«Великий брат»: основні тренди на ринку IT-систем безпеки в Україні (Новини компаній)

Стан IT-систем безпеки в Україні та проблеми, з якими стикаються регіональні гравці, що встановлюють системи відеоспостереження, домофонії, СКУД, охоронно-пожежну сигналізацію. Вплив пандемії і воєнних дій на розвиток сегменту, фінансові та організаційні рішення компаній.
Послуги у сегменті IT-систем безпеки
З точки зору досвіду користувача, сфера IT кардинально змінила і змінює оточуючу дійсність. Ймовірно, у сучасній історії людства ще не було технологічної екосистеми, яка, немов велетенська вирва, затягує суспільство в епіцентр, з другою космічною швидкістю генеруючі продукти та послуги на всі випадки життя. І серед цих випадків ключовою потребою є безпека. При відносно невеликих капіталовкладеннях у людини з’явилася можливість цілодобово контролювати свою квартиру, будинок або бізнес. Зараз у цьому сегменті домінують чотири напрямки:
-
Відеоспостереження — це очі користувача, якими він бачить, що відбувається на приватній ділянці або в приміщенні. Сучасні відеокамери не тільки генерують картинку — вони мають вбудовані функції відеоаналітики, тобто здатні фіксувати рух, відрізняти людину від тварини, розпізнавати обличчя, слідкувати за об’єктом. Зображення може зберігатися у хмарі, передаватися на смартфон чи у службу охорони.
-
Домофон — комплекс технічних рішень, що дозволяють дистанційно спілкуватися з гостем, який прийшов у під’їзд, квартиру, будинок, офіс. «Дистанційно» — не тільки з помешкання, але й з іншого міста або країни. Викличні панелі з камерами стають тим вартовим, тією розумною надбудовою над замком, що пускає тільки своїх.
-
Сигналізація — система датчиків та керуючих пристроїв, які слідкують за ситуацією на об’єкті та при кардинальних змінах інформують про небезпеку. Користувач завжди може підібрати комплектацію під вирішення власної задачі: від охоронних або пожежних систем безпеки, датчиків протікання води чи витоку газу до більш специфічних рішень по контролю температури у складському приміщенні.
-
СКУД — система контролю і управління доступом. Це більш просунутий комплекс засобів, який використовується на комерційних об’єктах для пропуску відвідувачів та персоналу за перепустками. Перепустка — не бюрократичний папірець, а зручний брелок, картка або просто смартфон, що дозволяє однозначно ідентифікувати людину.
Що цікавого відбувається в сегменті IT-систем безпеки?
Ринок систем безпеки ділиться на дві великі ніші. Сегмент B2C (бізнес для споживача) орієнтований на приватних користувачів: людей, які бажають захистити себе, близьких або майно від грабіжників або інших надзвичайних ситуацій. Найчастіше таких клієнтів цікавить домофонія, відеоспостереження та охоронно-пожежна сигналізація (ОПС), але бувають і більш нетривіальні запити. Наприклад, у практиці «Великого брата» є кейс зі встановлення системи контролю температури, вологості та регулювання поливу рослин у приватній оранжереї з дистанційним керуванням через мережу мобільного зв’язку. Доволі часто у сегменті B2C всі системи інтегруються одна з іншою або у загальний комплекс «Розумний будинок».
Сегменти B2B (бізнес для бізнесу) і B2G (бізнес для уряду) — це портфель проектів різного масштабу: від невеликих крамниць або магазинів, до житлових комплексів, виробничих підприємств і громадських будівель. До трійці вже зазначених послуг додається СКУД, комплектація якої може бути адаптована під конкретний проект. Наприклад, для промислових майданчиків це обладнання прохідної з вертушками та обладнанням контролю транспорту. У житлових комплексах часто встановлюються шлагбауми та пульт відеоспостереження у кімнаті консьєржа, у офісних будівлях — системи контролю з різним рівнем доступу у приміщення. У кожного з комерційних клієнтів власні вимоги до безпекових рішень, що потребує від провайдера послуг вміння вирішувати нетривіальні завдання, і часто — в умовах працюючого підприємства або організації.
Невеликі компанії проти бігів
В Україні ринок ІТ дуже сильно сегментований за напрямками. «Великий» телеком, особливо сфера мобільного зв’язку, монополізований крупними операторами, які можуть вкладати значні кошти в розвиток мережевої інфраструктури. Фіксований інтернет та кабельне ТБ також рухаються у напрямку поглинання малих гравців великими. Безпековий сегмент, навпаки, залишається цариною невеликих компаній, які не мають потреби у значних інвестиціях, але вміють краще підлаштовуватись під потреби клієнта. Звісно, в такому разі конкуренція в регіонах зростає, але в бізнесі залишаються кращі, що позитивно відбивається на клієнтському досвіді.
З практики діяльності «Великого брата» можна виділити наступні обов’язкові риси успішної компанії, що працює у сегменті IT-систем безпеки:
-
«Своя» бригада монтажників, у кваліфікації яких немає сумнівів. В успішній компанії працює команда, в якій кожен спеціаліст не просто ходить на роботу, а зацікавлений в сталому розвитку всього бізнесу. Часто це сімейний або партнерський проект, що характеризується мінімальним плином кадрів, постійним підвищенням кваліфікації персоналу і спільною роботою на перспективу.
-
Необхідність більш активної презентації себе потенційному замовникові. Наприклад, у «Великого брата» є власний шоу-рум у Вінниці, куди клієнт може прийти на консультацію. Надзвичайно важливим фактором комунікації є інтернет-майданчик для просування послуг, тому що це економить час замовника і переносить спілкування у зручний для нього простір. Ще один засіб комунікації — власний інтернет-магазин, у якому покупець має змогу обрати зручну для себе систему домофонії або відеоспостереження у межах виділеного бюджету.
-
Постійна увага до нового обладнання, яке з’являються на ринку. Сучасні рішення дозволяють простіше, надійніше, а іноді і дешевше вирішувати проблеми клієнта, тому важливо знати, чим «дивують» ринок постачальники. У фокусі уваги мають бути не лише каталоги Dahua чи Hikvision, але й перспективні українські розробки, наприклад системи сигналізації Ajax.
-
Фокус на клієнта, на його потреби — те, що у рекламі називають «індивідуальний підхід». Дійсно, у невеликого гравця більше можливостей зробити систему під потреби клієнта, не зациклюючись на типових рішеннях. Більше того, компанія може і зобов’язана закладати у проект можливості масштабування систем відеоспостереження або сигналізації, і поясняти замовнику переваги такого рішення. Коли він «дозріє» до переходу на новий рівень технологій, то, ймовірно, звернеться до знайомого виконавця. І тоді перебудова системи обійдеться дешевше, тобто далекоглядність проектувальника зараз обернеться економією в майбутньому. Зі свого боку постачальник послуги отримує постійного клієнта, оптимізуючи свій портфель замовлень.
-
Тренд на встановлення комплексних систем, коли замовних хоче бути впевнений у безпеці від А до Я. Поєднання відеоспостереження, сучасного домофону с панеллю виклику та сигналізацією дає таку впевненість. Додайте до цього автономну систему енергозабезпечення, використання хмарних сервісів, віддалене керування системою через смартфон — і приватний замовник отримує те, що для нього насправді цінне — безпеку.
Виклики останніх років
З 2020 року Україна перебуває під тиском глобальних потрясінь, що не можуть не відбиватися на IT-індустрії. В таких умовах у невеликих постачальників послуг є перевага у гнучкості комерційної моделі і в оперативності прийняття рішень, що й показали пандемія та російсько-українська війна.
Пандемія
Перші місяці «ковідної кризи» з їхніми блекаутами та іншими обмеженнями завдали сегменту болючого удару. Проте, смарт-гравцям вдалося доволі швидко підлаштуватися під нові умови, відновивши як канали постачання обладнання, так і клієнтську базу. Масковий режим при встановленні систем безпеки, нові, більш безпечні з медичної точки зору схеми взаємодії з клієнтом, перенос комунікацій у інтернет — все це заставило адаптуватися але дозволило зберегти бізнес. Так, у «Великому браті» не було жодного скорочення через фінансову кризу у країні, що стало наслідком правильно обраних рішень.
Війна
З 24 лютого, коли восьмирічна війна на сході України змінилася масованим російським вторгненням, люди почали більш серйозно ставитись до усіх аспектів безпеки. Ця цінність вийшла на абсолютний рівень. Характерно, що телеком відреагував на це доволі свідомо, намагаючись зберегти «довоєнні» ціни. В умовах зростання курсу долара у більш вигідному положенні опинились гравці, в яких є власні склади з запасом обладнання. Звертаючись у такі компанії, клієнт отримує не тільки послугу монтажу, але й доступ до комплектуючих «по старим цінам». Це компроміс, який дозволяє відповідальному бізнесу працювати, платити податки та забезпечувати робочі місця.
Фінансові питання — це важливий, але головний виклик, з яким стикнулися гравці ринку IT-систем безпеки. Сегмент донатить на армію, відправляє важливе телеком-обладнання на передову, змінюється під потреби часу. Наприклад, заступник голови «Великого брата» зараз на фронті, його тимчасово підміняє дружина директора. Також компанія взяла на роботу монтажника-переселенця з Харкова, що є важливим кроком взаємодопомоги. Саме так потрібно крокувати до перемоги, після якої на ІТ-галузь чекає новий виклик по відновленню і розвитку України.