Від професії, яку обирає собі людина, найчастіше залежить її подальша доля. За статистикою, на роботу середньостатистична людина витрачає близько 40 годин на тиждень — по 8 годин щодня.
Психологиня Леся Бернадзіковська каже, що саме робота займає понад 70% нашого часу, а тому мають величезне значення емоції, які отримують працівники. Задоволеність собою, впевненість у власних силах та достаток може принести лише улюблена професія.
Марія Шевня — 11-класниця, навчається зараз дистанційно і паралельно зі шкільною програмою вже готується до вступу в університет. Дівчина визначилася з майбутньою професією задовго до закінчення школи. Оскільки в її родині ціла династія медиків, то й навчальний заклад не змусив себе довго обирати.
Дівчина зізнається, що на порозі закінчення школи відчуває наближення переломного моменту, коли ти вже ніби не дитина, але ще й не доросла людина. Однак розуміє, що з зони комфорту пора виходити і опановувати нові вміння. Батьки її в цьому лише підтримують.
— Дистанційне навчання, хоч і не замінює очне, але має ряд переваг. Зараз в мене є більше можливості готуватися до випускних іспитів та до ЗНО, багато часу займають репетитори. Я маю складати чотири предмети на ЗНО: це буде українська мова, математика, англійська та біологія. Буду вступати в медичний університет, хочу йти на лікувальну справу, а потім буду обирати вузьку спеціалізацію. Все життя я спостерігала за батьками, які поверталися додому і обговорювали свою роботу, тому вибір зробила, мабуть, на підсвідомому рівні, — розповідає Марія Шевня.
Володимир Шинкаренко згадує, як три роки тому радив доньці вступати в Донецький національний університет, оскільки чув багато хороших відгуків про викладачів та рівень знань студентів. Однак дочка самостійно визначилася з вибором закладу та спеціальністю. Батьки поставилися до цього з повагою.
— Донька захотіла вступати в Аграрний університет, бо там було багато її друзів та знайомих. Так само було й з професією, я їй рекомендував обрати щось перспективне, наприклад, вчитися на геодезиста. Але вона сказала, що далека від цієї сфери і обрала інший напрямок у сфері менеджменту. Я з цим змирився, поважаю її вибір. Єдине, про що ми домовилися — це те, що я оплачую навчання, а всі екзамени та заліки вона складає сама. Однак страшно, бо в 20 років вона ще не має жодного досвіду роботи. Хоча вона впевнена, що знайде роботу за спеціальністю і диплом менеджера їй знадобиться. В будь-якому випадку я її лише підтримаю, — поділився Володимир Шинкаренко.
Оксані Шевчук 20 років, вона зараз вчиться на маркетолога, але й досі не впевнена в тому, що ця робота в майбутньому принесе їй хоч якийсь зиск. Зізнається, що вступила в університет лише заради диплому, хоча ще в школі довго вагалася, чим же хоче займатися. Тоді ж вона радилася з близькими, як правильно вчинити і куди йти, бо дуже боялася помилитися і все життя пропрацювати на неулюбленій роботі.
— Пам'ятаю, я мала йти з дев'ятого класу, але тоді так і не визначилась із напрямком, тому дала собі ще два роки, щоб подумати. Десятий клас минув швидко, а з 11-го я запам'ятала лише сильний стрес. Бо всі мої друзі знали, що у них буде далі, почали ходити до репетиторів або на курси, обирали вузи не за принципом «куди візьмуть», а де краще навчають, де професійніші викладачі і так далі. Я ж просто літала в хмарах, мріяла про щось недосяжне, — говорить дівчина. — Медичні спеціальності одразу відкинула, технічні теж, бо надто погано знаю математику й фізику, у педагогічний теж не хотіла, бо не могла уявити себе вчителькою... Я радилась з усіма, з ким тільки могла, просила поради у батьків та старшої сестри, яка кілька років тому закінчила виш і зараз успішно працює по спеціальності. Зверталась до старших друзів, але мені це зовсім не допомагало. Зараз навчаюсь на маркетолога, напевно, все ж довчусь до кінця... Але не думаю, що це те, чим я хочу надалі займатися. Я маю підробіток, зовсім не пов'язаний з моїм фахом. До карантину працювала дитячим аніматором, розумію, що це не постійна основа і через п'ять років я себе там не бачу, але це виявилось цікавим. Завдяки цьому я зрозуміла, що мені подобається якась творчість, мистецтво, можливо, згодом почну рухатись у цьому напрямку й шукатиму себе у креативних професіях.
Леся Бернадзіковська працює з підлітками як психолог та тьютор — визначає сильні та слабкі сторони дитини, її цінності та пріоритети. Фактично, це той самий коуч, але робота спрямована на дітей та підлітків.
— Я розробила власну методику, яка допомагає визначитися у профорієнтації і спрямовує підлітків на вибір. Майбутню спеціальність можна обрати уже у віці 14-15 років, коли дитина навчається у 8-9 класі. А ось здібності та нахили виражаються у віці 12-13 років. Саме тоді можна визначити, яке спрямування ближче дитині — технічне, природниче чи гуманітарне. Наприклад, математика та фізика сприймається дитиною краще, ніж вивчення мов, або навпаки, дитину цікавить більше біологія, а не фізика. Акцент ставлю на здібностях та інтересах дитини, — розповідає Леся Бернадзіковська. — Оскільки на роботі ми проводимо понад 70% часу, то було б добре, якби вона була в задоволення і одразу ж потрапити у ту стезю, з якої не захочеться сходити, а навпаки, лише покращувати свої знання та напрацювання».
За словами Лесі Бернадзіковської, після завершення школи перед вибором стоять не лише випускники, а й їх батьки. Старше покоління хоче зробити, як краще для власних дітей, але часто ставлять свої амбіції вище за їх бажання та нехтують їхніми інтересами.
— Буває, що батьки не погоджуються з дітьми, коли ті відмовляються вчитися в університеті, а хочуть опанувати професію майстра манікюру, перукаря чи стиліста. Дитина втрачає п’ять років життя, або взагалі кидає університет. Дуже сумно, коли батьки ще й оплачують це навчання, а воно ні до чого не приводить. Оскільки більшість ганяється за престижем, робітничі професії сприймаються скептично. Однак в них немає нічого соромного, навіть навпаки, якщо дитині це подобається, з часом вона може досягнути високого рівня і стати майстром своєї справи — відтак буде достойний заробіток та задоволення від життя.
З іншого боку батьки можуть бути впевнені у своїх порадах, відштовхуючись від уподобань та схильностей дитини. На жаль, не існує єдиного рецепту правильного вибору стосовно майбутнього роду діяльності для всіх без винятку. Однак, якщо підліток відчуває тиск з боку батьків, потрібно про це говорити і навіть приземляти старших.
— Батьки можуть чітко розуміти всі схильності дітей і спрямовувати їх у певному напрямку. Вони керуються тим, що старші та досвідченіші, але все одно потрібен погляд зі сторони — психологів, вчителів. Інколи достатньо батькам нагадати, якими вони були у юності, чим хотіли займатися і чи отримують вони тепер задоволення від своєї роботи. Це приземляє і батьки відступають. Але варто зазначити, що не завжди батьки не праві у своєму виборі.
На думку психологині, над профосвітою потрібно працювати на міському та обласному рівні. Ввести курс післяурочних занять і не лише для школярів, а й для батьків. Останнім потрібно доносити інформацію про те, що діти — не їх власність, але вони мають сприяти тому, щоб дитина пішла своїм шляхом.
— Ми з партнером у нашому освітньому центрі кілька років тому практикували проєкт для підлітковий: їздили з дітьми до представників різних професій та запрошували їх до себе. Це були фасилітатори, медики, психологи, юристи та SMM-спеціалісти. Раз на місяць ми їздили «в поля» і діти зсередини бачили, як працюють ті чи інші фахівці. Були в медичному центрі, працювали з SMM-менеджерами і це дало свої результати. Наприклад, ті діти, які хотіли в майбутньому «розкручувати» сайти та соціальні мережі, побачили, як це все працює і відчули, що така робота не для них. Це важливо розуміти вже в 10-11 класі, аніж під час навчання в університеті. Навіть якби до дітей в школу приїздили різні фахівці і розповідали б про свою роботу, знайомили дітей зі специфікою своєї професії, це теж давало б свій результат.
З власного досвіду Леся Бернадзіковська розповідає, що дуже рідко діти обирають професії, які не в усіх «на слуху», оскільки не розуміють тонкощів тієї чи іншої спеціальності.
— Була в мене дівчинка, яка з 9-го класу хотіла бути генетиком і вона наполегливо пробувала себе в цьому напрямку. Займалася при Малій Академії наук та в медичному університеті і згодом лише підтвердила свій вибір професії.
А от з вибором навчального закладу Леся Бернадзіковська радити не поспішає. На її думку, учні самостійно мають знайти інформацію про університети, де хотіли б вчитися — це перші кроки у доросле самостійне життя.
— Я також рекомендую батькам разом з дітьми відвідувати дні відкритих дверей у навчальних закладах, які дуже грають на руку. Саме там можна пройнятися атмосферою і зрозуміти, подобається чи ні. Для сучасних підлітків дуже важливо, як їх сприймають — як менших і не досвідчених чи рівних.
Фото з Фейсбук-сторінок Марії Шевні,
Володимира Шинкаренко та Лесі Бернадзіковської
Читайте також:
Коли всі вдома: як вінничани поєднують дистанційну роботу і виховання дітей
Місця сили: де у Вінниці люди перезавантажуються від стресів
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер