«Йшла не за визнанням, а за розвитком»: Тетяна Мендусь з Гайсина перемогла у конкурсі «Учитель року»

«Йшла не за визнанням, а за розвитком»: Тетяна Мендусь з Гайсина перемогла у конкурсі «Учитель року»
  • Тетяна Мендусь із Вінниччини стала переможницею всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2025» у номінації «Зарубіжна література». Вона працює вчителькою у Гайсині та має понад 15 років педагогічного досвіду.
  • Шлях до перемоги для педагогині став не лише випробуванням, а й можливістю для зростання та саморозвитку. Серед цьогорічних цікавих конкурсних завдань — виправлення помилок штучного інтелекту, створення методичних рішень на складні теми, а також проведення уроків у незнайомому класі.
  • У розмові з журналісткою Тетяна розповіла про труднощі підготовки, підтримку колег та інноваційні методи викладання.

У травні завершився Всеукраїнський конкурс «Учитель року 2025», організований Міністерством освіти і науки України за оновленими умовами. До участі долучилися педагоги зі щонайменше трирічним стажем, які працюють у школах та закладах професійно-технічної освіти.

Фінальні випробування відбулися в чотирьох номінаціях: «Зарубіжна література», «Історія», «Технології / Трудове навчання» та «Хімія». Кожен напрям передбачав власний набір завдань — від глибокого аналізу поетичного твору і майстер-класів до практичних робіт і хімічних експериментів.

Цьогоріч у конкурсі взяли участь 1 720 педагогів з усіх куточків України. За результатами змагання визначили чотирьох переможців — по одному в кожній номінації. Серед них — учителька зарубіжної літератури Тетяна Мендусь.

Відео дня

Журналістка «20 хвилин» поспілкувалася з Тетяною, щоб дізнатися більше про те, як проходив конкурс, які випробування довелося здолати на кожному з етапів, і що для неї означає ця перемога.

Тетяна Мендусь навчає учнів у сьомому ліцеї міста Гайсина. Свою педагогічну діяльність вона розпочала ще у 2008 році. Тоді, навчаючись в магістратурі, вперше зайшла до класу вже як учителька. З того часу вчителювання стало для неї не просто професією, а справжнім покликанням, яке вона з року в рік наповнює змістом, натхненням і любов’ю до дітей та свого предмета.

— Що для Вас означає перемога в конкурсі «Учитель року»?

— Найперше, це не просто змагання вчителів. Підготовка до конкурсу змушує переосмислити свою методику, шукати нові підходи, вивчати передовий досвід. Це період інтенсивного саморозвитку, який виводить на новий рівень педагогічної майстерності.

— Тобто це було не лише про перемогу, а насамперед — про розвиток?

— Саме так. Конкурс збирає навколо себе неймовірних педагогів з усієї країни. Участь у фінальному етапі дала можливість познайомитися із надзвичайно творчими й талановитими вчителями, з якими, можливо, за жодних інших обставин я б не зустрілася. «Учитель року» — це ще й підтвердження значущості нашої професії. У сучасному світі, де праця вчителя не завжди отримує належне визнання, цей конкурс яскраво демонструє, наскільки важлива й цінна наша робота. Він привертає увагу до школи, до досягнень педагогів.

— Вже маєте досвід участі в подібних змаганнях. Що мотивувало спробувати себе ще раз?

— Я була переможцем обласного етапу конкурсу «Учитель року – 2020» у номінації «Зарубіжна література», але тоді фінал не відбувся через пандемію. Потім був «Учителі року – 2021» у номінації «Українська мова та література»,  у якому я стала однією з 12 кращих педагогів в Україні. Тож цьогорічна спроба — це була свого роду неподолана сходинка. Хотілося завершити шлях, який розпочала кілька років тому.

— Який із етапів цьогорічного конкурсу видався найскладнішим?

— Кожен мав свої виклики, але найважчим, мабуть, був етап «Урок» у фінальній частині конкурсу. Саме він став визначальним і мав ключове значення в загальному рейтингу. Провести урок у незнайомому класі, де кожен твій крок оцінюється — це непросто навіть для досвідченого вчителя.

— А який момент запам’ятався найбільше?

— Найцікавішим для мене став етап «Методичний експромт». Потрібно було продемонструвати методи та прийоми, що сприяють формуванню громадянської стійкості учнів засобами предмета «Зарубіжна література». Моєю темою стала постать Миколи Гоголя, яка викликає багато дискусій в українському суспільстві. Його твори відкривають широке поле для педагогічної творчості. У них зображені українці різних соціальних статусів, з різними інтересами, переконаннями, морально-етичними орієнтирами. Це була дійсно цікава тема.

— Як вам вдалося поєднувати щоденну педагогічну роботу з підготовкою до конкурсу?

— Поєднувати роботу в школі з підготовкою до конкурсу було складно, але можливо, завдяки підтримці колег, родини, друзів та однодумців. Безмежно вдячна їм за ту частину моїх обов’язків, яку вони взяли на себе. Ця підтримка стала моєю опорою.

— Які інноваційні методи викладання зарубіжної літератури застосовуєте у своїй практиці?

— Моя методична тема присвячена розвитку ключових компетентностей на уроках мовно-літературної галузі через упровадження діяльнісного підходу. У своїй роботі я активно використовую різні форми активного навчання: кооперативне, емпіричне, навчання через відкриття, проєктну та проблемно орієнтовану діяльність. Ураховуючи, що зарубіжна література пов’язана з великим обсягом інформації, впроваджую інструменти для розвитку медіаграмотності, зокрема ті, що створені в межах проєкту «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність».

— А як мотивуєте учнів до навчання?

— Насамперед намагаюся показати, чому те, що ми вивчаємо, є важливим і як це стосується їхнього життя. Я організовую навчальний процес так, щоб кожен учень відчував, що здатен досягти успіху. Створюю атмосферу, де помилка — це не провал, а крок до нових знань. Учні більш мотивовані, коли мають певну свободу вибору, тому я надаю їм можливість обирати теми проєктів, способи виконання завдань і форми презентації. Такий підхід сприяє розвитку самостійності та відповідальності.

— Чи плануєте впроваджувати нові методики у свою роботу? Як змінилося ставлення до вас після перемоги у конкурсі?

— Так, безумовно. Перемога в конкурсі «Учитель року» не стала завершенням, навпаки — відкрила нові горизонти для розвитку. Планую і надалі досліджувати сучасні методики й упроваджувати інноваційні підходи в освітній процес, адже сучасна школа потребує змін.

Учні почали сприймати мене не лише як учителя, а як людину, яка досягла визнання у своїй професії. Дехто став стараннішим, бо моя перемога стала для них прикладом. Колеги щиро підтримали мене, і це дуже надихає. Відчуваю, що тепер можу бути не лише педагогом, а й наставником і підтримкою для інших.

Перемога Тетяни Мендусь у престижному всеукраїнському конкурсі стала підтвердженням її професійної майстерності. Це приклад того, як натхнення, наполегливість і любов до справи можуть змінювати не лише освітнє середовище, а й мотивувати нові покоління учнів. Вона не зупиняється на досягнутому й уже планує нові кроки вперед. Адже справжній учитель зростає разом зі своїми учнями.

 

Читайте також:

«Держава допомогла з житлом, а клініка — з реабілітацією»: як ветеран Ярослав Павлик знайшов підтримку і себе після поранення

«Ви врятували п’ятьох хлопців»: воїн розповів, як приземлили бойовий дрон москалів

Власний дім замість «однушки»: як за рік змінилась котеджна забудова під Вінницею

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі (1)
  • Надія Бойчук-Куб'юк
    Щирі вітання👏👏👏

keyboard_arrow_up