Пеня та абонплата. Що нам дає новий закон про комуналку?

Пеня та абонплата. Що нам дає новий закон про комуналку?
Фото з архіву "20хвилин"
  • Закон про житлово-комунальні послуги став продовженням реформи ЖКГ, мета якої — покращити якість комуналки та запустити відкритий ринок послуг.
  • Але експерти вбачають ряд «підводних каменів», таких як запровадження додаткових платежів, нові обов’язки для споживачів та безкарність виконавців послуг.

Ще 9 листопада нардепи ухвалили законопроект «Про житлово-комунальні послуги», представлений як такий, що боротиметься з монополістами. Це має дозволити людям самим обирати, яка компанія надаватиме їм послуги. Споживачам дали право змінювати умови договорів про надання послуг, а ще — індивідуально відключитися від централізованого опалення та гарячої води.

Заразом із цим, народні обранці створили «абонплату» та встановили пеню для боржників. А тим людям, що протягом місяця не погасили борг, можуть відключити все, крім електрики та газу. Так, чим загрожує новий закон про ЖКП і на які зміни Кабмін прирік споживачів?

Нові платежі

Однією з найпомітніших новацій закону стало повернення пені. Нардепи вирішили, що прострочення сплати за комуналку буде обкладатися пенею: 0,01% на день. Тобто, за рік пеня складе 3,65%.

Припустимо, що людина один рік не платила 1000 гривень боргу. У кінці року сплатити треба буде ще й пеню 36,5 гривень. Незначна сума.

А якщо у боржника накопичилися багатотисячні борги за комуналку? Наприклад, на 10 тисяч боргу річна пеня вже буде 365 гривень. На 100 тисячах — 3 650 гривень.

З іншого боку, депутати ухвалили норму, за якою такої пені не буде. Якщо перед людьми є заборгованість по зарплаті, пенсіях, соціальних виплатах.

А нараховувати пеню виконавці послуг зможуть не раніше ніж з 1 січня 2019 року. З цієї дати має запрацювати така стаття закону.

Закон вводить «абонплату» на комунальні послуги. Нардепи виділили з тарифу плату за доставку послуги, повірку та обслуговування лічильників, тощо. Так звану абонентську плату визначатимуть на всі послуги, крім електрики та газу. А її розміри встановлюватимуть виконавці послуг. І щоб така ціна послуги не була зависокою — обмеження на розмір абонплати визначить Кабмін.

«Зворотною стороною медалі» є те, що всі споживачі платитимуть за комуналку щомісяця, навіть якщо на лічильниках «нулі». Плюс, абонплату не платитимуть мешканці в ОСББ — там люди самі зможуть визначати, хто має обслуговувати лічильники, займатися ремонтом інженерних мереж тощо.

«Відріжуть» через місяць

За минулим законом про комуналку споживача могли позбавити газу, електрики, тепла, але не води. Віднині буде інакше: виконавцям дозволили «відрізати» людей від послуги, якщо непогашена заборгованість за 30 днів від моменту отримання попередження. Це не стосується електрики та газу — їх відключення передбачено іншими законами.

Для того щоб відновити постачання послуг, потрібно повністю погасити заборгованість або укласти договір про її реструктуризацію.

З іншого боку, й споживачам дозволили добровільно «відрізатися». Споживач може «відімкнутися» від опалення та гарячої води. У багатоквартирному будинку таке можливе тільки за згодою всіх мешканців (колективний споживач).

А ще споживач може розривати договір про надання комунальної послуги, попередивши про це виконавця за два місяці. Це право не поширюється на опалення, якщо такий договір був індивідуальним.

Договори на всю комуналку

Відтепер між споживачами та постачальниками послуг мають укладатися договори, які будуть дійсні один рік. Їх можуть оформлювати як індивідуальні споживачі, так і колективні (ОСББ, наприклад - авт.). Але комунальні послуги з постачання природного газу, постачання електричної енергії надаються виключно на підставі індивідуальних договорів

У цих угодах буде прописано:

  • перелік послуг, вимоги до якості послуг,
  • права і обов’язки сторін,
  • відповідальність сторін за порушення договору,
  • ціна послуги, порядок оплати послуги,
  • порядок і умови внесення змін до договору, в тому числі щодо ціни послуги,
  • строк дії договору,
  • порядок і умови продовження його дії та розірвання.

Протягом 30 днів після отримання проекту договору і споживач, і виконавець можуть надіслати письмово зміни до угоди. Або відмовитися укладати договір.

Посилання на закон про ЖКП

Пеня - символічна, абонплата знизить тарифи

Тетяна Бойко, експерт «Реанімаційного пакета реформ» з питань енергоефективності

— Прийнятий нещодавно закон має принести на ринок керуючі компанії, створює колективні відносини споживачів та виконавців комунальних послуг. Але основною новацією цього закону — створення ринку житлово-комунальних послуг та привернення уваги інших «гравців» цього ринку. Не тільки ЖЕКів, а й приватних керуючих компаній.

Пеня досить символічна — 3,65% на рік. Ймовірно, це стимулюватиме людей платити за комунальні послуги вчасно. Поява абонплати має сприяти зменшенню тарифів. З одного боку, це має знизити вартість комунальних послуг. З тарифу буде виведена плата за розподіл послуги, плата за лічильник тощо. З іншого боку — розмір абонплати встановлюється органами місцевої влади, які будуть спонукати жителів «дірявих» багатоповерхівок (без утеплення, лічильників тощо - авт.) змінювати спільне житло на краще. Тобто, чим гірший будинок, тим більша буде ця абонплата, в яку закладатимуть втрати постачальники послуг.

Але прийняття цього закону не змінить житлове господарство на краще без прийняття безлічі підзаконних актів.

Нардепи залишили безкарність постачальників

Тарас Галайда, фахівець ГО «Публічний аудит»

— Пеня точно не вирішить проблем заборгованості населення, оскільки досі існують завищені комунальні тарифи. Плата виконавцю комунальної послуги (крім послуг за газ і електрики) за індивідуальним договором призведе не до зменшення платіжки, а навпаки. Ймовірно, виконавці послуг на свій розсуд зможуть збільшувати ту частину плати, що не підлягає державному регулюванню. Тим споживачам, які не мають загальнобудинкових лічильників, доведеться встановити їх за власний кошт. Наприклад, будинковий лічильник вартістю 50 000 гривень обійдеться кожному споживачеві у 500 гривень у будинку на 100 квартир.

До того ж, є норми, що залишилися недоопрацьованими: немає суворої відповідальності постачальника за неякісне надання послуги. Незалежні аудитори пропонували запровадити пеню, яку виконавець зобов’язаний платити споживачу за систематичне (більше 2-х разів на рік) ненадання, надання не в повному обсязі або неналежної якості комунальних послуг, у розмірі подвійної вартості таких послуг. Нардепи таку правку не прийняли.

Повний текст думки експерта.

Слідкуйте за новинами Вінниці у Facebook, Telegram, Instagram, Viber та YouTube.

Коментарі (6)
  • Солдатов Максим

    «Зворотною стороною медалі» є те, що всі споживачі платитимуть за комуналку щомісяця, навіть якщо на лічильниках «нулі».

    Щось я не зрозумів про що мова йде. За що платити якщо "нулі"?
  • Волод Побігайленко

    Гад, тисячами років всі шановні голови своїх народів користувались одним універсальним правилом - правилом рівноваги - кнута, та пряника. Щось давали, але й щось забирали. Гаразд - ввели ту пеню. Не проблема. Справедливо. - Вчасно не сплатив, сплати пізніше і трохи більше. Тоб-то комунальники все одне візьмуть свої гроші. І навіть з пенею. А якщо Я, не отримую гарячу воду, тому що якесь пердило вчасно не замінило трубу, бо гроші розікрали?! Мені щось сплатять?! Дзузьки!!!  Можна сказати, що на цей час мені послуга не надається, то вони просто грошей з мене не беруть, так я НЕ МАЮ МОЖЛИВОСТІ отримувати цю послугу, бо ці гади монополісти. А монополіст повинен платити за свою монополію! І платити штрафами, за непоставку послуги. Ну і де це в законі?!

    Anonymous reply Волод Побігайленко

    Частный дом решает проблему КАРДИНАЛЬНО.

    Валерка reply Anonymous

    ПАЛАТКА)))
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Вінниці за сьогодні
17:00 «Розійдуться серед молоді як насіння». Вінничанин запатентував значки-індикатори настрою stars 17:00 Головні критерії вибору стабілізаторів напруги (Новини компаній) 16:18 Перелетів через легковик. На перехресті зіткнулися Daewoo та мотоцикл play_circle_filled 15:16 Вводять нові правила поїздок між регіонами: що варто знати та які документи потрібні Від читача 15:10 Як працює роспропаганда в світі 14:53 «Не той курган…». У Тиврові знайшли ще одну пам’ятку археології stars 14:01 Шукали рідні, шукала поліція. 16-річна вінничанка поїхала до хлопця гостювати 13:53 Юнацька «Нива» із рекордними показниками виграла міжнародний турнір «Utmost Cup» 13:13 Нові правила у громадському транспорті та інше важливе за 18 жовтня на 20minut.ua 12:40 Моргунов, Рубель і Сметана. Хто з вакцинованих отримає подарунки від міськради? 12:19 Один їхав задом, другий — розвертався. На Хмельницькому шосе сталася ДТП play_circle_filled 11:26 В області 24 смерті від корони та 261 новий хворий за добу. Дані по захворюваності 11:09 Ремонти та аварії на мережі. У Вінниці без опалення та гарячої води ряд адрес 10:01 Зникла 13-річна жителька Хмільника. ОНОВЛЕНО 09:08 COVID в Україні: понад 500 летальних за добу та понад 15 тисяч нових випадків 08:34 Сьогодні вітаємо Макара та Фому. Історія, заборони та прикмети 19 жовтня play_circle_filled 22:10 «Я чекав чотири години на зупинці». Як вінничани ставляться до карантинних обмежень в транспорті? stars 21:05 У Вінниці почали утеплювати приміщення гімназії, яку збудували у 1974 році photo_camera 20:29 Переможці розділили між собою 50 тисяч гривень. У Вінниці пройшов напівмарафон NewRun photo_camera 19:44 «Тиждень в Україні обіцяє градусні гойдалки». Прогноз на 19-24 жовтня
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Вінниці Ваші відгуки про послуги у Вінниці
keyboard_arrow_up