Трагедія вінницького трамвая №13: дізнайтеся, що сталося у 1938 році та хто постраждав

- Трамвай №13, що курсував містом із 1913 року, пережив повінь 1932 року та реновацію, але у травні 1938-го під час руху через міст річкою Південний Буг він звалився у воду.
- Одним із наслідків катастрофи стало тяжке переохолодження українського поета і журналіста Трохима Блажчука, який помер після перебування у холодній воді.
- Що тоді сталося, як розвивалися події та які деталі збереглися до сьогодні — читайте у матеріалі.
Трагедією, що сталась із трамваєм №13 у Вінниці, поділився Олександр Петровський на своїй сторінці у Фейсбук. Він розповів не лише про сам інцидент, а й про історію цього трамвайного маршруту.
Регулярний рух трамвая №13 у Вінниці розпочався 28 жовтня 1913 року о 6.40. Маршрут мав довжину 8,6 кілометра і пролягав Миколаївським проспектом (нинішня Соборна) двома залізними мостами через острів Кемпу, а далі Олександрійським шляхом (сучасний проспект Коцюбинського) до залізничного вокзалу. На той час на маршрути виходили сім німецьких вагонів MAN, розрахованих на 32 пасажири — 18 сидячих та 14 стоячих.
У 1914 році маршрутна мережа розширюється: прокладають колію до військових казарм на Миколаївському проспекті (нині Замостянська), міська влада закупила ще чотири трамваї MAN.
Маршрутна мережа та кількість вагонів не змінювалася до 1932 року, поки не проклали лінію від ринку Каліча до нинішнього «Урожаю».
Вінниця придбала списані вагони з Одеси і Дніпра. Деякі з них переробили на вантажний транспорт, що возив цеглу, вугілля, нафту та інші матеріали. Одна з колій вантажного трамвая була до цегельного заводу і пролягала через Центральний парк.
Тоді ж у старому трамвайному депо, яке розміщувалось біля електростанції на березі Буга з'явився і вагон американської фірми BRILL 1900 року випуску. Йогоприслали з Твері.
Саме цьому вагону присвоїли номер 13. І уже навесні того ж 1932 року у Вінниці сталася чергова повінь, під час якої під тиском льоду зламався залізний міст над річкою Південний Буг. Серед постраждалих у дворі зафіксовано і трамвай №13. Після реновації його випустили на маршрут і він курсував по маршруту до травня 1938 року.
О16.00 того дня, 8 травня, №13, спускаючись вулицею Леніна (Соборна — авт.), на відрізку розігнався більше дозволеної швидкості та проломивши перила мосту звалився у річку. Більшість пасажирів місцевим пожежникам вдалося витягти з води. Двоє загинули. Один з них був військовим.
Ще однією жертвою цієї катастрофи став український поет і журналіст, інспектор Вінницького міського відділу народної освіти Трохим Блажчук відомий під псевдо Огневик. Він був засновником і секретарем Вінницької філії Всеукраїнської спілки селянських письменників «Плуг».
Помер у 36 років 10 вересня 1940 року від туберкульозу, на який захворів після переохолодження внаслідок інциденту з падінням трамвая (за інформацією вінницького краєзнавця Олександра Петровського).
Невідомо, яка доля спіткала чотирьох осіб, притягнутих до відповідальності у справі катастрофи трамвая №13. Наразі на технічному майданчику біля колишнього хімкомбінату можна побачити трамвай технічної служби під номером В13.
Читайте також:
Катували та перерізали горло, але він вижив: неймовірна історія бійця «Червоної Калини»
Вінничани «заробляли» на ухилянтах тисячі доларів — суд відправив їх під варту
Колишні міліціонери з Вінниччини створили у Києві гральну імперію з мільйонними прибутками
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
-
МісцевийПовінь у нашому місті була і в кінці 50-х, початку 60-х, заливало нинішню площу героїв Чорнобиля, бо тоді ще дамби не існувало, а лід перед нинішнім центральним мостом, пдривали динамітом.
-
МісцевийПовінь у нашому місті була і в кінці 50-х, початку 60-х, заливало нинішню площу героїв Чорнобиля, бо тоді ще дамби не існувало, а лід перед нинішнім центральним мостом, пдривали динамітом.