«Участь у програмі допомогла розширити світогляд»: як вінницькі вундеркінди їздили вчитися до Швеції
- Двоє вінницьких школярів стали учасниками міжнародного форуму, куди запрошують обдарованих дітей чи не з усього світу.
- Вони покращували знання з математики, але не сидячи за партою, а подорожуючи літаками й поромами, відвідуючи музеї, університети й навіть заводи.
- Мама одного з вундеркіндів каже, що це унікальна можливість для українських дітей, про яку досі мало хто знає.
У жовтні в Швеції пройшов математичний форум Futurum, куди з'їхалися розумні школярі з різних країн, зокрема з України. Нашу країну на заході представляли чотири вундеркінди, двоє з яких учні фізико-математичного ліцею №17. Це семикласники Ілля Пашута та Іван Козак.
Організатори пояснюють, що мета їхнього форуму довести, що математика — це не лише сукупність формул і теорем, але й потужний інструмент для розвитку логічного мислення, креативності та критичного аналізу. Вони щороку збирають у котрійсь європейській країні обдарованих дітей, аби зробити їх ще більш розумними, розвинувши їхні математичні навички, які допомагатимуть у майбутньому.
Мама одного школяра Ірина Пашута розповідає, що її син давно має схильність до точних наук, тому чимало позашкільного часу проводить на гуртках. Це заняття з математики, фізики, розвʼязування логічних задач, вивчення мови програмування тощо.
Спостерігаючи за сином, жінка не помічає, що його це сильно навантажує. Навпаки, каже Ірина, розвʼязавши чергове складне рівняння, Ілля радіє.
— Вчителі звернули нашу увагу, що Ілля має великі здібності до точних наук і порадили розвивати їх. Ми віддали його на різні гуртки. Виявляється, у нашому місті є чимало безплатних: на базі нашого ліцею, у міському палаці дітей та юнацтва, у Центрі євроінтеграції, — продовжує Ірина. — Я б хотіла звернути на це увагу батьків, які не знають про такі можливості, думаючи, що все дуже дорого коштує і недоступне. Головне поцікавитися. Коли вчителька математики скинула інформацію про програму, ми також подумали, чого б це раптом комусь оплачувати навчання, проживання та перельоти нашій дитині? Але є організації, які дійсно зацікавлені у розвитку дітей.

Ілля зареєструвався на програму «Математичний міст через кордони» від Балтійського інституту, і згодом йому надійшли перші завдання для виконання. Вони не схожі на типові шкільні задачі чи рівняння. Завдання об'єднують у собі багато різних предметів, зокрема, математику, фізику, інформатику, логіку. Від дітей вимагають точного їх виконання та у чіткий проміжок часу. Мама хлопця каже, що перший час в Іллі «закипав мозок», так було складно, а потім втягнувся. Згодом його прийняли до клубу при інституті, а торік він вперше відвідав форум Futurum, що проходив у Польщі.
Впродовж наступного року вінничанин продовжував дистанційно займатися в інституті, регулярно виконуючи завдання. Йому запропонували зібрати команду однодумців, з якими вони працювали над спільними проєктами. Врешті Ілля вдруге отримав запрошення на форум, який тепер проходив у Швеції. Разом із ним таку можливість отримав й однокласник Іван Козак.
Інтенсивне навчання розпочалося ще дорогою до Скандинавії. Коли вінничани тільки під'їжджали до Львова, організатори надіслали їм завдання, які учасники програми мали виконати до прибуття у Швецію. На це пішло кілька годин у львівському кафе, а також у варшавському аеропорту. Мама Іллі вважає, що це також своєрідне креативне випробування, яке допомагає дітям розвиватися.

Про прибуттю більшість часу вінничани інтенсивно навчалися, працюючи в командах та виконуючи різноманітні креативні завдання. Дітям це зовсім не нагадувало типові шкільні уроки, де потрібно сидіти за партою. Навчання тут могло бути й під час подорожі на поромі з Данії до Швеції, й під час відвідувань різноманітних скандинавських університетів. Навіть під час живого спілкування з учасниками та учасницями з інших країн, підлітки також вчилися, адже в такий спосіб вони покращували свою англійську.
— Це чудові активності, завдяки яким діти мають можливість відкривати для себе різноманіття світу. Ілля розповідав, як йому сподобалися шведи, їхня любов до природи та турбота про екологію. Президент Балтійського інституту математики Єжи Сміт заохочував дітей до занять спортом. Після повернення додому, Ілля попросив подарувати йому гантелі. Тепер активно займається, бо така авторитетна для нього людина сказала, що це корисно, — розповідає Ірина. — До речі, Єжи Сміт сказав, що українські діти одні з найбільш обдарованих. На його думку, учасники з України мають гострий розум і дуже здібні до навчання.

За словами самих вінницьких вундеркіндів, участь у програмі стала для них незабутньою.
— У мене була можливість пізнати нові країни, такі як Польща, Данія, Швеція. Хоча б трохи пізнати їхні культури, познайомитися з новими людьми та розвиватися як особистість, — розповідає Ілля Пашута. — Участь у культурній програмі допомогла мені розширити свій світогляд та значно покращити знання мови, а також розвинути навички та вміння, що будуть корисними у майбутньому. Я зі своєю командою їздив на потязі, літав на літаку, плавав на поромі, грав на ньому в гру «Бінго». Також ми відвідували музеї та університети, були навіть на олійному заводі.
— У Швеції ми потрапили в освітнє середовище, яке мотивує та розвиває інтелектуальні здібності. Особливу увагу в цій країні приділяють груповій роботі учнів і розвитку особистих навичок, які знадобляться в подальшому житті і майбутній карʼєрі. Ми опрацьовували інформацію, розв'язували математичні задачі та практичні завдання на логіку. Отримані знання ми зможемо використовувати для вирішення реальних життєвих ситуацій, — ділиться враженням Іван Козак. — Мені сподобався такий підхід до навчання, оскільки це допомогло не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й посприяло розвитку моїх особистісних якостей, однією з яких є вміння працювати в команді.

Програма доступна й для інших обдарованих українських дітей. На безплатне навчання запрошують учнів 5-11 класів. Однак відібраним учасникам доведеться багато працювати. Посилання для реєстрації.
Після реєстрації діти отримають свої перші завдання. Виконувати їх потрібно чітко і вчасно. Вінницькі підлітки застерігають, що ні в якому разі не варто намагатися схитрувати, наприклад, виконувати щось за допомогою чату GPT. Організатори все ретельно перевірятимуть і будь-який плагіат стане крапкою у вашій співпраці.
Успішно виконавши певну кількість завдань діти отримують запрошення до клубу при Балтійському інституті. Після цього, але з досвіду учасників не раніше, аніж через пів року, дитину можуть запросити взяти участь у форумі. У такому разі участь, перельоти, проживання, харчування і супровід відшкодовують організаторами.
Читайте також:
Українці вчаться, а держава платить: як отримати нову професію з ваучером на навчання
Після канікул учні 1-4 класів отримають безкоштовне харчування
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
-
LadaІ при цьому нас закликають змінити навчання в школах по європейському зразку😔