“Музика, яку ти бачиш”, — під таким слоганом розпочався перший фестиваль сучасної музики під назвою Contemporary Music Days in Vinnytsia. Раніше, до речі, він існував у іншому вигляді і називався «Барви ХХ століття», але директор фестивалю, заслужена артистка України Ірина Френкель, вирішила із командою однодумців змінити формат і провести його ребрендинг.
— Ми подивимось, наскільки музика, яка виконуватиметься на цій сцені, може стати візуальною,наскільки її можна буде не лише відчути, а і, як-то кажуть, помацати. Дійсно історична подія у житті Вінниці, - зазначив ведучий Павло Третьяков перед тим, як запросити на сцену вокальний ансамбль сучасної музики Alter Ratio із проектом під назвою Mariologia.
А дорослі були просто у захваті. Анастасія Зудова, артистка симфонічного оркестру і педагог школи мистецтв “Вінниця”, йшла спеціально для того, щоб послухати цей хор.
— Просто неймовірно. Я ніколи не чула 12 голосів одразу. І я просто не уявляю, як можна було виконати це на такому високому рівні. Правда, привела б сюди учнів від 12 років — інколи вже надто лякаючу атмосферу створюють співи Alter Ratio, —розповіла жінка.
— Диссонанси тут є авангардними. Вступ, скажімо так, починався із традиційних інструментів, але у незвичайній подачі: інколи от плине мелодія, і тут раптово — негармонійне поєднання музичних звуків, — розповів він журналісту.
— Зараз будуть прямо протилежні емоції — тримайтесь за свої крісла, бо, можливо, захочеться й танцювати. Кажуть, дует — найвищий рівень взаємодії та спілкування, а в мистецтві, на сцені — особливо. Але, якщо я скажу, що дует, який зараз виступить на сцені, — найвищого рівня, все одно вийде так, ніби я нічого не сказав про них. Зустрічайте, Максим Бережнюк та Максим Шоренков! — представив музикантів Павло Третьяков.
— Дійсно грає на всьому, з чого можна, не побоюсь цього слова, видути звук, — розповів про нього ведучий. І справді, на сцені було дуже багато духових музичних інструменти: дудук, сімейство сопілок, денцівка, дводенцівка, дримба, також панфлейта, і навіть трембіта.
Максим Шоренков — другий учасник дуету, відомий композитор, піаніст і винахідник. Теж лауреат міжнародних музичних фестивалів, він створив і запатентував нові прийоми звуковидобування, які назвав “Нитки Шоренкова”. На фестиваль він привіз акустичні і електронні нитки, грав на роялі, двох синтезаторах, дудуку та колісній лірі. Його нитки виглядали ефектно: підсвічені неоновим різнобарвним сяйвом, вони так і спонукали глядачів фотографувати.
Передбачивши такий інтерес публіки, музиканти попередили, що після концерту кожен бажаючий зможе сфотографуватись серед безлічі інструментів, на яких міг би грати цілий оркестр, але грали двоє людей.
Багато людей готувались фотографувати, але виконавці обіцяли влаштувати усім фотосесію із інструментами.
Вони розраховували програму на 4 години, а грали 2. Тому, сказав Максим Бережнюк, намагались показати максимальне різноманіття духових народних інструментів у кожному номері. Серед них і шведська народна пісня, і українська пісня “Ой за гаєм, гаєм”, виконана на татарський манер, трембіта із додаванням електронного клавішного звуку.
Поєднання джаз-фолку та електронної музики настільки прийшлось до душі вінницькій публіці, що вигуки “На біс!” почались завчасно.
— У нас ще дві пісні за програмою, тому ми сподівались, що виконання “на біс” буде трішки пізніше, — посміхнувся Максим Шоренков. — Але раз так, хочу сказати кілька слів про те, що таке справжня імпровізація. Завдяки тому, що я трохи повчився і можу відрізняти білі клавіші роялю від чорних, я можу ту ідею, яка приходить мені на думку, одразу ж втілити у музику. Але зараз ми ускладнимо завдання. Зараз три секції залу скажуть мені по одній ноті, і я зімпровізую із них мелодію прямо на ваших очах. Тільки прохання до вас записати її, бо я завжди одразу забуваю її, стан імпровізації для мене, як транс, — сказав музикант.
Зала вигукнула ноти у послідовності “ля-ре-до”, і музикант одразу ж зіграв повноцінну мелодію. Якби не попередження автора по те, що це буде імпровізація, можна було б подумати, що це твір, який він давно знає — настільки легко мелодія виходила з-під клавіш роялю. Ви можете послухати її нижче.
Після виступів музикантів “на біс” ціла “Плеяда” аплодувала їм стоячи, і просила ще раз виконати щось “на біс”. Музиканти, у свою чергу, зізналися Вінниці у коханні і обіцяли приїхати ще.
Другий день фестивалю буде цікавий гумористично-авангардним проектом “Хвилина реклами”, автором якого є Сергій Пілютіков — музичне “обличчя” каналу “СТБ”. Закривати фестиваль CONTEMRORARY MUSIC DAYS IN VINNYTSIA будуть класикою — відомою містерією Ігоря Стравінського “Історія солдата”.
Детальніше - у статті “Music days in Vinnytsia: що чекає вінничан на фестивалі сучасної музики (ПРОГРАМА)”
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер