Навчання школярів з особливими потребами: як працюють асистенти дитини у Вінниці

Навчання школярів з особливими потребами: як працюють асистенти дитини у Вінниці
Фото ілюстративне
  • Діти з особливими освітніми потребами не мають бути замкненими в чотирьох стінах. Тепер вони мають можливість здобувати повноцінну освіту в навчальних закладах.
  • Під час освітнього процесу їм допомагають асистенти. Хто вони і які функції виконують? Ми дізнались.

У вінничан Вікторії та Євгена менший син — першокласник. Хлопчик навчається у приватній школі, оскільки має аутизм. Хворобу у дитини виявили у 3-річному віці. З тих пір пара підлаштувала своє життя під потреби дитини. Думали, що складнощі зявляться у хлопчика, коли той піде у школу. Але завдяки асистенту дитини навчальний процес дається з легкістю.

— Добре, що в Артема у класі є помічник дитини, — каже Вікторія. — Завдяки такому фахівцю ми не переживаємо, що син може не встигати за іншими дітьми, асистент завжди допоможе. Також допомагає пересуватися по школі — відводить у туалет, допомагає одягнутися.

Хто такий асистент дитини?

Відео дня

Це фахівець, який допомагає дитині з інвалідністю комфортно почувати себе у закладі, але не втручається в освітній процес.

Асистент дитини — це її особистий помічник, який здійснює індивідуальну підтримку дитини на професійній основі і стати асистентом дитини неможливо без проходження відповідної підготовки, яку організовують обласні центри соціальних служб.

Два роки тому Вінниччина була єдиною областю, де запрацювали помічники дитини. Тоді навчання пройшли 111 фахівців.

Впродовж 2023-2024 років на Вінниччині працювали 102 асистенти дитини. Зараз фактично працюють 93 асистенти дитини, більша частина з них — у місті Вінниці. Про це розповіли керівники Вінницького обласного центру соціальних служб.

— До речі, наприкінці березня цього року 34 майбутніх асистенти дітей з особливими освітніми потребами отримали сертифікати про успішне проходження навчального курсу за програмою підготовки особи, яка надає послугу супроводу під час інклюзивного навчання, — каже Ольга Слободяник, заступниця директора Вінницького обласного центру соціальних служб. — Навчальну програму обласний центр соціальних служб реалізував завдяки партнерській співпраці з громадською організацією «Родина Кольпінгам. Вінниця».

Хто може бути помічником дитини?

Асистентом дитини може стати один із батьків чи родичів дитини. 

— Це дає змогу не лише допомагати власній дитині в освітньому процесі, а й отримувати винагороду за свою працю, — розповідає Ольга Слободяник — У нашій області переважна кількість асистентів – родичі дітей: 93 – перебувають у родинних стосунках (91%), решта 9% — сторонні особи.

Крім того, ця послуга відкриває доступ до залучення соціального робітника, що створює збалансований підхід до підтримки родин. 

Наскільки важлива допомога асистентів дитини у сучасних реаліях?

— Вінниччина активно розвиває інклюзивну освіту, — зазначає заступниця директора центру соціальних служб.— Для дітей з особливими освітніми потребами та їхніх родин це відкриває нові можливості. Завдяки соціальній послузі, яку надають асистенти дитини, створюються умови, що гарантують кожній дитині право на освіту. Вона є безальтернативним шляхом для реалізації права дитини на догляд, розвиток та виховання у сімейному або наближеному до сімейного середовищі та дає змогу уникнути потрапляння до інтернатного закладу. 

Послуга супроводу під час інклюзивного навчання — новітня. Тому діяльність асистента дитини під час її надання має багато особливостей. 

— На відміну від асистента вчителя посада асистента дитини утримується з бюджету громади, асистент дитини працює з однією дитиною, а не з класом, асистента дитини приймає його на роботу не директор школи, а заклад, установа чи організація що є надавачем соціальних послуг. Асистент дитини не є педагогічним працівником, але є членом команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами.

Що входить в обов'язки асистента?

Асистент дитини може бути присутнім під час уроків і позакласної роботи, допомагати з пересуванням по школі. Помічником дитини може бути один із батьків, уповноважена ними особа або соціальний працівник. Не слід плутати з асистентом вчителя —  ці обов'язки може виконувати лише педпрацівник.

— Асистенти дитини повинні володіти навичками першої меддопомоги. Мають розуміти, що таке напад епілепсії, розумітися на особливостях роботи, догляду, надання допомоги і підтримки дітям з синдромом Дауна, аутизмом, на візках. Мають бути готові до роботи у різних ситуаціях і до підтримки дитини з різними потребами.

Також асистент дитини надає допомогу в пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, орієнтації у просторі, а також на забезпечення безпеки в приміщенні, на території закладу освіти, на іншій території під час екскурсій, навчальних поїздок, інших заходів, передбачених освітнім процесом.  

— Асистент дитини підтримує у спілкуванні та комунікації з дітьми, педагогами та іншими особами, організовує харчування та допомагає приймати їжу, організовує пересування та допомогу під час пересування, спостерігає за станом здоров’я, допомагає в проведенні необхідних процедур, допомагає під час занять у гуртках, секціях, клубах, культурно-освітніх, спортивно-оздоровчих, науково-пошукових об’єднаннях на базі закладів освіти, під час ігрової діяльності для дітей дошкільного віку, інших видів діяльності під час освітнього процесу, здійснення рухової активності, організовує  денний відпочинок (сон) у закладах дошкільної освіти. Це — основні заходи, що складають зміст соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання.

Як соціальний робітник асистент дитини також повинен уміти надавати першу медичну допомогу, знати основи надання долікарської допомоги, санітарії, гігієни, правила етики та поводження з дітьми з інвалідністю. 

— Він повинен володіти навичками вербального та невербального спілкування, щоб будувати конструктивний діалог з дитиною. Вміти використовувати альтернативні засоби комунікації — спілкуватися за допомогою обміну картинок, якщо дитина не може робити цього вербально. Також повинен мати навички реагування на збудження, активний протест, агресію, організовувати ігрову діяльність дітей з особливими освітніми потребами під час режимних моментів в закладах освіти. Під час підготовки асистентів ми навчаємо їх працювати з документацією, визначати потреби, складати індивідуальний план.

Досвід Вінниці

— В продовж останніх двох років до нас звертались колеги із кількох областей для того, щоб перейняти досвід впровадження послуги супровід під час інклюзивного навчання  на  Вінниччині. Наш досвід є унікальним. По-перше, тому, що територіальні громади використовують різні механізми  її організації :

  •  шляхом соціального замовлення (у Вінниці таке замовлення муніципалітету виконує громадська організація);
  • шляхом введення та фінансування додаткових посад соціальних робітників у центрах надання соціальних послуг чи інших комунальних установах, що надають соціальні послуги в громадах.

По-друге, унікальність досвіду Вінниччини — і в тому, що асистенти дитини в нашій області працюють не лише в містах, а й у селах.  Упродовж 2023-2025 років цей процес зорганізовано у 27 громадах (із 63-х – 47 %). В 2023-2024 — послугу впроваджено у 27 громад із 63-х ( 43% громад)  Її отримали 102 дитини. Так, переважна більшість — це мешканці міських громад (м. Вінниця — 59). Ще 8 міських громад, крім обласного центру, впровадили послугу ( дві — по 4 дитини, дві — по 3 дитини, по дві та одна) Важливо, що послуга впроваджується і в сільській місцевості. 11 селищних громад мають 15  асистентів дитини, 7 сільських громад — 10 асистентів дитини.  Там, де ця послуга з’являється вперше, з часом збільшується кількість охочих її отримувати. Географія буде розширюватись і надалі.

У навчанні, яке ми провели у березні цього року, взяли участь майбутні асистенти дитини із 14 територіальних громад , в тому числі — із двох громад, де послуга буде впроваджена вперше. Одна із них — сільська. 

 

Читайте також:

Вчителька не вірила, а учениця перемогла: як семикласниця з Гайсина здобула стипендію президента

Будівництво розпочали у 1977 році. Вінницька дитяча обласна лікарня відзначає 45-річний ювілей

Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.

Коментарі

keyboard_arrow_up