Історія на рейках: як змінювалися вокзали Козятина та Жмеринки

- У другій половині ХІХ століття Козятин і Жмеринка стрімко перетворилися на ключові залізничні вузли. Це в свою чергу вимагало розширення вокзальної інфраструктури.
- Через зростання пасажирського й вантажного потоку старі станції виявилися недостатніми — тож у Козятині звели нову будівлю, а старий вокзал перетворили на службові приміщення, які збереглися донині.
- Вінницький історик показав старі фотографії залізничних вокзалів Вінниччини та здивував цікавою доповіддю про них.
Сучасні вокзали Козятина та Жмеринки справедливо вважають одними з найкрасивіших в Україні. Та мало хто здогадується, що задовго до зведення цих архітектурних перлин у містах уже діяли старіші вокзальні споруди. Ба більше — у Козятині будівля першого вокзалу збереглася донині, ставши мовчазним свідком залізничної історії міста.
— Отож, перенесімось у другу половину ХІХ століття. У 1870 році ввели в експлуатацію залізничну ділянку Київ-Одеса. На цій лінії збудували низку типових вокзалів (в тому числі у Жмеринці та Козятині). Втім початковий проект не врахував справжнього залізничного буму, тож уже через якихось 10 років стало очевидно, що поточна інфраструктура станцій, які стали вузловими, не витримує шаленого пасажиро-та товаро-обігу, — розповідає дослідник Стогуно Чевал.
Станція Козятин стала вузловою. Звідси залізниця із основного напрямку повертала на Бердичів, Шепетівку, Рівне та йшла далі до теперішнього польського міста Граєво.
Вже у 1880-х стало очевидно, що стара станція вже не відповідає сучасним реаліям, тож поруч збудували абсолютно нову станцію разом із новим сучасним вокзалом (власне, тепер це станція Козятин-І із усім відомим пасажирським вокзалом).
Стара станція натомість стала Козятином-Товарним. Будівля першого вокзалу збереглась до нашого часу, тепер тут архів та пенсійний фонд.
Жмеринка також стала вузловою станцією. Окрім основого напрямку Київ-Одеса звідси були відгалуження на Могилів-Подільський (і далі на Бесарабію), а також на Волочиськ (і далі до Австро-Угорських Тернополя та Львова). На відміну від Козятина нову станцію будувати не знадобилось, проте поруч із старим вокзалом звели новий, який тепер усі добре знають.
Будівлю старого вокзалу переобладнали на клуб залізничників. В радянський час це був ленінський клуб. Споруда проіснувала аж до початку 2000-х, коли її демонтували.
Читайте також:
Військовий вишкіл на ГПЗ: навчись керувати дронами з «Едельвейсом»
На Барському шосе 11-річна дівчинка потрапила під колеса ВАЗу
На «зебрі» у Могилів-Подільському Hyundai збив 16-річну дівчину
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
Жора
Также интересно узнать статистику сколько людей из этих городов получили штраф за продажу трёх своих старых вещей по интернету.
Трусы,носки и майку ещё можешь продать, но если продаешь рубашку свою старую то ты уже фоп. И обязан стать предпринимателем и платить налоги!!!!
Вообщем при Сталине штраф за три колоска которые спасали от голодной смерти.
И сейчас чтобы купить хлеб можно получить штраф за продажу своих старых трёх вещей)))