Вчора, 18 січня, депутати Верховної ради проголосували за закон, який дозволить відмовитися від розрахунку готівкою у транспорті. Замість цього введуть автоматизовану оплату проїзду.
Вінниця першою в Україні комплексно запровадить систему автоматизованої оплати проїзду. Такі плани керівництво міста будувало ще у 2013 році.
Пластикові квитки у місті з`являться вже наприкінці 2017 року. Так каже Катерина Бабіна, директор комунального підприємства “Вінницякартсервіс”, яке займається впровадженням електронних квитків у Вінниці,
Електронний квиток(е-квиток) – це єдина система розрахунку за проїзд у громадському транспорті. Їх планують ввести замість паперових квитків. Е-квитки матимуть вигляд пластикової картки із вмонтованим у неї чіпом. Із допомогою них і треба буде оплачувати проїзд.Візуально електронний квиток (а в перспективі - майбутня картка вінничанина) матиме приблизно такий вигляд. Точно дізнаємося про це після міжнародного тендеру навесні.Як він працюватиме?
Зайшовши до вінницького тролейбусу чи трамваю, зараз ви тримаєте наготові 3 гривні, очікуючи, поки до вас підійде кондуктор і видасть вам квиток. Якщо це маршрутне таксі, то квитка за свої гроші ви взагалі не отримуєте. Коли запрацює система автоматизованої оплати проїзду, вам треба буде купити (або зареєструвати) електронний квиток - проїздну картку, яку ви періодично поповнюватимете. Вінницький транспорт обладнають валідаторами - спеціальними зчитувальними пристроями. Щоб оплатити проїзд у автобусі чи трамваї, достатньо буде прикласти пластикову картку до одного з них.
Електронні квитки можна буде купити більш ніж у 400 точках продажу: на зупинках, у магазинах, через термінали та Інтернет. Точна вартість власне самої пластикової картки поки що невідома. Соціально незахищені категорії населення отримають їх безкоштовно, кажуть у “Вінницякартсервіс”.
Скільки коштуватиме проїзд?
—Впровадження електронного квитка не вплине на ціну проїзду у громадському транспорті. Проїзд дорожчатиме тільки під впливом загальнонаціональних чинників: підвищенням тарифів на комунальні послуги, наприклад, чи підвищенням статті витрат транспортної компанії, - прокоментувала кореспонденту “20 хвилин” Катерина Бабіна, директор “Вінницякартсервіс”
Контролери, у яких(частково) перекваліфікуються і нинішні кондуктори. Як кажуть у “Вінницякартсервіс”, вони матимуть спеціальні зчитувальні пристрої, які перевірятимуть, чи сплатили ви за проїзд. За новим законом штраф за безквитковий проїзд - це тридцятикратний розмір від вартості квитка.
Туристи також повинні будуть придбати електронні квитки. Але не матимуть можливості “перетворити” її на картку вінничанина (читайте про неї нижче по тексту) у подальшому, користуючись карткою як звичайним квитком.
За інформацією, наданою у “Вінницькій транспортній компанії”, зараз у її штаті - 615 кондукторів. Шукати нову роботу їм немає сенсу, бо:
послуги кондукторів будуть потрібні ще два роки: вони супроводжуватимуть міську транспортну реформу.
навіть коли система запрацює у повну силу - а станеться це у 2019 році - це не означатиме звільнення для кондукторів. Частину з них перекваліфікують у нових контролерів, працівників новоствореної диспетчерської служби та операторів поповнення карток. Частину працівників працевлаштують у інші комунальні підприємства.
Чи “вдарить” по пільговиках?Запровадження електронних квитків дасть змогу місту підрахувати людей, які потребують пільгового проїзду, а отже і точну суму, яку повинна компенсувати за них держава транспортним компаніям.
- Ми повинні розуміти, що на сьогодні ніде у світі немає такого поняття “безкоштовний проїзд”. Просто проїзд пільговиків - повністю або частково - транспортним компаніям сьогодні оплачує держава, - каже Катерина Бабіна, керівник підприємства “Вінницікартсервіс”. І додає: - Кількість пільговиків держава розраховує дуже приблизно. Отже, і відшкодування ВТК безкоштовного проїзду пільговиків відбувається не повністю. А якщо ще враховувати, що тарифи на транспорт і так занизькі, то зараз компанія працює у “мінус”.
Із часом електронний квиток можна буде перетворити на картку вінничанина. У подальшому із допомогою такої картки можна буде замовляти адміністративні послуги у міськраді через Інтернет, оплачувати паркування, “переписати” на нього будь-які ваші дисконтні картки. Тобто, впровадження електронного квитка - це ще і засіб доставити майбутню карту вінничанина до рук містянам. Звісно, ті жителі міста, що з якихось причин не захочуть перетворювати свій квиток на картку вінничанина, користуватимуться ним лише як електронним квитком.
Вже в цьому році. На початку 2017 планується провести міжнародний тендер серед 14 компаній. Хто з них займатиметься технічною стороною впровадження системи електронних квитків у Вінниці, стане відомо вже навесні 2017 року. Наступний етап - виготовлення обладнання. І другу половину 2017 року відбуватиметься його встановлення, а також розбудова мережі: програмне забезпечення, диспетчерський центр, інфраструктура видачі та поповнення карток, служба контролю. Паралельно відбуватиметься попереднє тестування системи. Перші користувачі карт з’являться у 2018 році.
Близько 8 мільйонів євро. Зараз ведуться підрахунки вартості проекту, але відома приблизна попередня сума витрат. У цій цифрі - і створення Центру обробки даних, і по декілька валідаторів на кожен громадський транспорт, і бортові комп’ютери для водіїв, і табло для оповіщення часу очікування транспорту. Окупитися витрати повинні за шість років. Вісім мільйонів євро - максимальна сума. Вона може бути і значно нижчою - залежно від цінової політики компаній, які погодяться співпрацювати із Вінницею.
У Польщі усі міста впровадили е-квитки та ціни для проїзду в міських автобусах, трамваях та тролейбусах (у Варшаві також у метро). Є квитки, вартість яких залежить від часу перебування в транспорті. Правда, квитки ці - паперові. Їх треба прокомпостувати одразу, як ви зайшли у транспорт. Компостер одразу ж пробиває на них дату та час початку перебування у автобусі чи тролейбусі.
Інформація про графік пересування транспорту висвітлюється на електронних табло, що встановлені на зупинках. Про спізнення автобусу одразу повідомляється в спеццентри.
Після запровадження системи автоматизованої оплати проїзду у Англії виручка збільшилася на 10%, у Батумі - на 60%. Тому що виключили із системи “зайців” та людський фактор збору виручки.
Додатково про впровадження електронного квитка у Вінниці читайте у матеріалі "Електронний квиток у Вінниці: як це буде і коли чекати?".
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер
Єдине що у нас посуваються, щоб зайшли і інші, а за бугром будеш просити і плакати, щоб зайти в автобус, який ходить раз на годину, і не отримати догану за спізнення - ніхто не пройде.
До речі, якщо ви звернули увагу, на тих вулицях, де тролейбуси чи автобуси ходять не кожні 2 хвилини, маршрутка насправді їде за 1 хвилину перед тролейбусом, щоб зібрати пасажирів, і нікуди вперед не спішить.