Перші дві фігурки з’явилися на оновленому проспекті Космонавтів у квітні цього року. За задумом мерії, їхня головна функція в тому, щоб машини гальмували перед пішохідними переходами.
Увагу ці школярі привернули і неабияку: водії та перехожі зупинялися, щоб сфотографуватися з «помаранчевими Яниками» (в обличчях школярів знайшли схожі риси з лицем екс-президента Януковича — авт.).
Корисне посиланняАктуальні ціни на ВИС у Вінниці на Automoto.ua.
Зараз по місту вже є 14 «школярів» — по одній-дві фігури біля шкіл на Вишеньці та Замості (№4, 5, 6, 31, 34, 35), два макети на переходах біля Лісопарку та Космонавтів. Проте їх ряди несуть «втрати»: вандали розбили дві фігури, а ще один макет виламали з місця.
«З міського бюджету не витрачалися кошти на ремонт фігур, оскільки встановлення виконувалися за гарантійними зобов’язаннями виробника», — йдеться у відповіді на запит.
Вартість однієї такої фігурки — 6 892 гривні. За всі 14 фігур — 96 488 гривень з міського бюджету. А ще у планах поставити 33 «школяра». І це є орієнтовною кількістю, яка може або збільшитися, або зменшитися. Тобто, витратити доведеться ще 227 436 гривень.
Для прикладу, цих коштів вистачить на подарункові набори 2,5 тисячі першачків, які дарувала мерія школярам на 1 вересня.
Отже, «школярів» облаштували, щоб було безпечніше на переходах. Ми розпитали у пішоходів, чи стало простіше переходити дорогу? Наприклад, для вінничанки Олени, це гарний орієнтир.
— Спочатку я думала, що це реальна дитина стоїть перед переходом. Здалеку дуже схоже на живу людину. Орієнтуюся по «школяреві», де мені перейти дорогу і дітям показую, — каже Олена.
Вінничанин Антон має думку, що це не «школярі» зупиняють машину, а «лежачі поліцейські».
— Яскравість та колір сприяє тому, щоб макети помічали. Проте, мені здається, водії гальмують перед зеброю саме через «лежачі поліцейські»: ніхто з них не хоче побити свою машину. А школярі є тільки додатковою мірою безпеки, — сказав юнак.
А от вінничанку Анастасію вартість «школярика» дуже здивувала.
— Місто стає гарніше завдяки таким дрібницям. Особливо подобається діткам, які поряд зі школярами фотографуються.
— А ви знаєте, що цей «школярик» коштує майже сім тисяч гривень? — питає журналіст.
— О, Боже. Триста доларів. Але все-таки це потрібно, навіть за таку ціну. Хоча можна було б підшукати і дешевші, — відповіла Анастасія.
Поспілкувалися про доцільність використання «школярів» й з водіями, що були на паркінгу біля проспекту Космонавтів.
— Вони кидаються в очі. Хочеш чи не хочеш, а обов'язково побачиш. Фігури добре видно навіть уночі. Пригальмовую, звісно. Вважаю, що їх доцільно облаштовувати там, де є школи та дитсадочки, — каже водійка Світлана.
Таксист Юрій впевнений, що на безпеці економити не варто.
— Звісно, як водій я зупиняюсь перед пішохідним переходом. Ці школярики є гарним дорожнім «знаком». Їх добре видно, вони примітні. На безпеці економити не потрібно. Навіть якщо вони коштують близько семи тисяч гривень за одну штуку, — каже чоловік.
А водії Роман та Андрій мали різні думки щодо необхідності цих макетів.
— Звісно, що зупиняюсь, бо попереду «зебра». Тільки фарба швидко вигорає на сонці. Але й школяр приковує погляд, — каже Роман.
— Раніше дивувався дуже, звертав постійно увагу. А зараз вже «приїлося», просто знаю, що це штучне. Якби він вночі ще світився, то було б краще, — відповідає Андрій.
Розказуємо водіям, що ці фігурки коштують приблизно сім тисяч гривень. І вони на це відповіли:
— Якщо така велика ціна за цей пластик, то краще, щоб поставили більше лежачих поліцейських. Вони ефективніші, — каже Роман.
— Хоча це й дорогі фігури, але нехай будуть хоча б такі. Усе ж краще, ніж нічого, — відповідає Андрій.
Звернулися за коментарем до патрульної поліції Вінниці, щоб дізнатися — чи зменшилася аварійність на переходах, де були встановлені фігури «школярів».
— Важко сказати, чи стало менше аварій на ділянках доріг завдяки цим макетам, оскільки Управління патрульної поліції не займалося таким дослідженням. Ми не були ініціатором встановлення «школярів» біля пішохідних переходів. Це ідея міської влади. У свою чергу ми можемо вплинути на зміну дорожньої розмітки, встановлення світлофорів та інші методи регулювання руху, — відповіла речниця Управління патрульної поліції у Вінниці Тетяна Фіщук.
Запитали про користь від «чоловічків» у очільника департаменту комунального господарства Володимира Ніценка. Проте чиновник відповів, що вимірювати ефективність фігур — не в його компетенції.
— Ми їх встановлювали. Щодо ефективності, то зверніться до департаменту транспорту, цим мають вони займатися, — сказав Ніценко.
А директор департаменту транспорту Сергій Левченко відповів, що треба «надіслати запит».
— Ми його проаналізуємо та надамо вам відповідь, — коротко відповів пан Левченко.
Так і зробили. Запит надіслали в понеділок, 4 вересня. Тому в чиновників є п’ять днів, щоб надати відповідь на наші запитання та обгрунтувати необхідність використання макетів, які коштують по 6 892 гривні за одиницю.
ОНОВЛЕННЯ. Оцінку користі та ефективності пластикових макетів, що затребували в запиті, у мерії не вважають публічною інформацією. Про це нам повідомили у вівторок, 5 вересня.
«Інформація, яку просите надати, не відноситься до публічної інформації, а стосується роз’яснень щодо ефективність впровадження макетів «школярів» за вказаними у запиті адресами, — йдеться у відповіді на запит. — Враховуючи викладене, Ваш запит буде розглянуто у відповідності до положень Закону України «Про звернення громадян» та за результатами розгляду буде надана відповідь у строки, визначені вказаним Законом».
Віктор Перлов, громадський активіст, блогер
— У перші кілька днів на «школярів» звертали увагу та зменшували швидкість, щоб роздивитися, що це таке. Зараз до фігурок призвичаїлись. Дивують і місця розташування цих «школярів» — їх поставили біля шкіл, де вже переважно були «лежачі поліцейські», світлофори і гарне освітлення переходів, де, переважно, не спостерігалось проблем з аварійністю.
І це виглядає дещо абсурдно, адже є перелік ділянок з підвищеною аварійністю, сформований вінницькою патрульною поліцією (наприклад, перехрестя Київська/Стеценко, пішохідний перехід на кінцевій Келецької тощо), по яких згідно з законодавством необхідно першочергово проводити заходи з підвищення безпеки дорожнього руху.
На ці кошти можна було б зробити освітлення нерегульованих переходів на вулиці Андрія Первозванного: на перехрестях з проспектами Юності та Космонавтів, 600-річчя, де дійсно існують проблеми з освітленням. Або нарешті поставити світлофор на переході біля Лісопарку.
Якщо розглядати макети як профілактику аварійності на дорозі, то ці фігурки виявилися лише дорогою «іграшкою». Чи впливають вони на аварійність та на зменшення швидкісного режиму? Маю думку, ні. Адже швидкість руху транспортного потоку на ділянках їх встановлення не зменшилася.
Єдиний плюс від цих «пластикових йолопів» — вони почали з'являтися на фото у людей з різних міст України, тому легко можна ідентифікувати, хто був у Вінниці.
Слідкуйте за новинами Вінниці у Telegram.
№ 16 від 16 квітня 2025
Читати номер