У Рівному вкотре проходив фестиваль ковальського мистецтва, на який з’їхалися майстри зі всієї України, а також з Нідерландів та Польщі. Якщо минулого року темою заходу була «Мова риб», то цього разу організатори придумали «Театр абсурду», щоб ковалі змогли поламати голову і придумати, чим здивувати глядачів та самих себе. Адже самі ж майстри і представляли суддівство та могли оцінити роботу колег за складністю та оригінальністю шляхом голосування. Вінничани Руслан Бойчук та Олексій Маліновський привезли на конкурс залізну скульптуру заввишки два з половиною метри, яку назвали «Автоматон».
Ця чудернацька фігура завоювала друге місце, і перше в номінації “Приз глядацьких симпатій”. Хлопці місяць працювали над роботою в своїй майстерні на Тяжилові. І хоча фігура всередині порожня, п’ять чоловіків її ледве завантажили в бус, щоб привезти на конкурс.
Шестирукий велетень
На ідею створення заводного механізму, що зовні нагадує людиноподібного робота, Руслана наштовхнули легенди та міфологія. Адже подібні скульптури виготовляли ще в далеку давнину для ритуальних обрядів. Вони також прикрашали замки, лякали іноземців і навіть могли служити знаряддям страти. Чи навпаки — не мати жодного практичного значення. Їх знали в Древньому Китаї, Єгипті, Стародавньому Римі та Стародавній Греції.
— На “Автоматона” пішло десь 300 кілограмів заліза. Заввишки він два метри 30 сантиметрів, — розповідає творець скульптури Руслан Бойчук. — У кожній руці, а їх шість, тримає інструмент праці. У одній — ковальські кліщі. Двома іншими взявся за великий молот. Зверху — молот поменший. У ще одній руці стиснув щось на кшталт циркуля. А шоста рука вільна. «Автоматон» виковує собі ключ, щоб відкрити замок і звільнитися від кайданів, якими прикутий до наковальні.
Як каже майстер, складно було працювати над фігурою через її великий об’єм. Руки в ляльки не рухаються. Щоб зробити деталі рухомими, довелося б кувати дуже потужні частини тіла.
На фестивалі кували вночі
У кузні під відкритим небом усі ковалі творили два дні, створюючи декоративні елементи до основної кованої скульптури — «Балерини» заввишки п’ять метрів. Потім її встановили на алеї кованих фігур у центрі Рівного. Оскільки головною темою був «театр абсурду», кували маски.
Майстер-класи для рівнян проводили не тільки вдень, а й ввечері. Організатори свята підготували програму нічного кування, яка тривала до 22 години. Запросили фаєрників.
— Це була така собі фішка заходу. Темно, багато вогню і тільки пічки ковалів горять. Разом зі мною вночі кувала ціла ватага дітей. І хоча нічого не було видно, мені сподобалося.
Приз менший за роботу
За умовами конкурсу, свої роботи майстри залишають там. Потім вони відправляться в арт-галерею ковальства, яку заснувала організаторка щорічного фестивалю «Металеве серце України» Ніна Крока. Як зізнався Руслан, віддавати скульптуру було шкода. На конкурсі в нього хотіли купити роботу за 80 тисяч гривень. За два призових місця вінничан нагородили грошовим призом у розмірі 10 тисяч гривень. Для порівняння, на свого «Автоматона» Руслан Бойчук витратив близько 12 тисяч гривень. І це тільки на матеріал. Хлопці також привезли два кубки у формі масок та різні подарунки, які знадобляться в ремеслі. Приміром, три набори ковальських кліщів, фартухи, футболки.
Перше місце у голосуванні серед ковалів посіли кияни.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 17 квітня 2024
Читати номер