмувати двигуном просто:
1) зменшити зусилля на педаль газу
2) перенесення ноги на педаль гальма без натискання. Готовність до подальшого гальмування. Зчеплення не натискаємо й ричаг КПП у «нейтраль» не переводимо — це помилка недосвідчених водіїв.
Якщо в момент гальмування двигуном швидкість впала і треба переходити на іншу передачу, знижуємо передачу. Якщо підстава для зупинки минула можемо перенести ногу на газ і плавно продовжити рух.
Усі траєкторії зміни смуги руху, об’їзду перешкоди повинні бути плавними. Щоб траєкторія була плавна, необхідно:
1) завчасно увімкнути покажчик повороту;
2) тримати дві руки на кермі (я рекомендую в секторі «9» — ліва рука, у секторі «3» — права рука);
3) через дзеркало проконтролювати можливість виконання маневру;
4) плавно будувати траєкторію руху.
Ефективність проходження будь-якого повороту в простій формулі: «Швидкість «в місці входу» в поворот менше швидкості «на виході» з повороту!»
Рекомендації:
1) зменшуємо швидкість до повороту завчасно. Гальмування з прямими колесами суттєво зменшує гальмівний шлях автомобіля, ніж із повернутими колесами. Плавне гальмування до повороту, зменшує амплітуду «перезавантаження» коліс автомобіля «ззаду на перед»;
2) переходимо на необхідну передачу і відпускаємо щеплення до початку повороту керма;
3) погляд очей у пороті раніше за початок повороту керма. Золоте правило в траєкторії руху автомобіля: «куди очі дивляться, туди направляють руки автомобіль».
Дивитися завжди необхідно туди, де ви хочете опинитися через декілька секунд. У повороті погляд постійно змінюється відповідно до траєкторії, він не застигає в одному місці.
Пам’ятати про помилки, при яких виникає знесення або занос автомобіля:
1. Велика швидкість (помилка, якщо швидкість «на вході», більше швидкості «на виході» з повороту).
2. Різке зменшення газу в повороті.
3. Динамічний перерозподіл ваги (зокрема натиснення на педаль щеплення в повороті або «нейтральне» положення коробки передач).
4. Помилки в рулюванні.
5. Траєкторія руху й погляд очей не в точку виходу.
1) при початку руху на дорозі й потім іноді під час руху, натискаючи на педаль гальма, дивиться, як себе поводить автомобіль. Яке покриття? Яке щеплення коліс із дорогою. Особливо, звертати увагу, коли температура від +2 до -2 градусів;
2) якщо асфальт «блищить» — це лід. Намагайтеся проїхати таку ділянку не змінюючи швидкості та без різких рухів кермом;
3) контролюйте край проїзної частини, бо під снігом не видно, яке узбіччя, або його взагалі не має, або воно зруйновано, а там де перемети снігу, можуть бути ями;
4) колеса автомобіля при виїзді з прилеглої території скоріше за все мають інший коефіцієнт зчеплення з дорогою, ніж на проїжджій частині. Повертаючи у двір обирайте відповідну швидкість і плавну траєкторію.
1) пішохід біля проїзної частини або на зупинці може послизнутися. Тому тримайте відповідний інтервал;
2) якщо назустріч їде великий автомобіль включай завчасно склоочисники, щоб у момент роз’їзду вони розчищали скло від снігу і бруду. У момент роз’їзду перенеси ногу на педаль гальма;
3) перед перехрестями й пішохідними переходами скоріше за все слизька поверхня;
4) швидкість дозволяє зупинити автомобіль у межах видимості дороги.
5) «Дивись далеко вперед» до горизонту або до повороту, змінюй фокусування погляду на різні об’єкти та учасників на дорозі, аналізуй «підказки» та завжди став собі питання: а що може бути далі? А що, якщо…? Намагайтеся займати таку позицію на дорозі, щоб краще бачити самому та щоб інші вас бачили. І завжди виконуй: не бачу — не їду!
Багато водіїв вважають, що дотримання дистанції — це просто. Але, судячи зі статистики ДТП у зимовий період — для багатьох водіїв це найважче завдання на дорозі. Я рекомендую, тримати дистанцію до автомобіля попереду 3 секунди. Як це, запитаєте ви?
Усе просто, ви можете спробувати потренуватися: автомобіль попереду проїхав якийсь нерухомий об’єкт (дерево, пішохідний перехід, стовп). Ви рахуєте: «221, 222, 223» і передня частина вашого автомобіля повинна опинитися біля цього нерухомого об’єкту не раніше, ніж через 3 секунди.
Якщо, ви проігнорували всі попередні поради, то єдине, що вас можете врятувати — це екстрене гальмування. Щоб гальмувати екстрено, необхідно це робити так, щоб колеса котилися на грані блокування коліс. Різниця гальмування на автомобілі з АБС (антиблокувальна система коліс) та без АБС.
Гальмування на авто з АБС:
1. Натискання на педаль гальма швидко та сильно.
2. Як тільки спрацює система АБС (на педалі почнеться вібрація) — треба ще дотиснути педаль гальм. Педаль щеплення натискається в останній момент, щоб не «заглох» двигун.
3. Маєте можливість повернути кермо і змінити траєкторію.
Гальмування на авто без АБС:
1. Натискання на педаль гальма швидко та сильно.
2. У момент блокування колес автомобіля («юз») послабити натиснення на педаль. І потім знову натиснути. Робити все можливе, щоб колеса не заблокувалися.
3. Змінити траєкторію можливо тільки, коли колеса розблоковані.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 41 від 9 жовтня 2024
Читати номер